
HR-analyser 2025 - Live stream
Uansett hvilket nivå din virksomhet er på i dag, er HR-analyser 2025 en god arena for utvikling.
På årets konferanse vil du lære av ledende eksperter og praktiske eksempler fra virksomheter som gir deg innsikt i verktøy og analysemetoder, og hvordan man kan lykkes med å utnytte verdien i data på en ansvarlig måte for å drive utvikling og innovasjon. Enten du er HR-rådgiver, analytiker eller leder, vil du gjennom foredrag og workshops få kunnskap og inspirasjon som løfter arbeidet ditt.
Sikre deg plass i dag og bli med på reisen mot fremtidens HR-analyse!
Foredragsholdere

Dr. Nigel Guenole er grunnleggeren av MeasureCo.ai, og hjelper virksomheter med å implementere innovative, datadrevne talentstrategier. Han er medforfatter av boken “Power of People”. Nigel er valgt inn som fellow i Divisjon 14 i American Psychological Association, Society for Industrial and Organizational Psychology, som en anerkjennelse for fremragende karrierebidrag innen vurdering og analyse av mennesker.
People Analytics: Establishing Team Credibility
Nigel Guenole er en anerkjent fagperson innen HR-analyse. Han vil gjennom et konkret case vise hvordan det raskt ble etablert troverdighet for et people analytics-team ved å følge metodene som beskrives i boken han har vært medforfatter på, «The Power of People». Guenole støttet en ny direktør for people analytics i å identifisere sine interessenter, forstå deres behov og levere «raske gevinster» på en kostnadseffektiv måte. Dette gjorde at de raskt kom opp i fart og ble en people analytics-funksjon som leverer verdi.
Du vil få høre om:
- Få en innføring i en systematisk tilnærming for å identifisere og styrke analytiske kapabiliteter
- Hvordan velge prosjekter, identifisere hypoteser og hente inn data for analyse?
- Tre virkelige eksempler på prosjekter som ga umiddelbare og handlingsrettede anbefalinger
Dr. Nigel Guenole, grunnlegger av MeasureCo.ai, forfatter av “The Power of People”

Christine Torp Jensen er fagansvarlig for digital HR og HR-analyser i Ruter. Hun har bred erfaring fra flere ulike fagområder og roller innenfor HR, men størst engasjement for skjæringspunktet mellom mennesker og teknologi. I Ruter er hun ansvarlig for HR tech, data og analyse, og jobber nå med å lage et rammeverk for digital og datadrevet HR. I tillegg til å bidra med data og analyser, er hun også svært interessert i hvordan kultur og ledelse påvirker hvor godt man lykkes med teknologi og data.
Hva betyr det å være en datadrevet organisasjon?
Det blir snakket mye om viktigheten av å være datadrevne og å ha data, men å faktisk omsette data til verdi krever mer enn teknologi. Det krever kompetanse, ledelsesforankring – og en kultur som både forstår, verdsetter og anvender innsikt. I dette innlegget får du innsikt i analysearbeidet til Ruter, som undersøker forskjellen mellom målet om å være datadrevet og hvordan virksomheten jobber i dag.
Du vil få høre om:
- Hva kjennetegner organisasjoner som er gode på digital transformasjon og som lykkes med bruk av data og AI, og hvor står vi selv?
- Metodikk i praksis: Slik brukes AI og tekstanalyse for å avdekke mønstre i organisasjonskulturen
- Hvordan ser en kultur ut som fremmer datadrevet arbeid – og hva kan hemme det?
- Veien videre og neste steg
Christine Torp Jensen, fagansvarlig digital HR og analyse i Ruter

Patrik Pedersen er utdannet sivilingeniør i industriell økonomi og teknologiledelse fra NTNU i Trondheim. Han har bred erfaring innenfor Shared Service for HR og økonomi og har jobbet i Skanska siden 2019. I dag leder han arbeidet med utvikling av digitale prosesser og analyseløsninger innen HR, med særlig fokus på hvordan data kan brukes strategisk for å styrke organisasjonsutvikling og beslutningsstøtte.
Bedre beslutninger starter med enkel tilgang til data
HR skal være en forretningspartner for virksomheten, men i mange virksomheter går mye av tiden fortsatt til administrative oppgaver og manuell rapportering. I dette innlegget viser Skanska hvordan de gjennom et tverrfaglig samarbeid i prosjektet «Fremtidens HR» har utviklet innsiktsverktøyet «HR Insights for ledere», som gir ledere direkte tilgang til relevante HR-data. Slik kan lederne selv monitorere, analysere og ta bedre beslutninger i samarbeid med HR. Verktøyet frigjør kapasitet hos HR, gir ledere eierskap til viktig styringsinformasjon knyttet til sine medarbeidere, og fremmer en datadrevet kultur og ansvarlig bruk av sensitive data.
- Fra idé til virkelighet: Organisering og gjennomføring av utviklingsprosessen
- Bred forankring i praksis: Involvering av HR, IT, ledere og tillitsvalgte for å sikre eierskap og imøtekomme ulike behov
- Balansen mellom tilgang og personvern: Erfaring fra tilgjengeliggjøring av sensitive HR-data, med tilgangsstyring, masterdata og rollebasert innhold som fundament.
- Kommunikasjon og opplæring: Tilnærming til brukeradopsjon i en desentralisert organisasjon med mange brukergrupper
- Resultater, læringspunkter og videre arbeid: Konkrete effekter av løsningen, utfordringer underveis, og planer for videre utvikling og forvaltning
Patrik Pedersen, Avdelingssjef HR Shared Service, og Andreas Iden, Senior Data Engineer, begge i Skanska

Andreas Iden har en mastergrad i informasjonsvitenskap fra Universitetet i Bergen. Han jobber med forretningsanalyse i Skanska, med særlig fokus på teknisk utvikling og datadrevet forretningsutvikling. Arbeidet hans har hovedsakelig vært rettet mot HR-analyser, dataforvaltning og utvikling av datastrukturer. Tidligere har han vært konsulent i Capgemini.
Bedre beslutninger starter med enkel tilgang til data
HR skal være en forretningspartner for virksomheten, men i mange virksomheter går mye av tiden fortsatt til administrative oppgaver og manuell rapportering. I dette innlegget viser Skanska hvordan de gjennom et tverrfaglig samarbeid i prosjektet «Fremtidens HR» har utviklet innsiktsverktøyet «HR Insights for ledere», som gir ledere direkte tilgang til relevante HR-data. Slik kan lederne selv monitorere, analysere og ta bedre beslutninger i samarbeid med HR. Verktøyet frigjør kapasitet hos HR, gir ledere eierskap til viktig styringsinformasjon knyttet til sine medarbeidere, og fremmer en datadrevet kultur og ansvarlig bruk av sensitive data.
- Fra idé til virkelighet: Organisering og gjennomføring av utviklingsprosessen
- Bred forankring i praksis: Involvering av HR, IT, ledere og tillitsvalgte for å sikre eierskap og imøtekomme ulike behov
- Balansen mellom tilgang og personvern: Erfaring fra tilgjengeliggjøring av sensitive HR-data, med tilgangsstyring, masterdata og rollebasert innhold som fundament.
- Kommunikasjon og opplæring: Tilnærming til brukeradopsjon i en desentralisert organisasjon med mange brukergrupper
- Resultater, læringspunkter og videre arbeid: Konkrete effekter av løsningen, utfordringer underveis, og planer for videre utvikling og forvaltning
Patrik Pedersen, Avdelingssjef HR Shared Service, og Andreas Iden, Senior Data Engineer, begge i Skanska

Lina Alsvik har bakgrunn innen organisasjonspsykologi og statistikk. Hun har tidligere vært syv år i ren HR-analyse- og teknologistilling i Norsk Hydro, og leder for HR i VG. Nå jobber Lina som HR-direktør i Amili, der hun integrerer HR-analyse i alle HR-prosesser og -leveranser.
Når AI blir din nye analyseassistent
Noen HR-spørsmål går utover det innebygde analyseverktøyet i HR-systemet kan besvare. Lina Alsvik vil i dette innlegget vise konkret hvordan generativ AI – som ChatGPT og Copilot – kan bli en kraftfull og tidsbesparende HR-analyseassistent, men også hvorfor det krever bevisst metodevalg, tydelig databehandling og ansvarlig bruk. Gjennom et konkret eksempel får du se hvordan AI kan brukes i alle ledd i en moderne HR-analyse.
- Forståelse for viktigheten av å velge riktig analysemetode og hvordan AI kan understøtte, ikke erstatte, denne prosessen
- Konkrete tips til hvordan man «prompter» presist og detaljert nok for å få relevante svar
- Innsikt i hvordan man kan bruke AI på en måte som er i tråd med GDPR og som ivaretar de ansattes rettigheter
- Hvordan stille kontrollspørsmål for å kvalitetssikre AI-genererte resultater – før de tas i bruk i beslutninger
Lina Alsvik, HR-direktør i VISMA Amili

Kevin Le Vaillant har tidligere erfaring fra Yara International og FedEx. Han er en engasjert leder innen People Analytics, og transformerer utfordringer i arbeidsstyrken til datadrevne løsninger. I Yara International var Kevin en del av et team som utviklet globale løsninger for People Analytics for over 17 000 ansatte i mer enn 60 land. Han brenner for å hjelpe virksomheter med å utvikle seg fra tradisjonell HR-analyse til moderne analyser som gir forretningsverdi og forbedrer virksomhetens struktur og prosesser.
From HR dashboards to data-driven impact
Å hente data fra HR-systemer er bare begynnelsen. Riktig bruk av HR-analyse skaper verdi ved å gi HR mulighet til å gå fra en prosess-orientert funksjon til å bli en strategisk forretningspartner. I dette innlegget vil du lære hvordan solid HR-analysekompetanse ikke bare endrer hva HR måler, men også hvordan HR tenker – om medarbeideropplevelse, eksperimentering og kontinuerlig forbedring.
Kevin vil blant annet diskutere hvor People Analytics er plassert i Yara, og hvordan denne forankringen muliggjør strategisk påvirkning. Du vil gjennom et case fra Yara få høre mer om et konkret tiltak som ble designet med analyser innebygd fra dag én.
- People analytics sin egentlige rolle: Å utvikle et datadrevet tankesett, ikke bare levere rapporter
- Fra prosess til partnerskap: Hvordan analyse endrer HRs forretningspåvirkning
- Casestudie: Utforming og optimalisering av et globalt tiltak med innebygd analyse
- Kompetansebygging: Hvordan utvikle evner som fremmer eksperimentering, oppfølging og kontinuerlig forbedring
Kevin Le Vaillant, tidligere Global People Analytics, Insights and Reporting Specialist hos Yara

Thomas Bjørnskau er utdannet siviløkonom og har jobbet i SSB siden 2006. De siste 12 årene har han jobbet fulltid med datavisualisering, infografikk og formidling på kart.
Tall som forteller – slik formidler du innsikt visuelt
Du har gjennomført analysen, sett mønstre og funnet viktig innsikt. Men hvordan sørger du for at både ledere og ansatte ser det samme budskapet som deg? Med god visualisering blir hovedpoengene lettere å få øye på, og kompleksiteten mer forståelig. I dette innlegget får du konkrete tips og eksempler på bruk av grafikk.
- Kjennetegn på god datavisualisering – og vanlige fallgruver du bør unngå
- Hvordan tilpasse innsikt og fremstilling til ulike målgrupper, som ledelse og ansatte
- Eksempler på visualisering av medarbeiderdata
Thomas Bjørnskau, seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå

Bård Kuvaas er professor i organisasjonspsykologi ved BI. Han har skrevet flere nasjonale og internasjonale fagbøker, og hans forskning er publisert i anerkjente tidsskrifter. Han har mottatt flere priser for forskning og forskningsformidling, inkludert BIs pris for fremragende forskning i 2016 og forskningsformidlings-prisen i 2020. Kuvaas er HR-ambassadør og har vært medlem av HR-divisjonens eksekutivkomité i Academy of Management. Han underviser på ulike nivåer ved BI og bidrar som kommentator i Dagens Næringsliv.
Et blikk på menneskene bak dataene
I jakten på å bli datadrevne, analyserer vi i dag mennesker som aldri før. Vi samler inn data, tolker atferd og måler resultater og prestasjoner – i håp om innsikt, effektivitet og verdiskaping for virksomheten. Men hva gjør denne tallfikseringen med oss som mennesker? Og hva betyr det for HR sin rolle?
HR-analyse handler om mer enn metoder og måleverktøy. Det handler også kunnskap om mennesker og menneskesyn. Hvordan påvirker måling og analyse hvordan vi tenker, føler og samhandler på jobb?
- Hva skjer med medarbeidernes autonomi og opplevelse av verdighet når de måles kontinuerlig?
- Hvordan balanserer vi tillit og kontroll i en tid hvor alt kan måles?
- Hvilke kunnskaper og verdier bør ligge til grunn for HR-analyse – tre ting du bør huske på når du jobber med data og HR-analyse
Bård Kuvaas, professor i organisasjonspsykologi, Handelshøyskolen BI
Kategori | Medlem | Ikke medlem |
---|---|---|
Ordinær pris | 4190 | 7990 |
Antall deltakere | Rabatt for virksomhetsmedlemmer |
---|---|
3 eller flere | 10 % |
Er du ikke medlem?
Som medlem får du medlemspris på konferansen og tilgang til en rekke andre fordeler som du kan dra nytte av i jobben din. Se medlemsfordelene og hvordan du melder deg inn.
-
Dato:14. okt. 2025
-
Hvor:Digitalt
. -
Tid:09:00 - 16:00
-
Medlemspris:4.190,-
-
Påmeldingsfrist13. okt. 2025 Kl. 16:00
Passer ikke datoen?
Du kan likevel melde deg på Live Stream og få tilgang til opptak av sendingen i etterkant av konferansen. Du får tilgang av opptaket i 14 dager. Vi tar forbehold om tillatelse til deling fra den enkelte foredragsholderen.