Tre råd til medarbeidersamtalen

Mange virksomheter og ledere jobber med å konkretisere hva tillitsbasert ledelse skal bety i praksis. Vi tenker at grunntanken i tillitsbasert ledelse dreier seg om at ledelse utøves i en relasjon og at begge «parter» har ansvar for relasjonen. Det dreier seg om mer og bedre delegering basert på felles forståelse av både mål og mandat, samt tydelig ansvar for oppgaver og leveranser.

Medarbeidersamtale Credit:YurolaitsAlbert

Medarbeideres behov for autonomi og påvirkningsmulighet må ses i lys av virksomhetens behov, krav og forventninger. Skal tillitsbasert ledelse fungere så forutsetter det at ledere har, gir og viser tillitt til at de har tro på at medarbeidere både vil og kan. Medarbeidere på sin side må vise i ord og handling at de orienterer seg inn mot virksomhetens og enhetens behov.

1. Sett mål i et partnerskap

Ledere må være tydelige på overordnede mål og ambisjoner, samt formidle disse til egne folk på en...

Ønsker du å lese hele artikkelen må du være medlem i HR Norge

Virksomhetsmedlem?

Jobber du i en virksomhet som er virksomhetsmedlem i HR Norge får alle ansatte tilgang til +artikler og andre medlemsfordeler.

Er du ikke medlem?

Som medlem kan du lese hele artikkelen. I tillegg får du tilgang til en rekke andre medlemsfordeler som hjelper deg i jobbhverdagen.

Flere artikler

Ledelse i kriser artikkel
Lederutvikling
Ledere må trene på å stå i kriser
Ledere må trene på å stå i kriser
Lina Lederutviklingskonferansen 2025 artikkel format Foredragsholdere2
Lederutvikling
Resiliens i ekstrem kontekst
Resiliens i ekstrem kontekst
Susann Gjerde
Lederutvikling
Kritisk refleksjon i lederutvikling – hvorfor er det så vanskelig?
Kritisk refleksjon i lederutvikling – hvorfor er det så vanskelig?