HR-undersøkelsen 2025: Hva kjennetegner virksomheter som lykkes?
Hva har virksomheter prioritert for å få folk til å levere og prestere, og hva vil stå høyest på «people-agendaen» fremover? HR-undersøkelsen 2025 lanseres i oktober, og gir fersk innsikt fra ledere med ansvar for mennesker, prestasjoner, kultur og organisasjon i både privat og offentlig sektor.

HR-undersøkelsen gjennomføres av HR Norge i samarbeid med EY, et samarbeid som har pågått siden 2007.
- I årets HR-undersøkelse har ambisjonen vært å belyse hva virksomhetene som rapporterer om at det går bra har prioritert med tanke på det vi kan kalle «people-agendaen, sier Karoline Scheide, som sammen med kollega i HR Norge, Kari Nordstad, er ansvarlig for HR-undersøkelsen.
Dette har vi spurt om
Undersøkelsen gir fersk innsikt fra over 450 ledere, som blant annet svarer på disse sentrale spørsmålene:
- Hvordan har virksomhetene prestert de siste årene – og hva forventer de fremover?
- Hva har stått øverst på prioriteringslisten med tanke på medarbeidere og organisasjon? Og ser vi at de som rapporterer om gode virksomhetsresultater prioriterer noe spesielt?
- Innenfor hvilke områder i arbeidet med mennesker og organisasjon mener ledere at de lykkes best?
- Hva prioriterer de i møte med krevende og uforutsigbare tider fremover?
- Bruker ledere som har ansvar for mennesker og organisasjon kunnskaps- og forskningsbaserte tilnærminger, og hvilken effekt har det?
- Hvordan oppfatter medarbeidere HR-funksjonen sammenlignet med hvordan HR-lederne ser på seg selv?
For å finne svarene på dette har vi analysert dataene grundig og blant annet laget segmenter på bakgrunn av to sentrale variabler, har det gått bra eller dårlig med virksomheten de siste årene, og hva tror respondentene om årene som kommer.
Hva kjennetegner virksomheter som lykkes
- Dette gir oss noen interessante mønstre. Vi ser at virksomhetene det har gått bra for de siste årene, og som forventer at det også skal gå bra framover, skiller seg ut. De ser ut til å ha jobbet systematisk med å sikre riktig kompetanse, utvikle kompetanse og identifisert hva som gjør at medarbeidere blir motivert til å yte sitt beste, forklarer Scheide.
- Vi vet selvfølgelig at det er mye annet enn det man kan kontrollere via people-agendaen som påvirker eller kan være avgjørende for om virksomheten lykkes eller ikke. Men det er spennende å se at de som har prestert godt og forventer fortsatt vekst, er de som i størst grad håndterer medarbeidere i tråd med god praksis fra forskning. De gjør grep som vi vet at faktisk har effekt på trivsel, prestasjoner og virksomhetenes økonomiske resultat, utdyper Kari Nordstad.
Skille mellom leder og medarbeidere opplever HR-funksjonen
I tillegg til å la ledere for mennesker og organisasjon angi hva de har prioritert og hva de vil prioritere framover, har HR Norge og EY i undersøkelsen også latt lederne vurdere HR-funksjonens posisjon i egen virksomhet. Her ble de bedt om å vurdere to ting, både hvor moden de anser at HR-funksjonen er, og hvilken anseelse man mener å ha internt. Dette har HR Norge også stilt spørsmål om til den yrkesaktive delen av befolkningen, for å se oppfatningene opp mot hverandre.
- Det er et ganske stort skille på de vurderingene lederne gjør og hvordan medarbeidere oppfatter HR-funksjonen, forteller Nordstad. Godt over halvparten av medarbeidere har ikke et klart bilde av hva HR-funksjonen bidrar med. Og det bør kanskje ikke være et mål i seg selv, men vi mener funksjonens rolle for å nå virksomhetens mål bør være tydeligere enn det undersøkelsen viser i dag.
HR-undersøkelsen 2025 vil gi deg en oversikt over hva som skiller de som lykkes fra de som strever – og hvilken rolle arbeidet med mennesker og organisasjon spiller i dette bildet. Rapporten lanseres i oktober.