Hva skjer når HR spiller på full guffe? Spotifys hemmelighet
Spotify er ikke bare et musikkfenomen – det er også blitt en skole for fremtidens HR. Den nylig avgåtte CHRO i Spotify Katarina Berg kaller HR-funksjonen for «the band management» – og nå kommer hun på HR Forum.

Den nylig avgåtte CHRO Katarina Berg, som ledet HR i Spotify fra 2013 til 2025, hadde ansvaret gjennom selskapets mest eksplosive vekst – fra skandinavisk scale-up til global markedsleder.
I den prisvinnende boken Bold: A new era of strategic HR deler Berg og teamet læringene fra denne reisen. Og på HR Forum i november får du høre det rett fra kilden: hennes egne refleksjoner om hva det vil si å lede HR i en av verdens mest innovative organisasjoner – og hva norske HR-ledere kan ta med seg inn i fremtiden.
At Berg kommer til HR Forum er i seg selv en begivenhet. Hun er en av de mest toneangivende HR-lederne globalt, og for første gang kan norske HR-ledere høre henne live – i samtale med Anne-Marie Andric (CPO i Elevate).
HR som produkt
I stedet for å se HR som prosess eller støtteapparat, jobbet Bergs team med et «HR as a product»-tankesett. De bygde løsninger for ansatte på samme måte som Spotify bygger musikkopplevelser for brukere: med korte sykluser, testing, feedback og kontinuerlig forbedring.
Som hun selv sier:
- HR må være like smidig som resten av organisasjonen. Hvis vi ikke utvikler oss raskt nok, blir vi en bremsekloss.
Growth mindset i skalert versjon
En annen nøkkelidé fra boka Bold er «growth mindset at scale». Spotify ønsket en organisasjon hvor læring, eksperimentering og personlig utvikling ikke bare gjaldt individet, men hele kulturen. Dette ble realisert i alt fra interne mobilitetsprogrammer til «fail fast, learn faster»-holdningen i lederutvikling.
Hva kan du lære av Katarina Berg?
På HR Forum er det ikke boka som skal selges – men hennes erfaringer. Berg viser hvordan uredde HR-prinsipper kan fungere også utenfor tech:
- Tenk som et produktteam: Bygg HR-løsninger som ansatte faktisk bruker og elsker.
- Se på kultur som en strategisk driver: Kultur er ikke pynt, men kjerneforretning.
- Gjør vekst til en vane: Når læring blir en kollektiv praksis, vokser både folk og organisasjon.
Å være modig i HR handler ikke om å ta unødvendige sjanser, men om å tørre å innovere der andre nøyer seg med å administrere
En oppfordring til norske HR-ledere
Berg minner oss på at HR ikke trenger å være «back-office». Det kan være selve orkesterlederen som setter tempo, sikrer samspill og gir energi til hele organisasjonen.
Som hun sier:
Å være modig i HR handler ikke om å ta unødvendige sjanser, men om å tørre å innovere der andre nøyer seg med å administrere.
Katarina Berg er Chief Human Resources Officer i On og forfatter av boken Bold. Hun har lang erfaring som HR-leder i internasjonale selskaper, blant annet som global HR-direktør i Spotify gjennom mer enn et tiår. Der spilte hun en sentral rolle i selskapets utvikling fra startup til børsnotert teknologigigant. Tidligere har hun hatt lederroller i selskaper som Preem, Swedbank og Kanal 5. Katarina er særlig opptatt av kultur, transformasjon og hvordan man skaper inkluderende arbeidsplasser hvor mennesker kan vokse og prestere.
Bli med på to skreddersydde dager for deg som jobber med mennesker, ledelse og organisasjon!
Vi hjelper deg å løfte blikket og ser på de store linjene: hvordan påvirker globale trender organisasjoner og arbeidsliv her hjemme? Du får konkrete svar og praktiske verktøy - fra employee experience og people analytics til ledelse i usikre tider og bruken av kunstig intelligens i HR-funksjonen.
Meld deg på før 21. september og få 2000,- i rabatt!
