Stort potensial med AI i offentlig sektor

HR kan spille en viktig rolle i å påvirke mange beslutninger om AI i fremtiden. Heather Broomfield råder alle ledere i offentlige sektor til snarest å sette seg inn i hvordan AI kan påvirke og forbedre utviklingen av offentlige tjenester.

Heather Broomfield

Heather Broomfield har en doktorgrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo, med spesialisering i kunstig intelligens og datadrevet forvaltning. Hun har også en Master i Innovasjons- og teknologirett fra University of Edinburgh.

Hun forteller at offentlig sektor står overfor komplekse forhold knyttet til teknologi og AI som er viktig å forstå. Det er store forskjeller på offentlig og privat sektor her, der offentlig sektor kan ha større og mer komplekse forhold.

Les også: Fremtidens NRK: Hvordan kan NRK ta i bruk AI uten å miste mennesket av syne, og samtidig utvikle arbeidsprosesser og virksomheten for fremtiden?

Relevant kompetanse må til

– Det vi vet kommer til å bli viktig for HR i offentlig sektor, er omskolering og kompetanseutvikling knyttet til AI. Vi må møte dette med oppdatert kunnskap og se på hvilke ferdigheter vi trenger å utvikle for å ta gode, bevisste valg til det beste for samfunn og mennesker, sier Broomfield.

I hennes doktorgrad har hun sett på hva kunstig intelligens vil bety for den norske velferdsstaten og offentlig sektor, og hvordan vi kan håndtere muligheter og utfordringer med utviklingen. Det har vært mye optimisme for AI, men i dag vet vi også mer om utfordringer og har et mer realistisk fundament å basere beslutninger på. Denne kunnskapen må nå forvaltes.

– Offentlig sektor blir tvunget til å ta tak i dette nå. HR kan være med å gjøre endringene til det gode for arbeidslivet. Derfor er det så viktig at de stiller forberedt og bruker god tid på å tenke gjennom strategiske valg. AI vil påvirke fremtidens offentlige tjenester. Vi får ikke svar på alt med det første, men vi kan stille forberedt til å ta mer bevisste valg og beslutninger.

Til det beste for samfunn og mennesker

Hensikten med ansvarlig bruk av AI er å utvikle en velferdsstat og offentlige tjenester som er til det beste for samfunnet.

– Ofte blir det snakk om økonomi og effektivisering i offentlig sektor, men effektivitet bør ikke gå på bekostning av kvalitet. Det er viktig at offentlige virksomheter ikke bare tenker på effektivisering, men hvilke muligheter de har til å prioritere kvalitet og forbedring, sier Broomfield.

Hva blir til det beste for velferdsstaten, for samfunn og mennesker? For brukerne av offentlige tjenester? Å involvere befolkningen i utviklingen av tjenester kan bidra til bedre kvalitet og effekt av tjenestene i seg selv.

Skaper store endringer

Det er forskjeller mellom privat og offentlig sektor. Det hele blir mer komplekst og krevende for offentlig sektor. Det er et stort ansvar å forvalte velferdsstaten.

– Digital transformasjon gir oss muligheten til å tenke nytt rundt hvordan vi designer, leder og leverer velferdstjenester. Her er det viktig å være i forkant og engasjere befolkningen også, sier Broomfield.

Et viktig spørsmål blir: Hva ønsker vi å forandre eller redesigne og hvorfor? Hvilke verdier vil vi skape?

– Med AI kan vi redesigne tjenester med de data vi har nå. Vi kan designe en helt annerledes sektor. Spørsmålet er om vi vil gjøre det og hvordan vi gjør det. Hva tar vi med oss og hva kan vi forandre? Da må vi tenke på finansiering, organisering og kompetanse. Teknologi er ikke lenger problemet. Nå må vi vurdere hvor langt vi vil gå med teknologien, og alltid tenke på hva som er best for samfunnet, avslutter Broomfield.

Broomfield presiserer hvor viktig det er å tilnærme seg alt med klokskap og gjennomtenkte løsninger i tverrfaglig samarbeid. Det er fortsatt et stort behov for å forstå hva AI vil bety for offentlig sektor.

Broomfield kommer til HR-konferansen for offentlig sektor på Lillehammer 20.-22. januar 2026. Her vil hun formidle kompleksiteten knyttet til AI i offentlig sektor, hva det betyr, hvordan trender påvirker og hva de lærer oss, og hva forskningen sier om hva vi trenger å være forberedt på.

Deltagerne vil få inspirasjon til å tenke over muligheter og utfordringer med kunstig intelligens. De vil få en bedre forståelse for kompleksitet og være bedre forberedt på kommende endringer. Det er kunnskap som gir trygghet og innsikt.

Om foredragsholderen

Heather Broomfield er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet (Digdir). Hun leder Digitaliseringsdorektoratet forsknings- og utviklingssatsning på kunstig intelligens, og er fagansvarlig for KI Norge, den nasjonale satsingen på innovativ og ansvarlig bruk av kunstig intelligens. Hun har en doktorgrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo, med spesialisering innen KI og den datadrevne forvaltningen, samt en mastergrad (LL.M.) i innovasjons- og teknologirett fra University of Edinburgh. Med bred erfaring fra offentlig, privat og akademisk sektor har Heather arbeidet med datadeling, digital transformasjon og kunstig intelligens.

Dette er konferansen for HR og ledere i offentlig sektor!
HR-konferansen for offentlig sektor 2026

Vi setter søkelyset på hvordan vi kan utvikle robusthet, kapasitet og kultur for kontinuerlig forbedring og samtidig gi HR og ledere verktøyene de trenger for å levere med integritet, tydelighet og tempo.

Sammen med eksperter og praktikere dykker vi inn i hvordan offentlig sektor kan lykkes i endring.

HR konferansen for offentlig sektor 2026494x389 Ny landingsside

Flere artikler

Olav Hypher HR Forum 2025
Organisasjonsutvikling
Fremtidens NRK
Fremtidens NRK
Medarbeidersamtale Credit:YurolaitsAlbert
Organisasjonsutvikling
En virksomhet i bevegelse med aktivt medarbeiderskap som motor
En virksomhet i bevegelse med aktivt medarbeiderskap som motor
Pär Lager
Organisasjonsutvikling
Omverdensanalyse og den lærende organisasjon - Pär Lager
Omverdensanalyse og den lærende organisasjon - Pär Lager