Event Large Image
Konferanse

HR-konferansen for offentlig sektor 2026

HR konferansen for offentlig sektor 2026 Landingssiden 1610 format
På HR-konferansen for offentlig sektor 2026 vil du få utforske de utfordringene og mulighetene som preger dagens offentlige virksomheter. Med fokus på ledelse, organisasjonsutvikling og digital transformasjon, vil konferansen gi deg og dine kollegaer innsikt i hvordan offentlige virksomheter kan styrkes. Det handler om å bygge kapasitet og kultur for kontinuerlig utvikling, og om å gi HR og ledere verktøyene som trengs for å møte stadig flere endringer og krav med integritet, tydelighet og tempo.

Årets program løfter frem dette:

  • Hvilke konkrete grep kan ledere og HR iverksette for å styrke legitimitet, åpenhet og robusthet innad i virksomheten?
  • Hvordan kan offentlige arbeidsgivere ivareta tilliten til virksomheten gjennom rekruttering, lojalitetskrav og tydelige integritetsforventninger?
  • Hvordan kan en tydelig strategi, forankring og samarbeid på tvers gjøre arbeidsgiverprofilering til et treffsikkert og samlende verktøy - og sikre tilgang på rett kompetanse i årene som kommer?
  • Hva skal til for å gå fra innspill til eierskap hos medarbeidere – og hvordan kan deres involvering drive frem reell organisasjonsutvikling i stor skala?
  • Hvordan kan en tydelig organisering av innovasjon og utvikling gi varig kapasitet, høyere tempo og bedre kvalitet i digitaliseringsarbeidet - inkludert satsingen på kunstig intelligens?

Velkommen til Lillehammer, hvor vi utforsker disse spørsmålene gjennom innsikt, erfaringsdeling og nettverksbygging.

Se program

Priser
Kategori Medlem Ikke-medlem
Ordinær 8990 12690

Foredragsholdere

Cathrine Abrahamsen
Cathrine Abrahamsen
Spesialist i allmennmedisin, fastlege og forsker

Cathrine Abrahamsen er spesialist i allmennmedisin, fastlege og forsker/PhD. Hun har utviklet samtaleverktøyet ICIT, og i sitt doktorgradsarbeid forsket hun på fastlegers bruk av ICIT. Hun fant at det hadde betydelige effekt på funksjon, livskvalitet, reduserte symptomer og sykefravær. Hun kurser norske fastleger i metoden og verktøyet, og så langt har en fjerdedel av norske fastleger lært om samtaleverktøyet hun har utviklet.

Førkurs:
Forebygg sykefravær gjennom metoden Jobbliste

Synes du som leder eller HR-rådgiver at det er krevende med den vanskelige samtalen? I dette førkurset lærer du mer om metoden “Jobbliste”, utviklet av fastlege og forsker Cathrine Abrahamsen. Det er utviklet fra et samtaleverktøy som har vist å redusere sykefraværet betraktelig. Her får du kunnskap om hva skjer når “livet setter seg i kroppen” og økt kunnskap om “usynlige” sykdommer som utgjør majoriteten av langtidssykefraværet.

  • Hva er forklaringen på symptomene når livet setter seg i kroppen?
  • Hva kjennetegner de med hyppig sykefravær?
  • Hva fant vi når vi forsket på samtaleverktøyet ICIT?
  • Hvorfor er “Sjefen før legen” en klok holdning?

Les mericon
Jette Christensen
Jette Christensen
Utenriks- og sikkerhetsanalytiker og forfatter

Jette Christensen er statsviter og tidligere stortingsrepresentant (2010-2021). I dag sitter hun i Riksvalgsstyret og er Europa - og sikkerhetsanalytiker i Altinget. Hun er aktuell med boken “Demokratiet, det er oss - 10 sårbarheter i verdens beste folkestyre”. Hun har også jobbet med lederrekruttering i privat sektor og styreledererfaring. Demokratisk tilbakegang er Jettes fagfelt og hun er en ettertraktet foredragsholder, intervjuer og samtaleleder om tema som demokrati, valgpåvirkning, korrupsjon, populisme og utenrikspolitikk. Jette har en mastergrad i Sammenliknende politikk fra Universitetet i Bergen, har gått Forsvarets Høyskoles sjefskurs og kurs om strategisk kriseledelse. Hennes fagkunnskap og praktiske erfaring fra internasjonal politikk koblet med hennes engasjerende kommunikative form, gjør at tilhørerne sitter igjen litt klokere og med et smil.

Plenum:
Krigen mot demokratiet og institusjonenes rolle

Stormaktsrivalisering, autokrater og polarisering utfordrer ikke bare land og styresett, men særlig våre institusjoner som er til for å forsvare demokratiet.

For deg som jobber i offentlig sektor handler det ikke bare om prosedyrer, men om hvordan møter med borgerne legges til rette, hvordan tillit bygges – og hva som skjer når den rives ned. I dette innlegget tar Jette F. Christensen, statsviter, tidligere stortingsrepresentant og Europa- og sikkerhetsanalytiker, oss med fra det globale maktspeilet til den norske frontlinjen i institusjonelt arbeid. Du får innsikt i:

  • Hvordan nedbygging av tillit til institusjonene brukes som våpen i krigen mot demokratiet
  • Hvordan teknologi og informasjon fungerer som våpen, og når de kan styrke demokratiet
  • Hvorfor offentlig sektor nå står som demokratiets «førstelinje» både nasjonalt og internasjonalt
  • Hvilke konkrete grep ledere og HR kan iverksette for å styrke legitimitet, åpenhet og robusthet

Les mericon
Heather Broomfield
Heather Broomfield
Fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet

Heather Broomfield er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet (Digdir). Hun leder Digitaliseringsdorektoratet forsknings- og utviklingssatsning på kunstig intelligens, og er fagansvarlig for KI Norge, den nasjonale satsingen på innovativ og ansvarlig bruk av kunstig intelligens. Hun har en doktorgrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo, med spesialisering innen KI og den datadrevne forvaltningen, samt en mastergrad (LL.M.) i innovasjons- og teknologirett fra University of Edinburgh. Med bred erfaring fra offentlig, privat og akademisk sektor har Heather arbeidet med datadeling, digital transformasjon og kunstig intelligens.

Plenum:
Digital transformasjon: Bygge videre – eller redesigne offentlig sektor? (in English)

Hva er mulighetsrommet for hvordan offentlig sektor kan utvikle seg i en datadrevet tid? Digitaliseringsdirektoratets Heather Broomfield gir oss innsikt i hvordan digital transformasjon ikke bare handler om å effektivisere det som allerede finnes, men om å tenke nytt om hvordan vi kan designer, styrer og leverer tjenester og velferd.
Hun viser hvordan offentlige digitale tjenester kan utvikle seg trinn for trinn: Fra å det regelstyrte og bare reagere på det som skjer, til å være i forkant og møte folks behov før de spør. Hvor på dette spekteret ønsker vi at Norge skal ligge, og hva krever det av ledelse, kompetanse og verdibevissthet?

Du inviteres til et strategisk blikk på transformasjonen som nå skyller inn over offentlig sektor, og utfordres til å reflektere over spørsmålene vi ikke kommer utenom:

  • Hvordan kan vi bruke kunstig intelligens og data på en ansvarlig måte som styrker tillit og ivaretar våre verdier?
  • Hvilke strategiske valg må ledere og politikere ta for å styre utviklingen?
  • Hva slags kompetanse trengs i fremtiden for å få dette til? Hva betyr dette for HRs rolle i å utvikle ny kompetanse, bygge tverrfaglige miljøer og legge til rette for endring?
  • Hvordan kan vi sammen løfte offentlig sektor fra å “digitalisere det vi har” til å redesigne det vi trenger?

Les mericon
Malin Rapp
Malin Rapp
Lederutvikler hos Self Leaders

Malin Rapp er lederutvikler hos Self Leaders. Med dobbelt utmerkelser som Årets Talare i Sverige – Publikens pris 2023 og 2025, og oppdrag for globale organisasjoner som Google, Spotify og IKEA, regnes hun i dag som en av Skandinavias mest toneangivende stemmer innen lederskap og kulturutvikling. Hun er ansvarlig for utdanning i selvledelse ved Handelshøyskolen i Stockholm, har holdt innlegg ved Harvard University, og samarbeidet med Karolinska Institutet for å dokumentere effekten av ulike metoder for selvledelse. Lederutviklingsprogram hun har vært med å utvikle brukes i over 400 organisasjoner i mer enn 50 land.

Plenum:
Å lykkes med endring – fra strategi til atferd (på svensk)
Vi lever i en tid der endringstakten overstiger menneskets biologiske evne til å tilpasse seg. AI, nye arbeidsformer og samfunnsforventninger gjør at offentlig sektor står overfor den kanskje største transformasjonen på flere tiår. Men til tross for ambisiøse strategier viser forskning at over halvparten av alle endringsinitiativer mislykkes, ikke fordi planene er dårlige, men fordi menneskene ikke er med.

Malin Rapp kombinerer motivasjonspsykologi og nevrovitenskap med innsikt fra arbeid med over 400 organisasjoner i 50 land. Du får høre om:

  • Hvordan kan HR og ledere bygge en kultur der mennesker føler seg delaktige, trygge og motiverte til å bidra?
  • Hvordan sikrer vi at strategien ikke bare forstås, men også leves ut i praksis?
  • Få innsikt i forskningsbaserte prinsipper for hvordan kultur, lederskap og kommunikasjon kan spille sammen, og hvordan HR kan bli den avgjørende kraften som får endring til å skje.

Les mericon
Pär Åhlström
Pär Åhlström
Professor og visepresident for studieprogram ved Stockholm School of Economics

Pär Åhlstrom er viserektor for utdanningsprogrammer og professor ved Handelshögskolan i Stockholm. Han har mer enn 30 års erfaring med å forske på hvordan organisasjoner forbedrer sine verdiskapende prosesser. Han er medforfatter av ledelsesbestselgeren “This is Lean: Resolving the Efficiency Paradox”. I sin nåværende forskning er han spesielt opptatt av hvordan kunstig intelligens kan brukes til å forbedre verdiskapende prosesser.

Plenum:
Mer for mindre? Jakten på effektivitet i en tid med kunstig intelligens (på svensk)

Virksomheter får i økende grad i oppgave å levere mer med færre ressurser. Utviklingen av teknologiene bak kunstig intelligens lover store sprang i effektivitet. Den paradoksale virkeligheten er imidlertid at dette løftet - i hvert fall så langt - ikke alltid blir innfridd. For å forstå dette paradokset må vi forstå vitenskapen bak effektivitet og hvordan den kan forbedres.

Du vil høre mer om:

  • Hva er effektivitet, og hvilken rolle spiller verdi i å forstå effektivitet?
  • Hvorfor hender det at når vi prøver å være mer effektive, ender vi bare opp med å skape mer arbeid for oss selv?
  • Hva kreves for å forbedre effektiviteten, og hvilken rolle kan kunstig intelligens spille i denne prosessen?

Workshop:
Prosessforbedring i praksis (workshopen holdes på svensk)

I denne workshopen vil du få praktisk erfaring med hvordan man kan forbedre en prosess. Gjennom å jobbe i team for å forbedre en dårlig utformet prosess med mål om å bedre møte brukerbehov, får du innsikt i hva som faktisk kreves for å øke effektiviteten. Du får bedre forståelse for hvilken rolle menneskelige ressurser spiller i forbedringsarbeidet.

Les mericon
Terje Gerhard Andersen
Terje Gerhard Andersen
Advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr

Terje Gerhard Andersen er advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr, hvor han primært arbeider med arbeidslivsjus. Han er utdannet cand.jur fra Universitetet i Oslo og LLM fra University of Minnesota. Andersen har tidligere vært tingrettsdommer ved Helgeland tingrett, samt i Follo og Nordre Østfold tingrett. Andersen er medforfatter av blant annet arbeidsrettsboken «Arbeidslivets spilleregler”.

Delsesjon - Jus:
Tillitsbasert ledelse og nye krav til psykososialt arbeidsmiljø

Politiske føringer og lovendringer skjerper nå forventningene til hvordan ledelse skal utøves i offentlig sektor. Tillitsbasert ledelse er løftet frem gjennom tillitsreformen, arbeidsgiverstrategien i staten 2024–2027 og «Grunnlag for god ledelse i staten». Samtidig er arbeidsmiljøloven utvidet med nye krav til psykososialt arbeidsmiljø.

Innlegget belyser hvordan disse føringene gir både rettslige og praktiske konsekvenser for ledere og HR i stat og kommune. Du får en tydelig oversikt over hvilke forventninger som stilles til ledelse i særlig offentlig sektor, og hvordan forventningene påvirker arbeidsmiljøvurderinger og varslingssaker. Vi ser og på hvilke konkrete grep ledere og HR kan ta for å unngå fallgruvene.

Temaer som tas opp:

  • Hva innebærer tillitsbasert ledelse på ulike ledernivåer?
  • De nye kravene til psykososialt arbeidsmiljø
  • Eksempler på lederatferd som utløser varslingssaker
  • Råd for implementering og forebygging
  • Håndtering av varslingssaker etter de nye reglene

Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen, partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Les mericon
Thomas Braut Svendsen
Thomas Braut Svendsen
Advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr

Thomas Braut Svendsen er advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr, hvor han hovedsakelig arbeider med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Han har tidligere vært seniorrådgiver i NAV. I tillegg til alminnelig advokatpraksis og foredragsvirksomhet er Braut Svendsen medforfatter av blant annet arbeidsrettsboken” Arbeidslivets spilleregler”.

Delsesjon - Jus:
Tillitsbasert ledelse og nye krav til psykososialt arbeidsmiljø

Politiske føringer og lovendringer skjerper nå forventningene til hvordan ledelse skal utøves i offentlig sektor. Tillitsbasert ledelse er løftet frem gjennom tillitsreformen, arbeidsgiverstrategien i staten 2024–2027 og «Grunnlag for god ledelse i staten». Samtidig er arbeidsmiljøloven utvidet med nye krav til psykososialt arbeidsmiljø.

Innlegget belyser hvordan disse føringene gir både rettslige og praktiske konsekvenser for ledere og HR i stat og kommune. Du får en tydelig oversikt over hvilke forventninger som stilles til ledelse i særlig offentlig sektor, og hvordan forventningene påvirker arbeidsmiljøvurderinger og varslingssaker. Vi ser og på hvilke konkrete grep ledere og HR kan ta for å unngå fallgruvene.

Temaer som tas opp:

  • Hva innebærer tillitsbasert ledelse på ulike ledernivåer?
  • De nye kravene til psykososialt arbeidsmiljø
  • Eksempler på lederatferd som utløser varslingssaker
  • Råd for implementering og forebygging
  • Håndtering av varslingssaker etter de nye reglene

Thomas Braut Svendsen og Terje Gerhard Andersen, partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Delsesjon - Jus:
Ny arkivlov og forvaltningslov – hvordan påvirkes HR?

Effektiv og god behandling av HR-saker i offentlig sektor krever kunnskap om både arbeidsrettslige og forvaltningsrettslige temaer. Mange opplever at de forvaltningsrettslige rammene medfører tungvinte prosesser, men trenger det å være slik? Stortinget har i 2025 vedtatt ny arkivlov og ny forvaltningslov som blant annet skal gi rom for å utnytte utviklingen innen informasjons- og kommunikasjonsteknologien de siste årene. Hvordan påvirker endringene HR-prosesser? Hvilke rutiner må oppdateres og hvilke bør oppdateres?

  • Oversikt over ny arkivlov og ny forvaltningslov - hvilke endringer er relevante for HR?
  • Hva må HR passe på i tiden fremover?
  • Effektiv og god behandling av HR-saker i offentlig sektor

Thomas Svendsen og Benedicte Hille, partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Les mericon
Oda Indset
Oda Indset
Advokat i Advokatfirmaet Wiersholm AS  

Oda Indset er advokat i Wiersholm, og jobber med arbeidsrett og compliance. Hun bistår offentlige og private virksomheter med rådgivning og tvisteløsning i og utenfor domstolene, samt granskning.

Delsesjon - Jus:
"Ingen kommentar!" - Habilitet og integritet i offentlig sektor

Arbeidsgivere i dag ønsker gjerne å rekruttere og beholde ansatte med "høy personlig integritet". Men hva betyr det egentlig? Kan en arbeidsgiver egentlig kreve at en ansatt opptrer med integritet? I offentlig sektor har vi habilitetsregler som skal bidra til å ivareta tilliten til det offentlige, men dette er ikke nok. De senere årene har det blitt stilt flere spørsmål knyttet til offentlige ansattes eierinteresser, bierverv, styreverv og andre forhold som kan bidra til å skade virksomheten. Lojalitetsplikten skal sørge for at ansatte ikke skader, men fremmer arbeidsgivers interesser. Hvor langt strekker lojalitetsplikten seg, og kan arbeidsgiver legge begrensninger på hva arbeidstaker kan gjøre på fritiden?

  • Kan og må det stilles andre krav til ansatte i ledende stillinger enn andre medarbeidere?
  • Hvilke rutiner bør være på plass og hvordan sikre at defølges?
  • Hvilke grep kan og bør tas i rekrutteringsprosesser for å få ansatte med "høy personlig integritet"?

Oda Indset, senioradvokat i Advokatfirmaet Wiersholm AS

Les mericon
Agathe Løwenborg
Agathe Løwenborg
Advokat og partner i Kvale Advokatfirma

Agathe Løwenborg er partner i advokatfirma Kvale. Hun har 16 års erfaring som arbeidsrettsadvokat, og jobber spesialisert inn mot offentlig sektor. Agathe bistår flere offentlige virksomheter med arbeidsrettslig rådgiving, nedbemanning og omstillingsprosesser samt varslingssaker.

Delsesjon - Jus:
Omstilling og nedbemanning i offentlig sektor – juridiske rammer og smidige grep

Omstilling og nedbemanning i offentlig sektor er krevende, ikke bare juridisk, men også organisatorisk og menneskelig. I offentlig sektor gjelder det særlige regler som skiller prosessen fra privat sektor. I dette innlegget skal vi se nærmere på forberedelsesfasen, gjennomføringsfasen og utvelgelsesproblematikken. Vi skal også ta for oss spørsmålet om det gjelder et rettskravsprinsipp i staten. Hvordan kan arbeidsgiver håndtere en omstillingsprosess på en måte som både sikrer en smidig prosess samtidig som lovens krav oppfylles?

  • Hvilke regler gjelder for nedbemanning i stat og kommune, og gjelder det et rettskravsprinsipp?
  • Hvordan skjer utvelgelsesprosessen i offentlig sektor?
  • Praktiske tips for å planlegge og gjennomføre en smidig prosess med god dialog og medbestemmelse
  • Hvordan redusere risiko for konflikter og tvister?

Agathe Løwenborg, advokat og partner i Kvale Advokatfirma

Les mericon
Benedicte Hille
Benedicte Hille
Advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr

Benedicte Hille er advokat og partner i Helmr, hvor hun hovedsakelig arbeider med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Hille har erfaring fra rådgivning innen arbeidsrett for både små og store virksomheter, samt knyttet til tvistesaker i arbeidsforhold, problemstillinger knyttet til arbeidsmiljø og fra gjennomføring av faktaundersøkelser.

Delsesjon - Jus:
Ny arkivlov og forvaltningslov – hvordan påvirkes HR?

Effektiv og god behandling av HR-saker i offentlig sektor krever kunnskap om både arbeidsrettslige og forvaltningsrettslige temaer. Mange opplever at de forvaltningsrettslige rammene medfører tungvinte prosesser, men trenger det å være slik? Stortinget har i 2025 vedtatt ny arkivlov og ny forvaltningslov som blant annet skal gi rom for å utnytte utviklingen innen informasjons- og kommunikasjonsteknologien de siste årene. Hvordan påvirker endringene HR-prosesser? Hvilke rutiner må oppdateres og hvilke bør oppdateres?

  • Oversikt over ny arkivlov og ny forvaltningslov - hvilke endringer er relevante for HR?
  • Hva må HR passe på i tiden fremover?
  • Effektiv og god behandling av HR-saker i offentlig sektor

Benedicte Hille og Thomas Svendsen, partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Les mericon
Birgitte Løhren
Birgitte Løhren
Direktør for Organisasjonsutvikling og kompetanse i Statnett

Birgitte Løhren er direktør for Organisasjonsutvikling og kompetanse i Statnett. Med lang erfaring som senior HR-rådgiver innen energibransjen, har hun en sterk bakgrunn innen HR-rådgivning, prestasjonsstyring, ledelse og medarbeiderrelasjoner. Birgitte har en mastergrad i ledelse og organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI, og hun er en dedikert fagperson som jobber for å forbedre organisasjoners ytelse og utvikling.

Delsesjon - Smartere sammen: mer for mindre:
Kunsten å aktivere medarbeidere i organisasjonsutvikling

Fra å lytte til medarbeidere til å aktivere dem: Den største utfordringen i organisasjonsutvikling er ikke å beslutte tiltak, men å sikre at de gir ønsket effekt. Ofte skyldes dette manglende involvering av medarbeidere i å identifisere hvilke tiltak som trengs, og hva som skal til for å oppnå det man ønsker seg. I Statnett har de gjort nettopp det. Birgitte Løhren deler erfaringer og foreløpige resultater fra et prosjekt der over 2000 medarbeidere har identifisert tiltak som kan gi effekt i virksomheten.

  • Hvordan organisasjonsutvikling med bred involvering av medarbeidere kan organiseres
  • Erfaringer fra involvering av over 2000 medarbeidere – hvordan aktivere medarbeidere i beslutningsprosesser?
  • Hva fungerte godt, og hva ville vi gjort annerledes?

Birgitte Løhren, direktør for Organisasjonsutvikling og kompetanse i Statnett

Les mericon
Guro Svae
Guro Svae
Avdelingsdirektør for digitalisering ved Nasjonalarkivet Norsk helsearkiv

Guro Svae er avdelingsdirektør for digitalisering ved Nasjonalarkivet Norsk helsearkiv. Hun har lengre ledererfaring både fra statlig og privat virksomhet, og har en mastergrad i organisasjon og ledelse. Hun brenner for å skape kultur for kontinuerlig forbedring og samarbeid på tvers av fagmiljøer, hvor medarbeidere får mulighet til læring, mestring og utvikling.

Delsesjon - Smartere sammen: mer for mindre:
Slik skaper vi motivasjon, mestring og flyt i digitaliseringsarbeidet

Hvordan skaper man motivasjon, mestring og kontinuerlig forbedring i en statlig virksomhet der arbeidsoppgavene ofte er repetitive og målet er å digitalisere millioner av pasientjournaler? Norsk Helsearkiv har vært gjennom en spennende reise der LEAN, veiledning og målrettet kulturarbeid har gitt både resultater, stolthet og utvikling for medarbeiderne.

  • Veien fra rutinepregede oppgaver til arbeidsglede og utvikling: konkrete grep og verktøy som virker
  • Hvordan metodikken LEAN, kontinuerlig veiledning og inkludering har gitt store forbedringer for både medarbeidere og virksomhet
  • Læringspunkter for ledere og HR: slik skapes motivasjon og mestring i repetitive oppgaver

Guro Svae, avdelingsdirektør for digitalisering ved Nasjonalarkivet Norsk helsearkiv

Les mericon
Anne Hellandsjø
Anne Hellandsjø
Direktør for HR og organisasjon i Utlendingsdirektoratet (UDI)

Anne Hellandsjø er har solid ledererfaring fra offentlig sektor, både fra statlig og kommunalt nivå. Hun har bred erfaring fra ulike utviklings-og omstillingsprosjekter og har blant annet vært sentral i etablering av Lillestrøm kommune, samt vært prosjekteier for et stort OU-prosjekt i UDI.

Delsesjon - Smartere sammen: mer for mindre:
Organisasjonsutvikling som gir resultater

UDI har vært gjennom en stor endringsreise de siste årene. De gikk fra tradisjonell linjeorganisering til prosessorganisering og smidige arbeidsformer. Endringen la grunnlaget for både bedre brukeropplevelser og digital transformasjon. Nå tar de neste steg med produktorganisering, og bygger videre på erfaringene fra prosessarbeidet.

  • Hvordan ser de nye måtene å lede, organisere og styre på i en mer matrise- og produktorientert hverdag ut?
  • Foreløpige resultater og gevinster for både brukere og ansatte, f.eks. gjennom utviklingen av heldigitale oppmøtefrie tjenester
  • Hva har vært viktig for å lykkes?

Anne Hellandsjø, direktør for HR og organisasjon, og Janne Skalleberg, endringsleder, begge i Utlendingsdirektoratet (UDI)

Les mericon
Janne Skalleberg
Janne Skalleberg
Endringsleder i Utlendingsdirektoratet (UDI)

Janne Skalleberg er endringsleder i UDI. Hun jobber med å kontinuerlig forberede og tilpasse virksomheten til endringer i samfunnet som påvirker hvordan og hvilke tjenester UDI skal levere. Hun har lang erfaring på utlendingsfeltet og jobber i krysningspunktet mellom virksomhetsstyring og organisasjonsutvikling.

Delsesjon - Smartere sammen: mer for mindre:
Organisasjonsutvikling som gir resultater

UDI har vært gjennom en stor endringsreise de siste årene. De gikk fra tradisjonell linjeorganisering til prosessorganisering og smidige arbeidsformer. Endringen la grunnlaget for både bedre brukeropplevelser og digital transformasjon. Nå tar de neste steg med produktorganisering, og bygger videre på erfaringene fra prosessarbeidet.

  • Hvordan ser de nye måtene å lede, organisere og styre på i en mer matrise- og produktorientert hverdag ut?
  • Foreløpige resultater og gevinster for både brukere og ansatte, f.eks. gjennom utviklingen av heldigitale oppmøtefrie tjenester
  • Hva har vært viktig for å lykkes?

Janne Skalleberg, endringsleder og Anne Hellandsjø, direktør for HR og organisasjon, begge i Utlendingsdirektoratet (UDI)

Les mericon
Eva Jenseg
Eva Jenseg
Innovasjons- og digitaliseringssjef i Stavanger kommune

Eva Jenseg er innovasjons- og digitaliseringssjef i Stavanger kommune. Med solid erfaring og et brennende engasjement for forbedringsarbeid og digital utvikling, har hun etablert seg som en sentral aktør i kommunal innovasjon. I kommunen leder Eva arbeidet med å modernisere tjenester, effektivisere prosesser og skape bedre løsninger for innbyggere og ansatte. Hun har gjennom mange år vært en pådriver for å omstille arbeidsprosesser og ta i bruk ny teknologi – alltid med blikket rettet mot verdiskaping og brukervennlighet.

Delsesjon - Smartere sammen: mer for mindre:
Hvordan rigge seg for digitalisering og bruk av KI

Kommunesammenslåingen i 2020 ble startskuddet for å bygge et eget kompetansemiljø for innovasjon, digitalisering, forskning og utvikling hos Stavanger kommune. Dette er organisert tydelig separat fra tradisjonell drift og med tett samhandling mellom IT og digitalisering. Som resultat ble de kåret til årets KI-kommune i 2025. De skal dele om hvordan struktur, metodeverk og kultur har gitt dem økt tempo, bærekraftig kapasitet og kvalitet i digitaliseringsløpet.

Du får høre mer om:

  • Konkrete grep for å skille utvikling fra drift, og unngå friksjon mellom IT og digitalisering
  • Bruk av offentlig metodeverk (prosjektveiviseren) for god styring
  • Hva må være på plass i data- og styringslaget for å lykkes med KI?
  • Innsikt i praktiske prosjekter med effekt
  • Hvordan KI‑ambassadører og superbrukernettverk gir bygger kompetanse som skalerer

Eva Jenseg, innovasjons- og digitaliseringssjef, og Lars Haavik, stabssjef, begge i Stavanger kommune

Les mericon
Lars Haavik
Lars Haavik
Stabssjef i Stavanger kommune

Lars Haavik er stabssjef i Stavanger kommune, og har i en årrekke vært en

sentral drivkraft i arbeidet med strategi, organisering og forbedringsprosesser. Med et skarpt blikk for hvordan ryddighet og struktur bidrar til gode resultater, har han ledet utviklingen av felles metodeverk og styringsmodeller som gir kontinuitet og tydelighet i komplekse organisasjoner. Lars er en tydelig stemme for at god organisering ikke bare handler om effektivitet – men om å skape rom for kvalitet, ansvarlighet og fremdrift.

Delsesjon - Smartere sammen: mer for mindre:
Hvordan rigge seg for digitalisering og bruk av KI

Kommunesammenslåingen i 2020 ble startskuddet for å bygge et eget kompetansemiljø for innovasjon, digitalisering, forskning og utvikling hos Stavanger kommune. Dette er organisert tydelig separat fra tradisjonell drift og med tett samhandling mellom IT og digitalisering. Som resultat ble de kåret til årets KI-kommune i 2025. De skal dele om hvordan struktur, metodeverk og kultur har gitt dem økt tempo, bærekraftig kapasitet og kvalitet i digitaliseringsløpet.

Du får høre mer om:

  • Konkrete grep for å skille utvikling fra drift, og unngå friksjon mellom IT og digitalisering
  • Bruk av offentlig metodeverk (prosjektveiviseren) for god styring
  • Hva må være på plass i data- og styringslaget for å lykkes med KI?
  • Innsikt i praktiske prosjekter med effekt
  • Hvordan KI‑ambassadører og superbrukernettverk gir bygger kompetanse som skalerer

Lars Haavik, stabssjef og Eva Jenseg, innovasjons- og digitaliseringssjef, begge i Stavanger kommune

Les mericon
Karoline Scheide
Karoline Scheide
Fagansvarlig innsikt og formidling i HR Norge

Karoline Scheide er fagansvarlig innsikt og formidling i HR Norge. Hun har master i organisasjon, ledelse og arbeid fra Universitetet i Oslo, samt videreutdanning i design thinking fra NHH. Tidligere har Karoline jobbet som HR-rådgiver og med innovasjon og tjenesteutvikling i hovedorganisasjonen Virke.

Delsesjon - Ledelse og kompetanse i samspill:
HR-undersøkelsen 2025: Hvor står HR i offentlig sektor?

Hvordan vurderer HR-funksjonen i offentlig sektor sin egen rolle og modenhet i en tid preget av raske endringer, kompetansemangel og økte forventninger? HR-undersøkelsen 2025 gir et unikt innblikk i status, trender og utfordringer for HR-feltet i Norge, og peker på hva som skal til for å styrke HRs strategiske posisjon. I denne sesjonen presenterer Kari Nordstad og Karoline Scheide ferske funn fra undersøkelsen, med særlig vekt på hva som skiller – og forener – offentlig og privat sektor. Gjennom korte refleksjonsoppgaver inviteres deltakerne til å sammen utforske hva resultatene betyr i deres egen virkelighet.

Du får innsikt i:

  • Hva prioriterer HR?
  • Hvilke områder krever et kompetanseløft fremover?
  • Hvor strategisk og innflytelsesrik oppleves HR i offentlig sektor?

Karoline Scheide, fagansvarlig innsikt og formidling, Kari Nordstad, leder for innsikt og formidling, begge i HR Norge

Les mericon
Kari Nordstad
Kari Nordstad
Leder for innsikt og formidling

Kari Nordstad er leder for innsikt og formidling i HR Norge. Før hun kom til HR Norge i 2024, ledet hun Kantar sin virksomhet i Norge. Kari har gjennom hele karrieren jobbet med data og analyse, og hjulpet virksomheter med å omsette data og innsikt til handling.

Delsesjon - Ledelse og kompetanse i samspill:
HR-undersøkelsen 2025: Hvor står HR i offentlig sektor?

Hvordan vurderer HR-funksjonen i offentlig sektor sin egen rolle og modenhet i en tid preget av raske endringer, kompetansemangel og økte forventninger? HR-undersøkelsen 2025 gir et unikt innblikk i status, trender og utfordringer for HR-feltet i Norge, og peker på hva som skal til for å styrke HRs strategiske posisjon. I denne sesjonen presenterer Kari Nordstad og Karoline Scheide ferske funn fra undersøkelsen, med særlig vekt på hva som skiller – og forener – offentlig og privat sektor. Gjennom korte refleksjonsoppgaver inviteres deltakerne til å sammen utforske hva resultatene betyr i deres egen virkelighet.

Du får innsikt i:

  • Hva prioriterer HR?
  • Hvilke områder krever et kompetanseløft fremover?
  • Hvor strategisk og innflytelsesrik oppleves HR i offentlig sektor?

Kari Nordstad, leder for innsikt og formidling og Karoline Scheide, fagansvarlig innsikt og formidling, , begge i HR Norge

Les mericon
Siri Conradi
Siri Conradi
Seksjonssjef for HR-profilering og rekruttering i Skatteetaten

Siri Conradi jobber som seksjonssjef for HR, profilering og rekruttering i Skattedirektoratet, med overordnet ansvar for arbeidsgiverprofilering, rekruttering og onboarding for hele Skatteetaten. Hennes 20 års erfaring strekker seg fra HR-direktør i advokatfirmaet Selmer, til ulike HR-leder-roller i større børsnoterte konsern som Gjensidige forsikring og Carlsberg-gruppen. Til tross for ulike roller i ulike bransjer og sektorer, har Conradi hele veien hatt et ekstra fokus mot hvordan tiltrekke og beholde viktig kompetanse for fremtiden, gjennom viktigheten av strategisk employer branding-arbeid. I dette arbeidet har alltid fokuset vært ekstra rettet mot hvordan HR-arbeidet bidrar til å levere på virksomhetens strategi.

Delsesjon - Ledelse og kompetanse i samspill:
Å vrenge polvotten: Arbeidsgiverprofilering som treffer – både internt og eksternt

Hva har en vrengt polvott og arbeidsgiverprofilering til felles? I en stadig sterkere konkurranse om kompetanse må også offentlige virksomheter styrke sin attraktivitet som arbeidsgiver. Skatteetaten er en stor etat med 7500 ansatte, og med mange ulike fagmiljøer fordelt på 59 lokasjoner. Når det som kjennetegner en virksomhet er bredden og ulikhetene, hvordan finner man det som er felles for å vise hvem vi er som arbeidsgiver? Skatteetaten viser hvordan en tydelig strategi, forankring hos ledelsen og samarbeid på tvers kan flytte rekruttering og profilering fra å være reaktivt til proaktivt, selv uten de største budsjettene.

  • Langsiktig strategi eller kortsiktig behov: Hvilken utfordring skal arbeidsgiverprofilering bidra til å løse?
  • Tilnærming og tankesett: Hvordan sikre støtte og forankring hos ledelsen, etablere en enhetlig satsning og bruke “innsiden-ut”-fortellinger som treffer?
  • Eierskap og samarbeid på tvers: Hvilke fagmiljø burde involveres, og til hvilken tid?

Siri Conradi, seksjonssjef for HR-profilering og rekruttering i Skatteetaten

Les mericon
Anna Dahlstrøm Eide
Anna Dahlstrøm Eide
Strategisk rådgiver i Politidirektoratet

Anna Dahlstrøm Eide er strategisk rådgiver i Politidirektoratet. Hun har erfaring fra transformasjonsarbeid i privat og offentlig sektor, for små og store virksomheter. Anne jobber i dag med strategisk rådgivning, strategi og virksomhetsutvikling i politiet, med spesielt fokus på digital transformasjon og organisatorisk digital modenhet.

Delsesjon - Ledelse og kompetanse i samspill:
Digital transformasjon i praksis: Slik bygger politiet endringskraft i en uforutsigbar verden

Digital transformasjon handler om å bygge virksomheter som evner å utvikle seg i takt med samfunnets behov. Politiets evne til å løse samfunnsoppdraget utfordres av endringer i kriminalitetsbildet og den sikkerhetspolitiske situasjonen. Over en periode på tre år har fokus på den digitale transformasjonen av etaten hatt fokus i politiet, med særlig vekt på økt digital modenhet i organisasjon og digitalt mindset hos ledere. Gjennom en bevisst kombinasjon av rammeverk og ulike virkemidler har politiet arbeidet systematisk og gradvis med en endring som kan virke uoverkommelig.

Hvordan jobber de tradisjonelle fagdimensjonene på lag for å skape varig endring i en virksomhet der hendelser er normalsituasjonen? Og hva er HRs rolle i dette arbeidet?

  • Hva mener vi med digital transformasjon, digitalt mindset og digital basiskompetanse?
  • Få innsikt i politiets tilnærming til å løfte den organisatoriske digitale modenheten i virksomheten
  • Hvilke tiltak og virkemidler som kan ha overføringsverdi for andre virksomheter?

Anna Dahlstrøm Eide, strategisk rådgiver, og Kjersti Jørgensen, seksjonsleder HR, begge i Politidirektoratet

Les mericon
Kjersti Jørgensen
Kjersti Jørgensen
Seksjonsleder i Politidirektoratet

Kjersti Jørgensen er seksjonsleder for HR hos Politidirektoratet. Hun er utdannet siviløkonom fra NHH, strategisk HR fra BI og har coachutdanning. Kjersti har jobbet i mange bransjer og med ulike fag: fra selger i IBM på 80-tallet til key account og etter hvert HR-partner i DNB. Hun har også vært konsulent i PA Consulting Group innenfor HR og ledelse, HR-direktør innenfor forsikring, telekom og hotell og nå landet godt som leder av en HR-enhet i Politidirektoratet. Kjersti brenner for strategisk HR, særlig utvikling av organisasjon, ledelse og mennesker. Hun synes digitalisering er spennende, endring av mindset og hvordan vi jobber.

Delsesjon - Ledelse og kompetanse i samspill:
Digital transformasjon i praksis: Slik bygger politiet endringskraft i en uforutsigbar verden

Digital transformasjon handler om å bygge virksomheter som evner å utvikle seg i takt med samfunnets behov. Politiets evne til å løse samfunnsoppdraget utfordres av endringer i kriminalitetsbildet og den sikkerhetspolitiske situasjonen. Over en periode på tre år har fokus på den digitale transformasjonen av etaten hatt fokus i politiet, med særlig vekt på økt digital modenhet i organisasjon og digitalt mindset hos ledere. Gjennom en bevisst kombinasjon av rammeverk og ulike virkemidler har politiet arbeidet systematisk og gradvis med en endring som kan virke uoverkommelig.

Hvordan jobber de tradisjonelle fagdimensjonene på lag for å skape varig endring i en virksomhet der hendelser er normalsituasjonen? Og hva er HRs rolle i dette arbeidet?

  • Hva mener vi med digital transformasjon, digitalt mindset og digital basiskompetanse?
  • Få innsikt i politiets tilnærming til å løfte den organisatoriske digitale modenheten i virksomheten
  • Hvilke tiltak og virkemidler som kan ha overføringsverdi for andre virksomheter?

Kjersti Jørgensen, seksjonsleder HR og Anna Dahlstrøm Eide, strategisk rådgiver, begge i Politidirektoratet

Les mericon
Solveig Svantesen
Solveig Svantesen
Programansvarlig for lederutvikling hos OsloMet - storbyuniversitetet

Solveig Svantesen er programansvarlig for lederutvikling og gruppeleder for organisasjon- og kompetanseutvikling hos OsloMet – storbyuniversitetet. Hun har mastergrad i psykologi fra NTNU. Tidligere har hun jobbet som universitetslektor i psykologi og vært seniorrådgiver i konsulentselskapet Agenda Kaupang før hun gikk til Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet) for å jobbe med ledelsesutvikling, teamarbeid og kulturutvikling.

Delsesjon - Ledelse og kompetanse i samspill:
Ledelse i økosystemer: Hvordan samarbeide på tvers for å løse samfunnsutfordringer?

Noen samfunnsutfordringer er for komplekse til å løses fra en sektor eller et fagområde alene. Enten det gjelder helsetjenester eller ungt utenforskap, kreves ofte samarbeid på tvers av fag, institusjoner og sektorer. Men ulike aktører har ulike mål, rammebetingelser og institusjonelle logikker, og det gjør samarbeidet mer krevende å lede.

OsloMet har utviklet et innovativt lederprogram hvor ledere fra akademia, stat, kommune og privat sektor samles for å skape samfunnsforbedringer gjennom forskning. I denne sesjonen deles erfaringer fra arbeidet, og deltakerne inviteres til å reflektere over hvordan de kan styrke samhandlingen i eget økosystem.

  • Hvordan håndtere kompleksiteten i samarbeid på tvers av sektorer og profesjoner?
  • Hvordan OsloMet bygger partnerskap og kompetanse innen ledelse i økosystemer
  • Resultater og gevinster av lederprogrammet

Solveig Svantesen, programansvarlig for lederutvikling og gruppeleder for organisasjon- og kompetanseutvikling, Avdeling for HR, OsloMet – storbyuniversitetet

Les mericon
Olav Hypher
Olav Hypher
Direktør bærekraft og organisasjon, NRK

Olav Hypher er direktør for bærekraft og organisasjon i NRK. Han kom inn i toppledelsen i NRK da organisasjonsdivisjonen ble opprettet i 2019. Før dette har han mange års erfaring som leder fra Statkraft og Telenor innen områder som kommunikasjon, bærekraft, compliance, sikkerhet og HR. Olav har en MBA fra NHH i strategisk ledelse og brenner for koblingen mellom strategi og organisasjonsutvikling.

Les mericon
Cecilie Thorsen
Cecilie Thorsen
Psykologspesialist og lederutvikler i Agenda Robust

Cecilie Thorsen har 25 års sammensatt erfaring som psykologspesialist, både innen arbeids- og organisasjonspsykologi og klinisk psykologi. Nylig har hun tatt masterprogram fra Handelshøyskolen BI og fordypet seg i Søren Kierkegaards betydning for ledelse. Mange år i arbeidslivet har gitt innsikt i både offentlig og privat virksomhet som: helse, akademia, Forsvaret, Politietaten, Politidirektoratet, olje og gass, handel og finans, reklame, design og næringsliv. Thorsen brenner for å utdype kunnskap og verktøy med en solid dose klokskap. Cecilie Thorsen er en ettertraktet lederutvikler og foredragsholder som omtales som en tung fagperson som formidler solid fagkunnskap på en lett tilgjengelig og leken måte.

Plenum:
Hvordan bistå ledere å bygge sin egen og ansattes robusthet

I en arbeidsvirkelighet preget av stadig høyere tempo, økende kompleksitet og konstante endringer, må HR bistå ledere med mer enn bare verktøy for å håndtere "travle dager". Ledere trenger dypere forståelse for hva stress egentlig er. HR og Lederutviklere spiller en nøkkelrolle i å fremme bevissthet og utvikle ledere som bygger både robuste kulturer og resiliente individer.

Med Hartmut Rosa sin teori om sosial akselerasjon og Helle Heins fire stressformer som utgangspunkt, deler Cecilie Thorsen hvordan HR kan utvikle ledere som skaper resiliens og motstandskraft – både i seg selv og i sine medarbeidere.

Du får:
• Et nyttig språk for å snakke med ledere om eget og ansattes stress og resiliens, basert på oppdatert stressforskning
• Kunnskap for å bevisstgjøre ledere om hvordan manøvrere klokt en tid preget av stadig høyere tempo
• Inspirasjon til hvordan designe utviklingsprogrammer med større effekt

Cecilie Thorsen, psykologspesialist og lederutvikler i Agenda Robust

Les mericon
Eirik Irgens
Eirik Irgens
Professor ved NTNU

Eirik J. Irgens er professor og merittert underviser tilknyttet NTNU. Han har mastergrad fra University of California og doktorgrad i organisasjonsendring fra Copenhagen Business School. Eirik har undervist på master i kunnskapsledelse, master i utdanningsledelse, ledelse og personalarbeid, doktorgradskurs i organisasjonslæring og en rekke videreutdanningsprogram for offentlig sektor. Han har også vært opplæringsleder i Aker med ansvar innen kompetanseutvikling, organisasjonsutvikling, lederutvikling og strategi. Eirik har skrevet flere fagbøker og er en etterspurt foredrags- og kursholder.

Plenum:
Å se med to øyne – klokskap, formål og menneskesyn i en datadrevet offentlig sektor

I en tid der offentlig sektor blir stadig mer målstyrt og datadrevet, er faren stor for at målene fortrenger formålet. Hva skjer når det som kan måles får mest oppmerksomhet – og de dypere verdiene, lojaliteten og profesjonsidentiteten havner i skyggen?

Eirik Irgens gir en tankevekkende og engasjerende avslutning på konferansen, med utgangspunkt i sitt arbeid med den norske samarbeidsmodellen og klokskap i organisasjoner. Med isfjellmetafor, humor og refleksjon utfordrer han deltakerne til å “se med to øyne” – både det som er lett målbart og det som ikke er det.

  • Hvordan mål kan fortrenge formål – og hvorfor det kan svekke tillit og dømmekraft
  • Hva det vil si å “se med to øyne” i organisasjonslivet – «science and art»
  • HRs rolle i å bevare klokskap, verdier og profesjonsidentitet i en datadrevet tid

Eirik J. Irgens er professor og merittert underviser tilknyttet NTNU.

Les mericon
Even Bolstad
Even Bolstad
Daglig leder HR Norge

Even Bolstad er daglig leder i HR Norge og har faglig bakgrunn i skjæringspunktet ledelse, strategi, økonomi og arbeidsrett. Bolstad er internasjonal foredragsholder og deltar ofte i debatter rundt HR-relaterte spørsmål. Han er opptatt av hvordan man skal kunne skape gode resultater for virksomheten gjennom å lede og utvikle mennesker og organisasjonen de er en del av.

Les mericon
Utstiller på HR-konferansen for offentlig sektor 2026

Ønsker du å være utstiller på kompetansetorget under konferansen, ta kontakt med Øyvind Pedersen på tlf: 942 33 560 eller e-post: oyvind.pedersen@hrnorge.no

Detaljer

Åpne alle

Program

Åpne alle

Sosiale aktiviteter

Åpne alle

Er du ikke medlem?

Som medlem får du medlemspris på konferansen. Og tilgang til en rekke andre fordeler som du kan dra nytte av i jobben din. Se medlemsfordelene og hvordan du også kan bli medlem!