Rekruttering i nye tider
Rekruttering er en av områdene i arbeidslivet hvor AI virkelig har blitt tatt i bruk. Men hvordan påvirker det rekrutteringsprosessene når mennesker og teknologi sammen skal finne den rette kandidaten?
På Rekrutteringsdagen 2026 utforsker vi hvordan teknologien endrer måten vi ser på mennesker i arbeidslivet. Vi dykker ned i møtet mellom teknologi og mennesker, og ser på dilemmaene vi møter i arbeidshverdagen.

- Målet er at deltakerne skal sitte igjen med en tydeligere forståelse av hva som er mulig med ny teknologi, hva som bør forbli menneskelig, og hvordan gode prosesser bygges når vi får det beste fra begge verdener, sier Madeleine Winger, produktutvikler for Rekrutteringsdagen.
AI blir best med menneskelig dømmekraft og vurderingsevne
Blant annet får vi med oss Imac Zambrana som har doktorgrad i utviklingspsykologi, og er kognitiv utviklingsekspert. Hun er lidenskapelig opptatt av ivaretakelse og utnyttelse av menneskelige ressurser i den nye teknologiske tidsalderen. Hennes perspektiv er at i stedet for å tenke menneske vs. maskin, kan vi skape sam-intelligens ved å bygge på unike menneskelige og teknologiske ressurser.
- Zambrana sier at AI kan gi tempo, konsistens og skala, men at verdien oppstår først når menneskelig dømmekraft setter rammene. Dette blir det spennende å lære mer om, sier Winger.
En annen som bruker kunstig intelligens hver eneste dag er Sverre Haugen. Han er teknolog og hodejeger, med bakgrunn som Java-utvikler, rekrutteringsleder og nå partner og leder i MeyerHaugen. Han regnes som en av Norges ledende eksperter på bruk av AI i rekruttering. På Rekrutteringsdagen skal han vise oss hvordan vi kan bruke AI på måter som gjør oss som mennesker mer relevante, ikke mindre.
- I en tid hvor det er viktig å få alle som kan bidra inn i arbeidslivet vil nok menneskelig vurderingsevne i tillegg til kunstig intelligens være svært viktig. Vi må ha fokus på å redusere forekomsten av diskriminering, se restarbeidsevne og muligheter, snarere enn utfordringer, sier Winger.
Store forskjeller på søknadsbunken i by og bygd
Rekruttering kan være krevende, enten du holder til i byen, på bygda eller et sted midt imellom, men mer enn noen gang ser vi de store forskjellene virksomhetene opplever når det kommer til rekruttering. Noen drukner i søknader, andre sliter med å få kandidater til å søke. Kontrastene er store, og vi ser nærmere på begge utfordringene.
Rådgiver i Sogndal kommune, Kathe Arnesen, skal hjelpe oss å se på kreative metoder for å nå ut til kandidater du ellers ikke ville funnet, komme med eksempler på samarbeid mellom konkurrenter som gir større rekrutteringskraft og vise hvordan små justeringer i stillingsannonsen kan doble antall søkere.
- Dette er første året tilbakemeldingene på utfordringene til de som jobber med rekruttering er så sprikende utfra hvor de holder til, stor eller liten virksomhet også videre. Jeg tror derfor det blir lærerikt for alle å vite mer om dette – særlig for de som ikke drukner i søkere, sier Winger.
900.000 kroner i vasken med feil person
Å ansette feil person kan koste virksomheten dyrt, faktisk koster en feilansettelse opp mot 900.000 kroner.
I tillegg til at virksomhetene kan tape penger på å ansette feil kan de også risikere å skade omdømmet sitt om de ikke gir en god kandidatopplevelse. Derfor skal vi også innom dette temaet, forklarer Winger.
Hanne Revholt er leder for rekrutteringsenheten i HR-avdelingen i Skatteetaten, og har om lag 15 års erfaring med HR i statlige virksomheter. Hanne har et stort engasjement for rekruttering som et strategisk viktig fagområde for virksomheter, og er spesielt opptatt av hvordan man kan kombinere profesjonell rekrutteringsmetodikk med gode kandidatopplevelser. Dette skal hun snakke mer om på Rekrutteringsdagen.
Rekruttering står nå i et spenningsfelt mellom teknologi, effektivitet og ønsket om å bevare det menneskelige. Nye verktøy lover treffsikkerhet og fart, mens kandidater etterlyser varme og rettferdighet. Hvordan finner vi balansen?
Vi har invitert eksperter og praktikere, og sammen vil vi dykke ned i dilemmaene mange virksomheter vil møte i 2026.
Flere aktuelle artikler