Dårlig kollektivtilbud og infrastruktur svekker norsk arbeidsliv

Byene rammes av forsinkelser – distriktene av manglende tilgjengelighet. Både rekruttering, produktivitet og verdiskaping står i fare, advarer HR Norge. Nå forventer HR Norge at regjeringen prioriterer tiltak som får folk på jobb, og binder Norge bedre sammen, når statsbudsjettet legges frem neste uke.

Rush transport M

Et velfungerende arbeidsmarked forutsetter at folk kan komme seg til jobb. I dag svikter både punktlighet i byene og tilgjengelighet i distriktene. Dette får store konsekvenser for norske virksomheter, og regjeringen må prioritere å få dette i orden, mener HR Norge.

– Når folk ikke søker jobber de er kvalifisert for fordi reiseveien er for krevende, sier det alt om hvor viktig mobilitet er i et moderne arbeidsliv, sier Even Bolstad, daglig leder i HR Norge.

I en undersøkelse som ble gjennomført blant HR Norges medlemmer i forkant av Arendalsuka i midten av august svarer 33 prosent av arbeidsgiverne at virksomhetens beliggenhet er en barriere for å tiltrekke seg nødvendig arbeidskraft. Andelen er langt høyere utenfor de største byene.

Kollektive problemer i byene

Forsinkelser og upålitelig kollektivtransport er et daglig problem i storbyene – særlig i Oslo-området.

44 prosent av Oslos befolkning oppgir at de opplever forsinkelser flere ganger i uken på vei til jobb. På det sentrale Østlandet sier 69 prosent at de opplever ukentlige togforsinkelser, og 21 prosent opplever det daglig. Buss og trikk/bane er heller ikke til å stole på, med henholdsvis 48 og 37 prosent som opplever forsinkelser flere ganger i uken. Dette kom frem i en undersøkelse HR Norge og Kantar gjorde blant tusen arbeidstakere foran Arendalsuka i august i år.

– Myndighetene må sikre at fungerende bo- og arbeidsmarkedsregioner ikke risikerer å bli splittet opp fordi infrastruktur bryter sammen og reisetiden blir for lang, sier Bolstad.

Har lovet velgerne bedring

Foran Stortingsvalget var Arbeiderpartiet tydelig på at de skal satse på kollektivprosjekter, bygge ut kapasitet så reiseveien ikke blir så lang, og økte punktligheten i togtrafikken.

– Nå haster det å ta tak i dette. I løpet av den siste fireårsperioden viser tallene fra NAF sitt Trafikkbarometer fra 2025 at det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021, og de som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser. Det går tapt alt for mye arbeidskraft i at folk ikke kommer seg på jobb, sier Bolstad.

Forsinkelser koster milliarder

For reisetiden til de ansatte koster nemlig flere milliarderi tapt produktivitet for virksomhetene.

Under koronapandemien i 2020 gjorde HR Norge og Kantar en undersøkelse blant 1000 norske arbeidstakere som viste at de hver uke sparte i gjennomsnitt tre og en halv time på å jobbe hjemme i stedet for å ta turen til kontoret. I undersøkelsen spurte HR Norge arbeidstakerne hva de bruker den frigjorte tiden til, og det viser seg at en femtedel av tiden (om lag 20 prosent) ble brukt til å jobbe mer. Det tilsvarte rundt 42 minutter mer per uke.

– Ved å bruke gjennomsnittlig lønnsnivå, regnet Kantar og HR Norge dette om til kroner og øre, og det viste en gevinst på 7,5 milliarder kroner for virksomhetene. Hvis det nå er slik at forsinkelsene på alle former for transport inn til kontoret har økt siden 2021, så er det ikke vanskelig å forstå at det er mange milliarder som går tapt på å ha en infrastruktur som ikke fungerer, sier Bolstad.

Distriktene sliter med tilgjengelighet

I distriktene er utfordringen en helt annen:

– I distriktene handler det ikke om forsinkelser. Der handler det om at det rett og slett ikke finnes et reelt pendleralternativ innad og mellom små bo- og arbeidsmarkedsregionene, som gjør at det blir mindre attraktivt å flytte dit for den enkelte arbeidstaker, sier Nordstad.

48 prosent av arbeidsgiverne sier det er vanskelig å få søkere til å flytte til området virksomheten er lokalisert. I bykommuner og tettsteder svarer mellom 36 og 50 prosent at beliggenheten i seg selv er en rekrutteringsbarriere.

– Trenger ny mobilitetspolitikk

HR Norge mener det er behov for en ny nasjonal mobilitetspolitikk som tar hensyn til både by og land.

– Vi må bygge sammenhengende arbeidsmarkedsregioner gjennom bedre infrastruktur, kollektivtilbud og regional samordning, og kanskje slippe tanken på at vi skal ha lys i alle stuer i hele landet. Uten det bremser vi både rekruttering, produktivitet og verdiskaping, avslutter Bolstad.

Må sette av penger til infrastruktur i statsbudsjettet

15. oktober legger regjeringen frem statsbudsjettet for 2026. HR Norge forventer at de vil prioritere mer penger for å løse infrastrukturutfordringene landet står i.

– Dette er svært viktig for å få velfungerende arbeidsmarkedsregioner og god flyt av arbeidskraft, avslutter Bolstad.

📌 Fakta: Nøkkeltall fra HR Norges undersøkelser fra august 2025

  • 33 % av arbeidsgivere sier beliggenhet er en barriere for rekruttering
  • 88 % av befolkningen har maks 60 minutters reisevei til jobb
  • 42 % sier reisevei påvirket valg av nåværende jobb
  • 43 % ville ikke vurdert jobb med upraktisk reisevei
  • I Oslo sier 44 % at de opplever forsinkelser flere ganger i uken
  • 69 % opplever ukentlige togforsinkelser i Oslo og omegn
  • 48 % rapporterer bussforsinkelser flere ganger i uken
  • 37 % rapporterer trikk/bane-forsinkelser flere ganger i uken
  • 48 % av arbeidsgivere i distriktene sier det er vanskelig å få søkere til å flytte til området

Flere artikler

Dame og mann hilser med knoker
Ressursplanlegging
Gleden over at folk slutter – og fem råd til slutt
Gleden over at folk slutter – og fem råd til slutt
Sven Kinden Iversen 2
Ressursplanlegging
Dette må du tenke på når du skal ansette
Dette må du tenke på når du skal ansette
Mann sporsmalstegn
Ressursplanlegging
Mangel på arbeidskraft: hva er utfordringene og hvordan løse disse?
Mangel på arbeidskraft: hva er utfordringene og hvordan løse disse?