Event Large Image
Konferanse

HR Dagen i Trondheim 2025

HR Dagen i Trondheim 2025 Landingssiden 1610 format
Arbeidslivet i Trondheim er i kontinuerlig utvikling og økende sykefravær og knapphet på kompetanse skaper press på både virksomheter og ledere. Midt i dette landskapet forventes HR å levere på flere fronter, støtte til lederne i det daglige, sikre et forsvarlig arbeidsmiljø og samtidig bidra til å utvikle organisasjonene strategisk.

Hvordan HR kan levere på nye krav til arbeidsmiljø, ledelse og organisasjon i et arbeidsliv i endring

På HR-dagen i Trondheim får du et helhetlig blikk på HRs rolle i denne virkeligheten. Dagen tar deg fra de store linjene om arbeidsmarked, nye lovkrav og samfunnstrender, til det helt konkrete: hvordan HR kan gi lederne trygghet, redusere sykefravær, stå støtt i omstillinger og bygge organisasjoner som presterer over tid.

Du vil få mer om dette:

  • En praktisk workshop om hvordan HR kan bygge og forankre prestasjonskultur
  • Innføring i hva de nye lovkravene om psykososialt arbeidsmiljø betyr i praksis
  • Hvordan gjøre forskning på sykefravær nyttig for ledere i hverdagen
  • Verktøy for å navigere krevende endringer med tydelighet og trygghet
  • Hvordan legge opp til effektive og engasjerende møter som skaper verdi

Se program

Foredragsholdere

Kjetil Ovrid Reinskou
Kjetil Ovrid Reinskou
Når HR møter politikken

Kjetil Ovrid Reinskou er finansbyråd i Trondheim kommune, og har over 20 års erfaring som leder fra både privat og offentlig sektor. Han er spesielt opptatt av å gi tydelige styringssignaler, samtidig som ledere både skal ha både ansvar for og tillit til å utføre oppdraget sitt slik de mener det er riktig.

Når HR møter politikken

Trondheim kommune innførte parlamentarisme i juni 2024. Med det ble byrådet mer direkte ansvarlig for resultatene organisasjonen oppnår. Det nye byrådet satte tydelig retning: økonomien skal i balanse, sykefraværet ned, og kommunen må rekruttere og beholde kritisk kompetanse. I dette foredraget viser finansbyråd Kjetil Ovrid Reinskou og HR-sjef Øyvind Husby hvordan politiske mål omsettes til prioriteringer, styringsmekanismer og konkrete HR-tiltak i en stor, kompleks organisasjon

  • Hva endrer parlamentarismen i praksis for HRs mandat og ansvar?
  • Hvordan går vi fra mål til leveranse, i møtestruktur, beslutninger og dokumentert effekt?

Kjetil Ovrid Reinskou, finansbyråd i Trondheim og Øyvind Husby, HR-sjef i Trondheim kommune

Les mericon
Øyvind Husby
Øyvind Husby
Når HR møter politikken

Øyvind Husby er HR-sjef i Trondheim kommune. Han har lang erfaring, fra både privat og offentlig sektor, som konsulent og leder innenfor HR, kompetanse- og lederutvikling. I tillegg er han høgskolelektor ved BI, hvor han underviser i HR og ledelsesfag.

Når HR møter politikken

Trondheim kommune innførte parlamentarisme i juni 2024. Med det ble byrådet mer direkte ansvarlig for resultatene organisasjonen oppnår. Det nye byrådet satte tydelig retning: økonomien skal i balanse, sykefraværet ned, og kommunen må rekruttere og beholde kritisk kompetanse. I dette foredraget viser finansbyråd Kjetil Ovrid Reinskou og HR-sjef Øyvind Husby hvordan politiske mål omsettes til prioriteringer, styringsmekanismer og konkrete HR-tiltak i en stor, kompleks organisasjon

  • Hva endrer parlamentarismen i praksis for HRs mandat og ansvar?
  • Hvordan går vi fra mål til leveranse, i møtestruktur, beslutninger og dokumentert effekt?

Kjetil Ovrid Reinskou, finansbyråd i Trondheim og Øyvind Husby, HR-sjef i Trondheim kommune

Les mericon
Eivind Garshol
Eivind Garshol
Strategisk HR – hvordan løfte organisasjonens prestasjonsnivå

Eivind Garshol er partner i Aider og arbeider i tjenesteområdet Folk og kultur. Han har over 30 års erfaring som leder og konsulent med spisskompetanse innen strategisk HR, organisasjons- og lederutvikling. Garshol har ledet HR-funksjonen i flere internasjonale selskaper og har bl.a., både som leder og konsulent, omfattende erfaring med utvikling og implementering av HR- og kompetansestrategier som understøtter gjeldende virksomhetsstrategier. Eivind Garshol har vært nestleder i styret til HR Norge og leder av valgkomiteen fra 2012 til 2025. Siden 2017 har han på vegne av HR Norge vært fasilitator for et nettverk av HR-direktører i offentlig sektor. Han har over flere år også holdt en rekke kurs for HR Norge, bl.a. kurset i strategisk HR.

Strategisk HR – hvordan løfte organisasjonens prestasjonsnivå

I en tid der endringer skjer raskere enn noen gang, forventes det at HR både skal støtte daglig drift og være en strategisk drivkraft for organisasjonens langsiktige utvikling. Kravene til HR-funksjonen øker i takt med samfunnets, arbeidslivets og teknologiens endringer, og stiller høyere krav til evne til å utfordre, fornye og kontinuerlig utvikle praksis. En strategisk HR-funksjon handler ikke bare om prosesser og rutiner, men om å bygge en organisasjonskultur som kontinuerlig løfter prestasjonsnivået. Det krever at HR tar «egen medisin» i form av læring, utvikling og en vilje til å gå foran i endringsarbeidet.

Dette innlegget blir som en workshop i plenum, hvor deltakerne får både inspirasjon og konkrete verktøy for hvordan HR kan innta en tydelig strategisk rolle, med reell effekt på prestasjon og konkurransekraft.

Du får:

  • Innsikt i hvordan HR kan skape varig prestasjonsforbedring gjennom strategisk tilnærming og kontinuerlig utvikling
  • Innføring i og praktisk arbeid i grupper med noen utvalgte metoder og tilnærminger for smart involvering som gir målbar effekt i organisasjonen
  • Konkrete råd for hvordan HR kan styrke egen posisjon som strategisk partner i ledergruppen

Eivind Garshol, partner Aider

Les mericon
Erik Edvardsen
Erik Edvardsen
Endring i reglene om psykososialt arbeidsmiljø - hva betyr det for HR i praksis?

Eirik er leder av Wiersholms faggruppe for arbeidsrett i Trondheim. Han har lang og bred arbeidsrettslig erfaring, herunder fra forhandlinger og løsning av tvister, til omstillings- og nedbemanningsprosesser og virksomhetsoverdragelser. Han har også mange års erfaring fra rettssaker, og har bistått klienter i flere høyprofilerte og kompliserte arbeidsrettssaker. Eirik er medlem av Advokatforeningens lovutvalg for arbeidsrett.

Endring i reglene om psykososialt arbeidsmiljø - hva betyr det for HR i praksis?

Lovendringen i arbeidsmiljøloven § 4-3 om det psykososiale arbeidsmiljøet er nå vedtatt av Stortinget. Den utdyper og presiserer arbeidsgivers ansvar for å organisere, planlegge og gjennomføre arbeidet slik at det psykososiale arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Endringen tydeliggjør noen faktorer arbeidsgiver må være særlig oppmerksom på, som uklare krav, emosjonelle belastninger, tidspress og manglende støtte. For HR betyr dette et skjerpet fokus på å sikre at rutiner, systemer og kultur møter lovens krav, både i organisering, opplæring, forebygging og håndtering av sykefravær, krevende personalsaker og varslingssaker.

I dette foredraget får du en oppdatert oversikt over hva lovendringen innebærer, og hvordan du kan omsette den til praktiske grep i egen virksomhet.

Du får svar på:

  • Hva innebærer lovendringen i praksis for HR?
  • Hvordan forventes HR å jobbe systematisk for å oppfylle kravene til psykososialt arbeidsmiljø?
  • Når virkeligheten avviker fra lovens ambisjoner – hva er konsekvensen og hvordan håndtere dette?
  • Hvilken betydning kan de nye reglene få i sykefraværssaker, varslingssaker og andre konfliktsaker?

Erik Edvardsen og Christel Søreide, Partner i Wiersholm

Les mericon
Christel Søreide
Christel Søreide
Endring i reglene om psykososialt arbeidsmiljø - hva betyr det for HR i praksis?

Christel leder Wiersholms faggruppe for arbeidsrett og har bred erfaring med arbeidsrettslig rådgivning og tvisteløsning. Hun bistår norske og internasjonale klienter med blant annet omorganisering og nedbemanning, virksomhetsoverdragelse, personalsaker, ansettelser og opphør av arbeidsforhold, varslings- og diskrimineringssaker og i tvister for domstolene.

Endring i reglene om psykososialt arbeidsmiljø - hva betyr det for HR i praksis?

Lovendringen i arbeidsmiljøloven § 4-3 om det psykososiale arbeidsmiljøet er nå vedtatt av Stortinget. Den utdyper og presiserer arbeidsgivers ansvar for å organisere, planlegge og gjennomføre arbeidet slik at det psykososiale arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Endringen tydeliggjør noen faktorer arbeidsgiver må være særlig oppmerksom på, som uklare krav, emosjonelle belastninger, tidspress og manglende støtte. For HR betyr dette et skjerpet fokus på å sikre at rutiner, systemer og kultur møter lovens krav, både i organisering, opplæring, forebygging og håndtering av sykefravær, krevende personalsaker og varslingssaker.

I dette foredraget får du en oppdatert oversikt over hva lovendringen innebærer, og hvordan du kan omsette den til praktiske grep i egen virksomhet.

Du får svar på:

  • Hva innebærer lovendringen i praksis for HR?
  • Hvordan forventes HR å jobbe systematisk for å oppfylle kravene til psykososialt arbeidsmiljø?
  • Når virkeligheten avviker fra lovens ambisjoner – hva er konsekvensen og hvordan håndtere dette?
  • Hvilken betydning kan de nye reglene få i sykefraværssaker, varslingssaker og andre konfliktsaker?

Erik Edvardsen og Christel Søreide, Partner i Wiersholm

Les mericon
Benedicte Langseth-Eide
Benedicte Langseth-Eide
Å lykkes sammen: HRs rolle i å styrke ledere i sykefraværsarbeid

Benedicte Langseth-Eide er psykolog med doktorgrad i organisasjonspsykologi og partner i konsulentselskapet Árvádus, hvor hun arbeider med leder- og organisasjonsutvikling. Benedicte har forsket på og jobbet med sykefravær i over ti år og har erfaring med å bistå HR og ledere med å identifisere og implementere kunnskapsbaserte og behovsprøvde tiltak for å redusere sykefraværet. Hun er opptatt av å formidle forskningsbasert kunnskap på en måte som gjør den forståelig, tilgjengelig og anvendelig i praksis.

Å lykkes sammen: HRs rolle i å styrke ledere i sykefraværsarbeid

De fleste ledere ønsker å bidra til lavt sykefravær, men mange er usikre på hvordan. Forskning viser en klar sammenheng mellom et godt arbeidsmiljø, god ledelse og lavt sykefravær. Hvordan kan HR støtte ledere i å gå fra en reaktiv til en mer proaktiv tilnærming i arbeidet med sykefravær? Gjennom oppdatert forskning og praktiske eksempler vil innlegget belyse denne utfordringen:

  • Hvordan HR kan bidra til å omsette forskning til konkret praksis i lederhverdagen
  • Hvordan HR kan gi ledere trygghet og kompetanse i sykefraværarbeidet
  • Strategier for å møte ledernes usikkerhet, konfliktskyhet eller tendens til å «skyve ansvaret over»
  • Eksempler på HR-initiativer fra norske virksomheter

Benedicte Langseth-Eide, psykolog og partner i Árvádus

Les mericon
Karianne Sæter
Karianne Sæter
Fra skalering til nedbemanning - selvledelse og klar tale i krevende omstilling

Karianne Sæter har en Master i Ledelse og er sertifisert ICF-coach, og har erfaring både som leder og som HR-direktør i både konsern og oppstartsbedrifter. Karianne brenner for å fremme god ledelse, fordi det er kun gjennom gode ledere vi kan lykkes med å skape bærekraftige og lønnsomme virksomheter. Etter å ha stått i massiv endring selv de siste årene som HR-direktør i scaleups, så har hun hands-on erfaring med hvilke kritiske faktorer som gjelder for selv å stå støtt i endring, samt ivareta alle de andre berørt av tøffe tider.

Fra skalering til nedbemanning - selvledelse og klar tale i krevende omstilling

Når virksomheter går fra vekst til innstramming, øker usikkerheten og behovet for ledere som står støtt. I dette foredraget kombineres erfaringsdeling fra faktiske omstillinger med praktiske grep du kan bruke med én gang: finn ditt eget kompass (verdier og styrker), kommuniser ærlig og tydelig uten eufemismer, og flytt både deg selv og teamet fra «offer» til «aktør». Verktøyene er bevisst enkle og overførbare, like relevante ved budsjettkutt, omorganisering og lederbytte som ved nedbemanning.

  • Hva skjer når du leder med et tydelig eget kompass, og hva får du igjen for det, helt konkret?
  • Hvordan bygger ærlig, tydelig kommunikasjon tillit når budskapet er vanskelig?
  • Hvordan tar du folk fra «dette skjer med meg» til «dette gjør vi nå», også i andre typer endring?

Karianne Sæter, gründer og daglig leder i Scale Hr by Sæter

Les mericon
Målfrid J. Ågotnes
Målfrid J. Ågotnes
Effektiv og engasjerende møte- og workshopledelse

Målfrid J. Ågotnes er en erfaren fasilitator som har ledet hundrevis av møter, workshops og kurs. Hun kombinerer fagkunnskap fra designtenkning, innovasjon, gestalttenking og pedagogikk for å skape et mer menneskelig arbeidsliv. Hennes visjon er å hjelpe folk med å trives og prestere på jobb.

Effektiv og engasjerende møte- og workshopledelse

Har du noen gang vært i et møte hvor du følte tiden din ble kastet bort? Da er du ikke alene. Undersøkelser viser at 65-70 prosent av alle møter oppleves som uproduktive. Men slik trenger det ikke være!

Denne engasjerende økta hjelper deg å ta måten du leder møter og workshoper på til et nytt nivå, med tydelige mål, god struktur – og aktiv deltakelse fra alle. I løpet av en intensiv time får du konkrete verktøy for å skape møter som er mer effektive, inkluderende og meningsfulle.

Du får:

  • En begrepsavklaring og lærer forskjellen mellom en tradisjonell møteleder og en fasilitator.
  • Enkle verktøy for å lage en tydelig agenda og sette motiverende mål.
  • Kunnskap rundt hvordan bygge opp og strukurere møter og workshoper på en "hjernevennlig" måte.
  • Utforske hvordan du raskt kan øke tryggheten i gruppen for å oppmuntre til idédeling.
  • Lære teknikker for å få alle deltakere til å bidra, slik at ingen blir passive tilskuere.

Målfrid J. Ågotnes, Kursholder og coach ved Prosessarbeid og Ambitionprofile Academy

Les mericon
Priser
Kategori Medlem Ikke medlem
Ordinær pris fra 7. oktober 5290 9090
Grupperabatt for virksomhetsmedlemmer
Antall deltakere Rabatt for virksomhetsmedlemmer
3 eller flere 20 %

Detaljer

Åpne alle
Utstiller HR Dagen i Trondheim 2025

Ønsker du å være utstiller på kompetansetorget under konferansen, ta kontakt med Øyvind Pedersen på tlf: 942 33 560 eller e-post: oyvind.pedersen@hrnorge.no

Er du ikke medlem?
Som medlem får du medlemspris på konferansen og tilgang til en rekke andre fordeler som du kan dra nytte av i jobben din. Se medlemsfordelene og hvordan du melder deg inn.