
HR Konferansen i Stavanger 2025
Du får møte forskere, praktikere og forfattere som setter kvinnehelse, tilrettelegging og samfunnsutfordringer på dagsorden. Samtidig inviteres du til å jobbe praktisk med hvordan HR kan styrke sin strategiske rolle, du får høre erfaringer fra lokale virksomheter, og utforske hvordan vi sammen kan skape organisasjoner som både leverer høy ytelse og tar vare på menneskene.
Gjennom dagen får du:
- Oppdatert innsikt i sykefraværsutviklingen og NAVs rolle
- En oversikt over de nye lovkravene for psykososialt arbeidsmiljø fra 2026
- Verktøy for hvordan HR kan gi ledere trygghet og kraft i sykefraværsarbeidet
- Strategiske grep og metoder for å styrke HRs posisjon som endrings- og prestasjonsdriver
- Et dypdykk i sykefraværsparadokset og sammenhengen mellom kvinnehelse og arbeidsliv
- Erfaringsdeling fra virksomheter i regionen
- Praktiske teknikker for mer engasjerende og effektive møter og workshops
Kategori | Medlem | Ikke medlem |
---|---|---|
Ordinær pris fra 7. oktober | 5290 | 9090 |
Antall deltakere | Rabatt for virksomhetsmedlemmer |
---|---|
3 eller flere | 20 % |
Foredragsholdere

Elin Kvadsheim Neset har jobbet som rådgivende lege i Nav Rogaland siden 2017 og er spesialist i samfunnsmedisin. Hun er faglig ansvarlig for den rådgivende legetjenesten i Nav Rogaland, som gir trygdemedisinsk veiledning til Nav-kontor og underviser leger og legestudenter. Elin er spesielt opptatt av hvordan Nav samarbeider med helsetjenesten, de helsefremmende effektene av å være i arbeid, å redusere sykefraværet og forhindre utenforskap.
Sykefravær i Rogaland. Hva kan vi gjøre?
Sykefraværsdebatten har stått høyt på agendaen det siste året. Nav Rogaland ser nærmere på hvordan utviklingen i sykefraværet har vært. Hvordan er ståa nå? Hva kan vi gjøre for å redusere sykefraværet? Vi ser videre på samarbeidet mellom lege, arbeidstaker og arbeidsgiver: Hvor finner vi muligheter for mer aktivitet, gradering og tilrettelegging? Og hvorfor er dette viktig? Du får:
- Ferske tall og fakta om sykefravær i Rogaland
- Hva kan vi gjøre med det / Hvordan kan vi få til mer gradering og tilrettelegging?
- Hva tilbyr Nav?
Elin Neset Kvadsheim, koordinerende rådgivende lege i Nav Rogaland og Anneline Teigen, assisterende direktør i NAV Rogaland

Anneline Teigen er assisterende direktør i NAV Rogaland og har siden 2010 hatt ansvar for oppfølging av Nav-kontorene i fylket med fokus på kvalitet og resultater. Hun har også erfaring som IA-rådgiver og har i 2004 gitt ut boken "Sykefraværssamtalen".
Gjennom dette arbeidet har hun opparbeidet solid innsikt i sykefraværsoppfølging, og har et særlig engasjement for temaet.
Sykefravær i Rogaland. Hva kan vi gjøre?
Sykefraværsdebatten har stått høyt på agendaen det siste året. Nav Rogaland ser nærmere på hvordan utviklingen i sykefraværet har vært. Hvordan er ståa nå? Hva kan vi gjøre for å redusere sykefraværet? Vi ser videre på samarbeidet mellom lege, arbeidstaker og arbeidsgiver: Hvor finner vi muligheter for mer aktivitet, gradering og tilrettelegging? Og hvorfor er dette viktig? Du får:
- Ferske tall og fakta om sykefravær i Rogaland
- Hva kan vi gjøre med det / Hvordan kan vi få til mer gradering og tilrettelegging?
- Hva tilbyr Nav?
Elin Neset Kvadsheim, koordinerende rådgivende lege i Nav Rogaland og Anneline Teigen, assisterende direktør i NAV Rogaland

Iselin Nybø er partner i advokatfirmaet Schjødt og jobber til daglig med arbeidsrett. Hun bistår norske og internasjonale klienter med ulike saker på arbeidsrettens område, særlig i tilknytningen til virksomhetsoverdragelser, restruktureringsprosesser/nedbemanninger og endringer i selskapenes ledelse. Hun er tidligere statsråd i Solberg-regjeringen og har vært både næringsminister og forsknings- og høyere utdanningsminister. Hun har også vært stortingsrepresentant. Iselin Nybø kjenner godt til prosessene og hensynene som ligger bak lovendringer som dette og vil også komme med noen betraktninger knyttet til den politiske motivasjonen og arbeidet bak lovendringen.
Blir det psykososiale arbeidsmiljøet bedre i 2026?
Mange arbeidstakere opplever et krevende psykososialt arbeidsmiljø på jobb. Det handler om alt fra tidspress og arbeidsmengde til uklare eller motstridende krav. Samtidig opplever arbeidsgivere at det er vanskelig å manøvrere i dette landskapet fordi oppfatningen av hva som er et godt psykososialt arbeidsmiljø kan variere basert på individuelle oppfatninger og ulik tåleevne.
Stortinget har vedtatt nye regler i arbeidsmiljøloven som trer i kraft 1. januar 2026 og som har til formål å styrke arbeidet med det psykososiale arbeidsmiljøet og reflektere de utfordringene som er i arbeidslivet i dag.
- Hva er det nye kravene?
- Hva må arbeidsgivere være særlig oppmerksomme på?
- Blir det bedre psykososialt arbeidsmiljø på jobb etter at Stortinget har tydeliggjort temaet i arbeidsmiljøloven?
Iselin Nybø, partner i advokatfirma Schjødt

Benedicte Langseth-Eide er administrerende direktør i NNL, en stiftelse som i snart 40 år har arbeidet med leder- og organisasjonsutvikling for virksomheter i hele Norge. Hun er psykolog med doktorgrad i organisasjonspsykologi og har bred erfaring fra både akademia og konsulentvirksomhet. Hennes arbeid har særlig handlet om lederutvikling og arbeidsmiljø, med spisskompetanse på sykefravær. Hun har lang erfaring med å bistå ledere og HR med å identifisere og implementere kunnskapsbaserte og behovsprøvde tiltak for å redusere sykefraværet. Benedicte er opptatt av å formidle forskningsbasert kunnskap på en måte som gjør den forståelig, tilgjengelig og anvendelig i praksis.
Å lykkes sammen: HRs rolle i å styrke ledere i sykefraværsarbeid
De fleste ledere ønsker å bidra til lavt sykefravær, men mange er usikre på hvordan. Forskning viser en klar sammenheng mellom et godt arbeidsmiljø, god ledelse og lavt sykefravær. Hvordan kan HR støtte ledere i å gå fra en reaktiv til en mer proaktiv tilnærming i arbeidet med sykefravær? Gjennom oppdatert forskning og praktiske eksempler vil innlegget belyse denne utfordringen:
- Hvordan HR kan bidra til å omsette forskning til konkret praksis i lederhverdagen
- Hvordan HR kan gi ledere trygghet og kompetanse i sykefraværarbeidet
- Strategier for å møte ledernes usikkerhet, konfliktskyhet eller tendens til å «skyve ansvaret over»
- Eksempler på HR-initiativer fra norske virksomheter
Benedicte Langseth-Eide, psykolog og administrerende direktør i NNL

Eivind Garshol er partner i Aider og arbeider i tjenesteområdet Folk og kultur. Han har over 30 års erfaring som leder og konsulent med spisskompetanse innen strategisk HR, organisasjons- og lederutvikling. Garshol har ledet HR-funksjonen i flere internasjonale selskaper og har bl.a., både som leder og konsulent, omfattende erfaring med utvikling og implementering av HR- og kompetansestrategier som understøtter gjeldende virksomhetsstrategier. Eivind Garshol har vært nestleder i styret til HR Norge og leder av valgkomiteen fra 2012 til 2025. Siden 2017 har han på vegne av HR Norge vært fasilitator for et nettverk av HR-direktører i offentlig sektor. Han har over flere år også holdt en rekke kurs for HR Norge, bl.a. kurset i strategisk HR.
Strategisk HR – hvordan løfte organisasjonens prestasjonsnivå
I en tid der endringer skjer raskere enn noen gang, forventes det at HR både skal støtte daglig drift og være en strategisk drivkraft for organisasjonens langsiktige utvikling. Kravene til HR-funksjonen øker i takt med samfunnets, arbeidslivets og teknologiens endringer, og stiller høyere krav til evne til å utfordre, fornye og kontinuerlig utvikle praksis. En strategisk HR-funksjon handler ikke bare om prosesser og rutiner, men om å bygge en organisasjonskultur som kontinuerlig løfter prestasjonsnivået. Det krever at HR tar «egen medisin» i form av læring, utvikling og en vilje til å gå foran i endringsarbeidet.
Dette innlegget blir som en workshop i plenum, hvor deltakerne får både inspirasjon og konkrete verktøy for hvordan HR kan innta en tydelig strategisk rolle, med reell effekt på prestasjon og konkurransekraft.
Du får:
- Innsikt i hvordan HR kan skape varig prestasjonsforbedring gjennom strategisk tilnærming og kontinuerlig utvikling
- Innføring i og praktisk arbeid i grupper med noen utvalgte metoder og tilnærminger for smart involvering som gir målbar effekt i organisasjonen
- Konkrete råd for hvordan HR kan styrke egen posisjon som strategisk partner i ledergruppen
Eivind Garshol, partner Aider

Unn Therese Omdal er statsviter med tilleggsutdanning i psykologi, forfatter og foredragsholder. Hun har 20 års erfaring som politiker for Arbeiderpartiet, blant annet som varaordfører i Eigersund kommune. Til daglig arbeider hun som jobbkonsulent, der hun bistår minoritetsspråklige med å avklare arbeidsevne og finne veien inn i arbeidslivet. Sykefraværsparadokset er hennes andre bok.
Sykefraværsparadokset
Norske kvinner har markant høyere sykefravær enn menn. Hvorfor har det blitt sånn? Unn Therese Omdal er forfatter av boken Sykefraværsparadokset. Hun har dypdykket i forskning og rapporter om kvinnehelse, arbeidsliv og kvinneliv, samtidig som hun har snakket med 12 kvinner som har kjent disse utfordringene på kroppen.
I dette foredraget vil hun dele sine refleksjoner og funn, og argumentere for hvorfor vi må slutte å peke på den enkelte kvinne, men løfte blikket og skape løsninger på samfunnsnivå, og i den enkelte bedrift.
Du vil sitte igjen med:
- Konkrete tips om hvordan vi kan snakke om kvinnehelse på den enkelte arbeidsplass
- Hvorfor tilrettelegging lønner seg – for både kvinner og menn
- Hvorfor vi må ta emosjonelle belastninger på alvor i HMS – arbeidet
Unn Therese Omdal, forfatter, statsviter og foredragsholder

Helen Catherine Ormandy er VP Facilities Management i Aker BP. Hun har ledet utviklingen og implementeringen av selskapets aktivitetsbaserte arbeidskonsept, som rulles ut i alle Aker BPs kontorer i perioden 1. kvartal 2024 til 4. kvartal 2025 – og omfatter rundt 3500 ansatte og konsulenter. Med en 30 år lang karriere innen olje og gass har hun hatt flere lederroller innen kommersiell virksomhet og joint venture-styring. Helen er kjent for sitt fokus på arbeidsplassinnovasjon, operasjonell effektivitet og inkluderende lederskap.
Future ways – kontoret som kulturbygger
Hva skjer når en virksomhet går over til en aktivitetsbasert arbeidsplass med 70 % kontorplassdekning – for alle nivåer i organisasjonen?
Behovet for å sikre en langsiktig kontorløsning i Stavanger ble katalysatoren for denne prosessen. Det har tatt tre år og har vært forankret gjennom tett samarbeid mellom eiendom, HR og ledelsen.
Hvordan får man hele organisasjonen med på en så stor endring? Og hva har vært de største dilemmaene underveis?
Du får mer innsikt i:
- De viktigste prioriteringene i prosessen og sentrale læringspunkter
- Refleksjoner om hvordan kontoret kan fungere som en magnet for talent
- Hva skjer videre?

Målfrid J. Ågotnes er en erfaren fasilitator som har ledet hundrevis av møter, workshops og kurs. Hun kombinerer fagkunnskap fra designtenkning, innovasjon, gestalttenking og pedagogikk for å skape et mer menneskelig arbeidsliv. Hennes visjon er å hjelpe folk med å trives og prestere på jobb.
Effektiv og engasjerende møte- og workshopledelse
Har du noen gang vært i et møte hvor du følte tiden din ble kastet bort? Da er du ikke alene. Undersøkelser viser at 65-70 prosent av alle møter oppleves som uproduktive. Men slik trenger det ikke være!
Denne engasjerende økta hjelper deg å ta måten du leder møter og workshoper på til et nytt nivå, med tydelige mål, god struktur – og aktiv deltakelse fra alle. I løpet av en intensiv time får du konkrete verktøy for å skape møter som er mer effektive, inkluderende og meningsfulle.
Du får:
- En begrepsavklaring og lærer forskjellen mellom en tradisjonell møteleder og en fasilitator.
- Enkle verktøy for å lage en tydelig agenda og sette motiverende mål.
- Kunnskap rundt hvordan bygge opp og strukturere møter og workshoper på en "hjernevennlig" måte.
- Utforske hvordan du raskt kan øke tryggheten i gruppen for å oppmuntre til idédeling.
- Lære teknikker for å få alle deltakere til å bidra, slik at ingen blir passive tilskuere.
Målfrid J. Ågotnes, Kursholder og coach i Prosessarbeid og Ambitionprofile Academy
Ønsker du å være utstiller på kompetansetorget under konferansen, ta kontakt med Øyvind Pedersen på tlf: 942 33 560 eller e-post: oyvind.pedersen@hrnorge.no
-
Dato:03. des. 2025
-
Hvor:Clarion Hotel Energy
4021 Stavanger -
Tid:09:00 - 16:00
-
Medlemspris:5.290,-Ikke-medlem:9.090,-
-
Påmeldingsfrist01. des. 2025 Kl. 14:00