HR modeller og roller

HR-modeller og -roller skaper strukturen for effektiv forvaltning av menneskelige ressurser i en organisasjon. Ulike modeller, som Ulrich-modellen, definerer spesifikke HR-roller, inkludert HR-partner, spesialist og serviceleverandør, som alle bidrar til å støtte og utvikle medarbeiderne. Gjennom klare roller og modeller kan HR avdelingen bedre oppnå sine mål og fremme organisasjonens suksess.
Forside NY main Neg 3x 1

HR må fungere godt for å tilføre reell verdi til en organisasjon. En gjennomtenkt struktur setter HR i en bedre posisjon til å levere tjenester effektivt og skape innvirkning. HR-modeller hjelper til med å definere og forklare HRs rolle i virksomheten. Når HR-fagfolk forstår hvordan HR-modeller fungerer og er kjent med filosofiene til noen mye brukte rammeverk, kan de sette opp sin HR-organisasjon for suksess.

En HR-modell er et rammeverk for å beskrive HRs rolle og posisjonering innenfor virksomheten. HR-strategien visualiserer fremtiden, og en HR-modell bryter ned planen for å komme dit.

HR-ledere bruker en HR-modell for å definere hvordan HR skal utføres ved å klargjøre:

  • Nøkkelfunksjoner og prosesser innen HR.
  • HR-roller og ansvarsområder som kreves for å administrere HR-arbeidet.
  • Prinsipper for HR-mål, standarder og ansvarlighet.

Etter hvert som arbeidslivet har utviklet seg, har også HR-funksjonen gjort det. Gjennom disse epokene har ulike modeller og rammeverk dukket opp. Formålet med HRM-modeller er å gi forskjellige perspektiver å vurdere når man strukturerer HRs rolle og verdi.

Hver organisasjon, arbeidsstyrke og HR-avdeling er unike og har ulike behov og mål. Ved valg av HR-modell er det flere faktorer å vurdere:

  • Forretningsstrategi –bør være utgangspunktet ved vurdering av hvilken HR-modell som passer best til behovet
  • Organisasjonsdesign og -struktur – Utformingen, størrelsen og strukturen på organisasjonen kan påvirke hvilken HR-modell som vil være mest effektiv.
  • Bransje og konkurranse – Karakteristika ved i ulike bransjer, samt konkurransesituasjonen, spiller en viktig rolle i utformingen av HR´s posisjon innen virksomheten.
  • HR-avdelingens kapabiliter – Ved sammenling av ulike HR-modeller, bør kapabiliteten til HR-teamet vurderes og sikre at de har nødvendige ferdigheter og ressurser for å levere HR-tjenester effektivt.
  • Kostnadseffektivitet – Hvilken HR-modeller vil gi en god avkastning? Kostnaden av HR-tjenester i forhold til deres innvirkning på organisasjonens ytelse og bunnlinje må vurderes.

Artikler

Rapporter

HR undersøkelsen 2023 forsidebilde ikon
rapport
HR-undersøkelsen 2023
Forside CPA 2023
rapport
Creating People Advantage 2023
HR undersøkelsen 2023 forsidebilde ikon
rapport
HR-undersøkelsen 2023
Forside CPA 2023
rapport
Creating People Advantage 2023
Har du spørsmål om HR modeller og roller, ta kontakt med:
Sven Kinden Iversen
Sven Kinden Iversen
Fagansvarlig HR

+ 47 992 87 313
sven.iversen@hrnorge.no

Ønsker du å bli medlem?
Vi er interesseorganisasjonen for deg som er opptatt av HR, ledelse, organisasjon og arbeidsliv!

Som medlem holder du deg oppdatert innen HR og ledelse og får tilgang til kompetanse og verktøy som hjelper deg å utvikle virksomheten strategisk for fremtiden og praktisk i arbeidshverdagen.

Teamwork NY Main Neg
Nyhetsbrev

HR Norge formidler forskning, nyheter og trender innen HR-området fra våre nettverk.

Nyhetsbrev Main Neg 1