Engasjementet i norsk arbeidsliv faller – HR kan være løsningen
Engasjementet blant norske medarbeidere er på vei ned, det samme er deres opplevelse av ledelse, gjennomføringsevne og endringskraft. En fersk undersøkelse fra EY og HR Norge peker på en mulig løsning; virksomheter med velfungerende HR lykkes nemlig langt bedre enn de som ikke har det.

– Det er helt tydelig at når HR fungerer godt, løfter det hele organisasjonen. Engasjerte medarbeidere, tydelige ledere og evne til å omstille seg ser ut til å være påvirket av hvordan HR jobber, sier Kari Nordstad, leder for innsikt og formidling i HR Norge.
I den helt ferske HR-undersøkelsen fra EY og HR Norge, hvor 455 virksomheter som deltatt, sier halvparten av norske virksomheter at de står foran krevende utsikter, hovedsakelig som følge av økonomiske forhold og markedsutsikter. 29 prosent melder om positive utsikter.
Samtidig viser HR Norge og Kantars Arbeidslivsindeks (ALX) fra i sommer, en markant nedgang i både engasjement, ledelse, gjennomføring og endringsvilje blant norske arbeidstakere. Men dette gjelder i langt større grad blant medarbeidere som opplever dårlig eller lite fungerende HR på sin arbeidsplass.
Virksomheter der medarbeidere opplever mer velfungerende HR scorer betydelig høyere på alle områder.
HR virker, men blir undervurdert
Undersøkelsen viser store forskjeller mellom virksomheter med sterk HR-funksjon og de som mangler det - på flere områder.
Hvis man sammenlikner svarene til medarbeidere som opplever at de har en velfungerende HR-funksjon med medarbeidere som opplever at de har en dårlig fungerende HR-funksjon er forskjellen markant. I snitt skårer de med en velfungerende HR-funksjon 42 prosent høyere. De skårer høyere på:
- Engasjement i arbeidet og motivasjon og glede ved å gå på jobb
- Positiv opplevelse av hvordan ledelsen er
- Gjennomføringskraften i virksomheten
- Opplevelse av hvordan endringer gjennomføres
– HR blir ofte sett på som en støttefunksjon, men tallene viser at HR er en verdiskaper. Når HR er tett på virksomhetens strategi og mennesker, gir det målbare resultater, sier Morten Sars, director i EY
Disse resultatene er også i stor kontrast til anerkjennelsen HR har i norsk arbeidsliv.
En usynlig aktør
Blant den yrkesaktive delen av befolkningen som har en HR-funksjon, oppleves HR som en relativt usynlig aktør. 6 av 10 mener HR kun gjør grunnleggende personaladministrative oppgaver som å betale lønn, ta seg av rekruttering og eventuelle personalsaker.
45 prosent av medarbeiderne mener HR er en lite synlig på arbeidsplassen og lurer ofte på hva HR gjør og har ansvar for.
– Det er jo tydelig at mange av oppgavene som HR utfører er litt «usynlige» for den gjengse medarbeider. Kanskje må HR rett og slett blir bedre på å synliggjøre effektene av god HR og dele med resten av virksomhetene, sier Nordstad.
HR må styrke endringsledelse og kompetanseutvikling
Når HR selv ser fremover, mener de endringsledelse, organisasjonsutvikling og strategisk ressursplanlegging blir de viktigste områdene de neste årene. Samtidig er lederutvikling fortsatt høyt prioritert, særlig med fokus på å styrke lederens evne til og inspirerer og lede sine ansatte.
– Det er tydelig at HR har et fremtidsrettet fokus, og allerede gjør mye som fortsatt vil være viktig fremover. Evnen til å engasjere, lede og skape endring vil avgjøre hvem som lykkes fremover, Nordstad.
HR-undersøkelsen 2025 er utarbeidet av EY og HR Norge, og bygger på svar fra 455 HR-direktører, HR-sjefer og HR-forretningspartnere.
Resultatene er sett i sammenheng med HR Norges Arbeidslivsindeks (ALX), en temperaturmåling i et representativt utvalgt av den yrkesaktive befolkningen, med svar fra 1078 medarbeidere fra ulike bransjer og deler av landet.
Flere artikler

