
Arbeidsrettskonferansen 2025
Du vil blant annet få høre mer om dette:
- Nyheter i arbeidsretten – unngå dyre feil, unødvendige omkamper og skader for omdømmet
- Hemmer strammere rammer norsk konkurransekraft? Og hva kan vi vente oss fremover med ny sammensetning i Stortinget?
- Nye krav til psykososialt arbeidsmiljø – vær forberedt og forebygg et skred av varsler
- Stå støtt i oppfølging av komplekse saker; tips og verktøy
- Når KI møter HR: ansvarlig bruk i virksomheten
- Avskjed i 2025 – prosess som tåler domstolens blikk
- Innsiderisiko – sikre personell uten å bryte reglene
Konferansen samler noen av Norges mest erfarne jurister og praktikere innen arbeidsliv, og gir deg det du trenger for å håndtere både dagens krav og morgendagens endringer. Velkommen!
Foredragsholdere

Benedicte Hille, er advokat og partner i Helmr, hvor hun hovedsakelig arbeider med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Hille har erfaring fra rådgivning innen arbeidsrett for både små og store virksomheter, samt knyttet til tvistesaker i arbeidsforhold, problemstillinger knyttet til arbeidsmiljø og fra gjennomføring av faktaundersøkelser.
Dette vil du få høre om:
Det siste året har det kommet flere rettsavgjørelser med stor betydning for HR – blant annet om oppsigelse ved sykefravær, arbeidsgivers plikter, reklassifisering og innleie.
Få en effektiv oppdatering på rettsutviklingen: Hva betyr dommene i praksis, og hva må HR forberede seg på fremover?
Blant temaene:
- Oppsigelse etter langvarig sykefravær – hva gjelder etter verneperiodens utløp?
- Arbeidsgivers plikt til å tilby annet passende arbeid ved oppsigelse begrunnet i arbeidstakers forhold
- Reklassifisering: Når er en oppdragstaker egentlig en arbeidstaker – og hva skjer ved feilklassifisering?
- Status for de «nye» innleiereglene – etter flere rettsrunder, inkludert en svipptur til Luxembourg og tilbake
- De første dommene der fagforeninger bruker kollektiv søksmålsrett ved ulovlig innleie
- Hold deg oppdatert – og unngå dyre feil
Benedicte Hille og Terje Andersen, begge advokater og partnere i advokatfirmaet Helmr AS

Terje Gerhard Andersen, er advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr, hvor han primært arbeider med arbeidslivsjus. Han er utdannet cand.jur fra Universitetet i Oslo og LLM fra University of Minnesota. Andersen har tidligere vært tingrettsdommer ved Helgeland tingrett, samt i Follo og Nordre Østfold tingrett. Andersen er medforfatter av blant annet arbeidsrettsboken «Arbeidslivets spilleregler”.
Dette vil du få høre om:
Det siste året har det kommet flere rettsavgjørelser med stor betydning for HR – blant annet om oppsigelse ved sykefravær, arbeidsgivers plikter, reklassifisering og innleie.
Få en effektiv oppdatering på rettsutviklingen: Hva betyr dommene i praksis, og hva må HR forberede seg på fremover?
Blant temaene:
- Oppsigelse etter langvarig sykefravær – hva gjelder etter verneperiodens utløp?
- Arbeidsgivers plikt til å tilby annet passende arbeid ved oppsigelse begrunnet i arbeidstakers forhold
- Reklassifisering: Når er en oppdragstaker egentlig en arbeidstaker – og hva skjer ved feilklassifisering?
- Status for de «nye» innleiereglene – etter flere rettsrunder, inkludert en svipptur til Luxembourg og tilbake
- De første dommene der fagforeninger bruker kollektiv søksmålsrett ved ulovlig innleie
- Hold deg oppdatert – og unngå dyre feil
Benedicte Hille og Terje Andersen, begge advokater og partnere i advokatfirmaet Helmr AS

Jan Fougner, er partner i Wiersholm og professor II i arbeidsrett ved BI. Fougner har møterett for Høyesterett og har prosedert rundt 20 arbeids- og styringsrettssaker der, i tillegg til å lede flere store granskinger i norsk nærings- og arbeidsliv. Han er hovedredaktør av standardverket Norsk arbeidsrett og andre sentrale bøker om omstilling, nedbemanning og styringsrett, og var også leder for det regjeringsoppnevnte «Fougner-utvalget» og medlem av blant annet Statsselskapsutvalget og Lovutvalg for arbeidsrett
Stram arbeidsrett, svakere konkurransekraft?
På bare to tiår har Høyesterett og Stortinget skrudd til alt fra en særnorsk valgrett ved virksomhetsoverdragelse til innleie-forbud og strengere krav ved nedbemanning. Jan Fougner mener summen gjør løpende tilpasninger dyrere og tregere – og tapper norske bedrifter for omstillingskraft nettopp når konkurransen hardner. EU-landene går motsatt vei og deregulerer for å matche USA og Kina; fleksibilitetsgapet vokser for hver måned.
Fougner innleder med sine tanker, etterfulgt av et ekspertpanel som deler betraktninger rundt hva norske virksomheter kan vente seg i tiden fremover fra det nyvalgte Stortinget.
Jan Fougner, phd, partner Wiersholm og professor II, BI
Panel:
Jan Fougner innleder med sine tanker, etterfulgt av et ekspertpanel som deler betraktninger rundt hva norske virksomheter kan vente seg i tiden fremover fra det nyvalgte Stortinget.
Jan Fougner, phd, partner, Advokatfirmaet Wiersholm og professor II, Handelshøyskolen BI, Hadia Tajik, seniorrådgiver og advokatfullmektig, Haavind og Alexander Cascio, avdelingsdirektør, NHOs advokattjenester

Hadia Tajik, blir seniorrådgiver og advokatfullmektig i Haavind fra august 2025. Hun er jurist og har vært fast stortingsrepresentant siden 2009. Hun ledet Justiskomiteen 2013–2017, og var første nestleder i både Arbeids- og sosialkomiteen (2017–2019) og Finanskomiteen (2019–2021). Som arbeids- og inkluderingsminister (oktober 2021–mars 2022) fikk hun vedtatt pensjon fra første krone, og la fram forslag som senere ga strengere innleieregler og lovfestet rett til heltid. Erfaringen gir henne sjeldent innsyn i hvordan partipolitiske prioriteringer faktisk formes og forhandles. I Haavind skal hun særlig jobbe med energi, industri, offshore og havbruk.
Panel:
Jan Fougner innleder med sine tanker, etterfulgt av et ekspertpanel som deler betraktninger rundt hva norske virksomheter kan vente seg i tiden fremover fra det nyvalgte Stortinget.
Jan Fougner, phd, partner, Advokatfirmaet Wiersholm og professor II, Handelshøyskolen BI, Hadia Tajik, seniorrådgiver og advokatfullmektig, Haavind og Alexander Cascio, avdelingsdirektør, NHOs advokattjenester

Alexander Cascio – avdelingsdirektør, NHOs advokattjenester siden 2024, med ansvar for tariff- og arbeidsrettslig prosedyre på vegne av over 30 000 medlemsbedrifter. Tidligere LO-advokat (2015 – 2021) med flere prinsipielle saker for Høyesterett på arbeidstakersiden. I 2022 grunnla han Advokatfirmaet Fremmer, som han drev frem til overgangen til NHO. Denne kombinasjonen av arbeidsgiver-, arbeidstaker- og gründererfaring gir ham unike perspektiver på rettsutvikling.
Panel:
Jan Fougner innleder med sine tanker, etterfulgt av et ekspertpanel som deler betraktninger rundt hva norske virksomheter kan vente seg i tiden fremover fra det nyvalgte Stortinget.
Jan Fougner, phd, partner, Advokatfirmaet Wiersholm og professor II, Handelshøyskolen BI, Hadia Tajik, seniorrådgiver og advokatfullmektig, Haavind og Alexander Cascio, avdelingsdirektør, NHOs advokattjenester

Kari Bergeius Andersen, er arbeidsrettsadvokat og partner i Ræder Bing AS, og har lang erfaring og spesialisering i arbeidsrett, statsansatterett og tilknyttede rettsområder. Hun bistår norske og internasjonale selskaper, kommuner, statlige virksomheter, fagforeninger og enkeltstående arbeidstakere. Hun er til daglig advokat samtidig som hun benyttes til foredrag, kurs og innlegg på konferanser. Andersen har spesielt bred erfaring med problemstillinger knyttet til omstillingsprosesser, varslingssaker og håndtering av manglende prestasjoner eller sykefravær i både offentlig og privat sektor.
Nye krav til psykososialt arbeidsmiljø. Hva må du tenke på?
Regjeringen vil gi psykososiale belastninger – tidspress, emosjonelle krav, vold / trusler og uklare forventninger – samme tyngde som støy og kjemikalier. Forslaget som nå ligger på Stortingets bord presiserer at arbeidsgiver skal kartlegge, vurdere risiko og iverksette tiltak mot disse faktorene, og sikre opplæring av ledere og verneapparat. Målet er å sikre sunne arbeidsplasser og forebygge sykefravær. Mange mener det også bærer med seg en risiko for mer varsling.
- Hva er de nye kravene?
- Hvilke grep må du som arbeidsgiver ta for å møte kravene?
- Hvilke grep kan du ta for å forebygge et skred av varsler?
Kari Bergeius Andersen og Alf Kåre Knudsen, begge partnere i Ræder Bing Advokatfirma AS

Alf Kåre Knudsen er partner og styreleder i Ræder Bing Advokatfirma, og en av Norges mest erfarne arbeidsrettsjurister. Han rådgir arbeidsgivere, arbeidstakere og fagforeninger i komplekse arbeidsmiljø- og varslingssaker, og har hjulpet alt fra oppstartsbedrifter til multinasjonale konsern med å bygge solide, psykososiale arbeidsmiljøprogrammer.
Nye krav til psykososialt arbeidsmiljø. Hva må du tenke på?
Regjeringen vil gi psykososiale belastninger – tidspress, emosjonelle krav, vold / trusler og uklare forventninger – samme tyngde som støy og kjemikalier. Forslaget som nå ligger på Stortingets bord presiserer at arbeidsgiver skal kartlegge, vurdere risiko og iverksette tiltak mot disse faktorene, og sikre opplæring av ledere og verneapparat. Målet er å sikre sunne arbeidsplasser og forebygge sykefravær. Mange frykter det også bærer med seg en risiko for mer varsling.
- Hva er de nye kravene?
- Hvilke grep må du som arbeidsgiver ta for å møte kravene?
- Hvilke grep kan du ta for å forebygge et skred av varsler?
Kari Bergeius Andersen og Alf Kåre Knudsen, begge partnere i Ræder Bing Advokatfirma AS

Christel Søreide er advokat og partner i Wiersholm og leder firmaets faggruppe for arbeidsrett. Hun er rangert som en av Norges ledende arbeidsrettsadvokater og har lang erfaring i å bistå arbeidsgivere i omstillings- og nedbemanningsprosesser.
Dette vil du få høre om:
Urolige og uforutsigbare tider øker behovet for fleksibilitet og raske endringer. Arbeidsgivere har flere verktøy for endring og omstilling, men feil bruk kan føre til fastlåst konflikt og kostbare etterspill. Hvilke verktøy bør du bruke i ulike situasjoner? Og hva er det viktigste å vurdere når du skal velge fremgangsmåte?
- Hvor langt strekker styringsretten seg når du vil endre på stillinger uten å bli hindret av stillingsvern?
- Bør du bruke endringsoppsigelse for sikkerhets skyld? Hva er risikoen ved det?
- Praktiske eksempler på når det er riktig å bruke de ulike verktøyene.
Christel Søreide, advokat og partner i Wiersholm

Christine Frølich Jacobs er arbeidsrettsspesialist og jobber som senioradvokat i advokatfirma Føyen, arbeidslivsavdelingen. Christine har bred og tung erfaring innen både individuell og kollektiv arbeidsrett, samt likestillings- og diskrimineringsloven. Hun har lang erfaring som «inhouse» advokat innen arbeidsliv fra Posten Bring AS og Bravida ASA, samt erfaring som personaljurist og styresekretær. Hun bistår kunder, både private og offentlige innenfor alle områder i arbeidsretten, og er ettertraktet som kursholder av opplæring innen hele det arbeidsrettslige feltet særlig rettet mot HR-miljøer og ledergrupper. Christine er anerkjent av Legal 500 i 2025.
Dette vil du få høre om:
Rettspraksis setter stadig tydeligere rammer for hva som er forventet av arbeidsgivers oppfølging og tilrettelegging ved spesielle behov, sykefravær, personaloppfølging og varsling. I komplekse saker må ofte flere av sporene behandles parallelt. Det er raskt å trå feil eller slurve med dokumentasjon som gjør at du ikke blir trodd i domstolen eller at forlik blir dyrere enn nødvendig.
- Hva kan egentlig forventes av tilrettelegging? Og hvordan varierer dette mellom ulike virksomheter, roller og enkeltindivider?
- Hvordan lage struktur og holde tråden slik at alle spor følges tilstrekkelig? Her vises et enkelt verktøy som bidrar til å holde oversikt.
- Eksempler på nye vurderinger fra domstolen. Hvordan bruke dette inn i oppfølgingen?
Christine Frølich Jacobs, senioradvokat, Føyen, og Hege Lunder, HR-direktør, NetNordic

Hege Lunder har over 25 års erfaring fra krevende HR- og arbeidsrettsfeltet – først som HR-sjef i Posten, senere i HR lederroller i selskaper som IKEA, Danske Bank, Virke og Amesto People and Cutlure, før hun i dag er HR Direktør i NetNordic. Hun er sertifisert mangfoldsleder, - og Gallup Strengths Coach. Kombinert med en Executive Master fra BI, gjør det at hun evner å omsette vanskelige personal- og omstillingssaker til praktisk tilnærming. Hege samarbeidet tett med advokat Christine Frølich om oppfølging av komplekse saker i Posten da de begge jobbet der.
Dette vil du få høre om:
Rettspraksis setter stadig tydeligere rammer for hva som er forventet av arbeidsgivers oppfølging og tilrettelegging ved spesielle behov, sykefravær, personaloppfølging og varsling. I komplekse saker må ofte flere av sporene behandles parallelt. Det er raskt å trå feil eller slurve med dokumentasjon som gjør at du ikke blir trodd i domstolen eller at forlik blir dyrere enn nødvendig.
- Hva kan egentlig forventes av tilrettelegging? Og hvordan varierer dette mellom ulike virksomheter, roller og enkeltindivider?
- Hvordan lage struktur og holde tråden slik at alle spor følges tilstrekkelig? Her vises et enkelt verktøy som bidrar til å holde oversikt.
- Eksempler på nye vurderinger fra domstolen. Hvordan bruke dette inn i oppfølgingen?
Christine Frølich Jacobs, senioradvokat, Føyen, og Hege Lunder, HR-direktør, NetNordic

Ragnhild J. Nakling er advokat og partner i Advokatfirmaet Selmer. Hun har bred og langvarig erfaring med å bistå ledere og HR-ansatte med rådgivning og tvister innen hele arbeidsrettsfeltet. I podcasten «Rett sagt» gir hun tydelige og praktiske råd om arbeidsrettslige problemstillinger, og hun holder jevnlig foredrag om de samme temaene. Hun har også erfaring som dommerfullmektig fra Oslo tingrett, og har skrevet den ferske boken «Avskjed i arbeidsforhold».
En avskjed avslutter et arbeidsforhold med umiddelbar virkning, og er den mest alvorlige sanksjonen arbeidsgivere kan benytte seg av. Terskelen for å gå til avskjed er derfor svært høy, og feilskjær i avskjedssaker kan bli dyrt for en virksomhet – på flere vis. Det er likevel en sanksjon som både er, og skal være, mulig for arbeidsgivere å benytte seg av når det trengs.
Dette foredraget gir deg som leder, HR-ansatt og internadvokat:
- Konkrete verktøy for å styre avskjedsprosesser trygt
- Eksempler på når suspensjon bør benyttes, og når en bør gå direkte til avskjed
- De største fallgruvene i avskjedsprosesser
Ragnhild J. Nakling og Hans Jørgen Bender, begge advokater og partnere i Advokatfirmaet Selmer AS

Hans Jørgen Bender er advokat (H) og managing partner i Advokatfirmaet Selmer. Han leder firmaets arbeidsrettspraksis og har spesialisert seg på avskjeds-, suspensjons- og undersøkelsessaker gjennom mer enn 15 år, bakket opp av erfaring som politijurist og statsadvokat.
En avskjed avslutter et arbeidsforhold med umiddelbar virkning, og er den mest alvorlige sanksjonen arbeidsgivere kan benytte seg av. Terskelen for å gå til avskjed er derfor svært høy, og feilskjær i avskjedssaker kan bli dyrt for en virksomhet – på flere vis. Det er likevel en sanksjon som både er, og skal være, mulig for arbeidsgivere å benytte seg av når det trengs.
Dette foredraget gir deg som leder, HR-ansatt og internadvokat:
- Konkrete verktøy for å styre avskjedsprosesser trygt
- Eksempler på når suspensjon bør benyttes, og når en bør gå direkte til avskjed
- De største fallgruvene i avskjedsprosesser
Ragnhild J. Nakling og Hans Jørgen Bender, begge advokater og partnere i Advokatfirmaet Selmer AS

Anders Sundsdal, advokat og partner Advokatfirmaet Thommesen. Anders bistår norske og internasjonale klienter med et bredt spekter av arbeidsrettslige problemstillinger – fra ansettelse til avvikling, inkludert sikkerhet, tvisteløsning og arbeidsrett i transaksjoner.
Du vil få høre om:
Den sikkerhetspolitiske situasjonen og skjerpede trusselbildet i verden gir seg utslag i høyere etterretningsaktivitet mot Norge og norske interesser. Aktører i næringslivet og offentlig sektor kan være attraktive mål for innsidevirksomhet og industrispionasje. Stadig flere arbeidsgivere ser nødvendigheten av å treffe tiltak for å øke personellsikkerheten i virksomheten og forebygge innsiderisiko. Dette et utfordrende felt å navigere i. Tiltak for å ivareta personellsikkerhet må ligge innenfor arbeidsrettslige, personvernrettslige og diskrimineringsrettslige rammer.
- Aktuelle juridiske rammer for håndtering av innsiderisiko i arbeidsforhold.
- Hvordan du kan utnytte det tilgjengelige handlingsrommet for å forebygge innsiderisiko i din virksomhet, med særlig fokus på rekrutteringsfasen.
Anders Sundsdal, advokat/partner og Jostein Opdahl-Jenssen, Advokat - begge i Advokatfirmaet Thommesen

Jostein Opdahl-Jenssen er managing associate og advokat i advokatfirmaet Thommesen. Han bistår norske og internasjonale klienter med rådgivning innenfor hele det arbeidsrettslige spekteret.
Du vil få høre om:
Den sikkerhetspolitiske situasjonen og skjerpede trusselbildet i verden gir seg utslag i høyere etterretningsaktivitet mot Norge og norske interesser. Aktører i næringslivet og offentlig sektor kan være attraktive mål for innsidevirksomhet og industrispionasje. Stadig flere arbeidsgivere ser nødvendigheten av å treffe tiltak for å øke personellsikkerheten i virksomheten og forebygge innsiderisiko. Dette et utfordrende felt å navigere i. Tiltak for å ivareta personellsikkerhet må ligge innenfor arbeidsrettslige, personvernrettslige og diskrimineringsrettslige rammer.
- Aktuelle juridiske rammer for håndtering av innsiderisiko i arbeidsforhold.
- Hvordan du kan utnytte det tilgjengelige handlingsrommet for å forebygge innsiderisiko i din virksomhet, med særlig fokus på rekrutteringsfasen.
Anders Sundsdal, advokat/partner og Jostein Opdahl-Jenssen, Advokat - begge i Advokatfirmaet Thommesen

Lill Egeland er partner og advokat og leder arbeidsrettsteamet i Simonsen Vogt Wiig. Hun har gjennom flere år bistått ledere, HR-personell og advokater i juridiske avdelinger, med alle sider av arbeidsretten. Hun har særlig erfaring med håndtering av varslingssaker, og sitter blant annet i varslingsnemnda ved OsloMet og varslingsrådet i Bærum kommune.
Du vil få høre om:
Stadig flere virksomheter tar nå i bruk KI-verktøy, men mange savner en tydelig retning for hvordan det bør gjøres sikkert og lovlig. Her vil en ekspert på KI- og personvern og en på arbeidsrettsekspert gi en praktisk oversikt over typiske KI-løsninger, juridiske krav, og hva du bør ha på plass for å sikre god styring, involvering og kontroll.
- Innsikt i hvilke typer KI som er på vei inn i norske virksomheter
- Forståelse for hva arbeidsgiver har ansvar for når KI tas i bruk
- Konkrete forslag til interne retningslinjer og involvering av ansatte
- Råd om hvordan sikre etterlevelse av personvernkrav og etisk bruk
- Tips til hvordan HR kan gå fra strategi til praktisk implementering
Lill Egeland, leder arbeidsrettsteam og Malin Tønseth, leder Compliance & Risk-team, begge Partnere og advokater, Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig AS

Malin Tønseth leder Compliance & Risk-teamet i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig og har bred erfaring som juridisk rådgiver innen teknologi og compliance, både fra ledende advokatfirmaer og som internjurist i global industri. Hun* er spesialisert i digital compliance og samspillet mellom juss og teknologi – særlig innen personvern, cybersikkerhet, skytjenester, IT-kontrakter, ESG og juridiske problemstillinger knyttet til ny teknologi som kunstig intelligens. Hun brenner for å hjelpe virksomheter med å håndtere regulatorisk kompleksitet på en måte som muliggjør innovasjon og ansvarlig teknologiutvikling.
Du vil få høre om:
Stadig flere virksomheter tar nå i bruk KI-verktøy, men mange savner en tydelig retning for hvordan det bør gjøres sikkert og lovlig. Her vil en ekspert på KI- og personvern og en på arbeidsrettsekspert gi en praktisk oversikt over typiske KI-løsninger, juridiske krav, og hva du bør ha på plass for å sikre god styring, involvering og kontroll.
- Innsikt i hvilke typer KI som er på vei inn i norske virksomheter
- Forståelse for hva arbeidsgiver har ansvar for når KI tas i bruk
- Konkrete forslag til interne retningslinjer og involvering av ansatte
- Råd om hvordan sikre etterlevelse av personvernkrav og etisk bruk
- Tips til hvordan HR kan gå fra strategi til praktisk implementering
Lill Egeland, leder arbeidsrettsteam og Malin Tønseth, leder Compliance & Risk-team, begge Partnere og advokater, Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig AS
Kategori | Medlem | Ikke medlem |
---|---|---|
Pris med tidligrabatt til og med 16. juni | 5298 | 8718 |
Ordinær pris fra og med 17. juni | 5790 | 9590 |
Antall deltakere | Rabatt for virksomhetsmedlemmer |
---|---|
3 eller flere | 20 % |
Rabatten blir regnet ut fra konferanseavgiften. Det gis ikke rabatt på allerede rabatterte priser.
Ønsker du å være utstiller på Arbeidsrettskonferansen 2025, ta kontakt med Øyvind Pedersen på tlf.: 94 23 56 00 eller e-post: oyvind.pedersen@hrnorge.no
-
Dato:17. sep. 2025
-
Hvor:Scandic Hotell Fornebu
1364 Fornebu -
Tid:09:00 - 15:45
-
Medlemspris:5.790,-
-
Påmeldingsfrist16. sep. 2025 Kl. 14:00