Mange jobbsøkere får aldri svar – slik skaper du en god jobbsøkerprosess

Mange jobbsøkere får aldri verken en bekreftelse på mottatt søknad eller avslag fra arbeidsgiver. Men å skape en god kandidatopplevelse kan være svært viktig for virksomhetens omdømme. Her får du gode råd for hvordan du ivaretar jobbsøkeren og skaper en god kandidatopplevelse – og hvorfor dette er viktig.  

Glad jobbsoker

Mange jobbsøkere opplever at de aldri hører tilbake fra jobber de søker på, noe som kan skape en uheldig opplevelse og svært dårlig inntrykk av virksomheten.  

- Det er rett og slett uprofesjonelt og dårlig stil å ikke gi feedback til en jobbsøker. Jobbsøkeren bruker tid og krefter, og fortjener å bli møtt med respekt tilbake, sier Karoline Scheide, fagansvarlig Innsikt og formidling i HR Norge. 

Ønsker du å lese hele artikkelen må du være medlem i HR Norge

Virksomhetsmedlem?

Jobber du i en virksomhet som er virksomhetsmedlem i HR Norge får alle ansatte tilgang til +artikler og andre medlemsfordeler.

Er du ikke medlem?

Som medlem kan du lese hele artikkelen. I tillegg får du tilgang til en rekke andre medlemsfordeler som hjelper deg i jobbhverdagen.

Flere artikler

Find the right people
Rekruttering
Hva gjør vi for å rekruttere og beholde den kompetansen vi trenger?
Hva gjør vi for å rekruttere og beholde den kompetansen vi trenger?
Fredrik Fornes
Rekruttering
Fredrik Fornes: Stillingsannonser er omdømmebygging
Fredrik Fornes: Stillingsannonser er omdømmebygging
Digital rekruttering
Rekruttering
Nye trender som påvirker rekrutteringen
Nye trender som påvirker rekrutteringen