Arbeidsgiverforhold - dette må du vite
Det er avgjørende at du er kjent med ditt ansvar i konfliktsaker, personvern, omstillinger og hvordan du kan tilrettelegge for dine arbeidstakere. På denne siden finner du artikler, webcaster og andre ressurser, med nyttige råd om hvordan du kan etablere gode arbeidsgiverforhold.
Fagområdet arbeidsgiverforhold består av:
Klikk på linkene for å komme direkte til et tema.
Arbeidsrett
Arbeidsrett er bærebjelken i Norsk arbeidsliv. Her finner du aktuelle artikler, webcast samt råd om hvordan håndtere juridiske utfordringer.
Konflikthåndtering
Konflikthåndtering handler om å ivareta balansen mellom styringsrett og omsorgsplikt. I konfliktarbeid er målet ikke kun å løse konflikten, men å ivareta relasjonene, slik at resultater vedvarer og løsninger består. Konflikthåndteringskompetanse består i en naturlig og/eller oppøvet evne til å forebygge, identifisere og håndtere konflikt på en fornuftig, rettferdig og effektiv måte. Ønsker du å vite mer om konflikthåndtering kan du lese artikkelen Konflikthåndtering - mellom rett og plikt og artikkelen Slik håndterer du samarbeidsproblemer og konflikter på arbeidsplassen.
Du vil finne en del innhold her som er +-stoff du må være medlem for å få tilgang til. Les om medlemskap og fordeler.
Varsling
Varsling i arbeidsmiljøsaker har blitt et stort og ressurskrevende tema for mange virksomheter, og ikke sjelden kan prosessen oppleves som jakten på en syndebukk. Men veldig ofte er ikke hovedutfordringen en enkeltperson – hovedutfordringen er en giftig miks av risikofaktorer i det psykososiale arbeidsmiljøet som ingen har tatt tak i. Lill Egeland, advokat og partner i Simonsen Vogt Wiig, snakker varsling i arbeidsmiljøsaker i artikkelen Varsling: Stopp jakten på syndebukker.
Du finner det juridiske rundt varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.
Verktøy for arbeidsgiverforhold
Omstilling
Ved raske endringsbehov – som pandemien har gitt oss mange eksempler på – må omstilling skje innenfor de eksisterende arbeidsforholdene. Trygghet om hvilke endringer som kan gjennomføres i kraft av styringsretten kan få stor betydning for virksomhetens omstillingsevne. Det kan også redusere behovet for nedbemanning. Ønsker du å lære mer om omstilling og styringsrett kan du lese artikkelen Hvordan omstille uten nedbemanning og se webinaret Arbeidsgivers styringsrett og HRs handlingsrom. Du finner mer om rammene for arbeidsgivers styringsrett i Statens Personalhåndbok fra 2021.
Personalpolitikk
Her finner du generelle og prinsipielle saker for hvordan drive god personalpolitikk.
Utvidet dokumentasjonsplikt for arbeidsgiver
Nytt fra 2020 er at arbeidsgiver som en del av arbeidet med å undersøke om det finnes risiko for diskriminering eller andre hindringer for likestilling, i tillegg skal gjøre en lønnskartlegging og en kartlegging av ufrivillig deltid. Kartleggingen skal gjøres annet hvert år med oppstart regnskapsåret 2021. Les her hvordan du går frem med kartlegging og dokumentasjon.
Sykefravær
Her finner råd og tips om hvordan redusere sykefraværet ved å ivareta både fysisk og mental helse hos dine medarbeidere.
Kvinnehelse på arbeidsplassen
Vi har et skyhøyt sykefravær i Norge sammenlignet med andre land - og kvinner har dobbelt så mye som menn. Årsaksbildet er sammensatt og det er mange hypoteser. En vanlig hypotese er at kvinner tar en tydeligere omsorgsrolle og mange befinner seg i den såkalte sandwich-generasjonen hvor de har både barn og gamle foreldre å ta vare på.
En litt nyere hypotese er at kvinnehelse-faktorer kan spille inn, og da trekkes overgangsalderen særlig frem. Overgangsalder er en fase som treffer alle biologisk fødte kvinner. Rundt 60 prosent av kvinner har i denne fasen moderate til alvorlige plager, og det påvirker både livskvalitet og arbeidsevne. Du kan lese mer om tematikken rundt kvinnehelse på arbeidsplassen her.
Håndtering av arbeidstakere med generelt høy fraværsprosent
Tematikken arbeidstakere med generelt høy fraværsprosent, år etter år er en gjenganger. Dette handler om de kronisk syke, de som opplever arbeidsmiljøproblematikk, som har generelle helseproblemer og de som har vondt i viljen.
Hvordan skal vi håndtere disse? Har vi mulighet til å si opp ansatte med høyt fravær? Svarene får du av advokat Kari Andersen i webinaret Håndtering av arbeidstakere med generelt høy fraværsprosent.
Arbeidsmiljø
I Arbeidsmiljøloven står det at arbeidsmiljøet skal være helsefremmende. Dette omfatter både fysisk og psykologisk trygghet i jobben. Her finner du relevant stoff om arbeidsmiljø.
Fremtidens kontorer - hvordan jobber du best?
I denne videoen hører du ekspert og forsker på arbeidsplassarkitektur Oddvar Skjæveland som forteller forskningsprosjektet "SMAP: Smart - Attraktiv – Produktiv», et 30-millioners innovasjonsprosjekt finansiert av Forskningsrådet. Forskningen tar utgangspunkt i hva slags arbeidsplassarkitektur som fremmer verdiskapende, produktive og helsefremmende virksomheter. Se webinaret Fremtidens kontorer - hvordan jobber du best?
Hold deg oppdatert på det siste innen HR
Meld deg på nyhetsbrevet i dag!