Konferanse

HR-konferansen for offentlig sektor 2024

HR konferansen for offentlig sektor 2024 Landingssiden 1610 format
  • Dato:
    16.-18. jan. 2024
  • Hvor:
    Scandic Lillehammer Hotel,
    Turisthotellvegen 6
  • Tid:
    15:00 - 11:35
  • Medlemspris:
    8.800,-
    Ikke-medlem:
    12.500,-
  • Påmeldingsfrist
    Påmelding avsluttet.
På HR-konferansen for offentlig sektor setter vi søkelyset på utfordringer og muligheter som preger hverdagen til HR og ledere i offentlig sektor. Makrobildet i norsk arbeidsliv er i konstant endring, drevet av markedskrefter, geopolitiske endringer og teknologisk innovasjon. HR og ledere står midt i denne endringsstormen. Utfordringene og endringene erkjenner vi, så nå trenger vi verktøy, innsikt og fellesskap for å være godt rustet til å møte disse.

Detaljer

Åpne alle

Foredragsholdere

Hilde Johanne Aafoss
Hilde Johanne Aafoss

Hilde Johanne Aafoss er en av de få i Norge som arbeider både som psykolog og profesjonell historieforteller. Hennes kurs og foredrag er en spennende kombinasjon av psykologisk fagkunnskap og relevante historier. Aafoss holder også kurs i historiefortelling og veileder foredragsholdere og bedrifter i hvordan de kan finne og bruke historier for å styrke samhold, budskap og merkevare. I tillegg tilbyr Hilde Johanne Aafoss verdibasert prosessveiledning og teamutvikling, og diverse foredrag med tema kommunikasjon, formidling, historiefortelling samt psykisk helse.

Førkurs:
Lær historiefortelling og øk din gjennomslagskraft!

Det stilles stadig høyere krav til engasjerende og målrettet formidling, og det blir tydeligere at evnen til god historiefortelling er sentral for å klare å nå frem. Historiens kraft skaper indre bilder med budskap som engasjerer og blir husket. Kan du kunsten å fortelle en god historie kan du skape kontakt, innflytelse, gjennomslag og endring. I dette førkurset lærer du:

  • Hva god historiefortelling er, hvorfor er det viktig og hvordan får du det til?
  • De fire F-er: hvordan Finne, Forme, Foredle og Fortelle gode historier?
  • 6 typer historier som er viktig å kunne når du ønsker gjennomslagskraft

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Ida J. Holo
Ida J. Holo

Ida J. Holo er psykologspesialist, og er gründer av og medeier i Angstklinikken, en psykologklinikk med spisskompetanse på angst, stress og utbrenthet. Hun er foredragsholder på Talerlisten og formidlingstrener i Bedre Formidler. Ida har videreutdanning innen ledelse, og tilbyr oppfølging til ledere og team innen endringsledelse, psykologisk trygghet, samt emosjonell og relasjonell kompetanse. Hun er særlig opptatt av gruppedynamiske prosesser og hvordan kommunikasjon påvirker tillit.

Førkurs:
Mekling som virkemiddel i konflikter i arbeidsforhold og i varslingssaker

Ved konflikter i arbeidsmiljøet og varslingssaker må HR og linjeledelse finne gode verktøy for å hindre eskalering og sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Konfliktmekling består av tilrettelagt og profesjonelt ledet dialog og assistert forhandling, som er egnede verktøy for å behandle konflikter og finne løsninger i alle parters interesse. Konfliktmekling kan også brukes til håndtering av varsler og vurderes opp mot gransking og faktaundersøkelser. Vi ser mer på:

  • Arbeidsmiljøet som arena for konflikt
  • Hvordan utvikler konflikter seg, og hvilke psykologiske mekanismer gjør at de eskalerer?
  • Mekling i relasjonelle konflikter, og som assisterte forhandlinger
  • Varslingssaker:
    • Dialog og mekling som ledd i behandlingen av varsler
    • Mekling og gransking: Enten-eller, eller både-og?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Lars Holo
Lars Holo

Lars Holo har vært LO-advokat og advokat og partner i Arntzen de Besche Advokatfirma AS. Han har ført en rekke prinsipielle saker for domstolene, bl.a. for EFTA-domstolen, Høyesterett og Arbeidsretten. Chambers Europe Legal Guide har rangert ham som «Star performer» innen arbeidsrett. Han er medforfatter av Universitetsforlagets kommentar til arbeidsmiljøloven og forfatter av kommentarene til ferieloven på Gyldendal og Norsk Lovkommentar, i tillegg til fagartikler innen arbeidsrett. Han var i ti år det norske styremedlemmet i European Employment Lawyers’ Associaton (EELA), og han var i en årrekke leder av Fagutvalget for arbeidsrett i Juristenes Utdanningssenter og leder av Advokatforeningens Lovutvalg for arbeidsrett. Han er sertifisert konfliktmekler og driver nå eget advokatfirma.

Førkurs:
Mekling som virkemiddel i konflikter i arbeidsforhold og i varslingssaker

Ved konflikter i arbeidsmiljøet og varslingssaker må HR og linjeledelse finne gode verktøy for å hindre eskalering og sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Konfliktmekling består av tilrettelagt og profesjonelt ledet dialog og assistert forhandling, som er egnede verktøy for å behandle konflikter og finne løsninger i alle parters interesse. Konfliktmekling kan også brukes til håndtering av varsler og vurderes opp mot gransking og faktaundersøkelser. Vi ser mer på:

  • Arbeidsmiljøet som arena for konflikt
  • Hvordan utvikler konflikter seg, og hvilke psykologiske mekanismer gjør at de eskalerer?
  • Mekling i relasjonelle konflikter, og som assisterte forhandlinger
  • Varslingssaker:
    • Dialog og mekling som ledd i behandlingen av varsler
    • Mekling og gransking: Enten-eller, eller både-og?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Iver B. Neumann
Iver B. Neumann

Iver B. Neumann har en doktorgrad på Russland fra Oxford Universitet og er tidligere professor ved Universitetet i Oslo og London School of Economics. Hans tredve bøker kretser rundt Russland, diplomati og geopolitikk. Han er nå direktør ved Fridtjof Nansens Institutt.

Foredrag:
Den farlige nye verden: geopolitikkens retur

Tiltagende amerikansk-kinesisk rivalisering slår med ulik kraft inn i verdens regioner og øker ofte spenningsnivået. Et aggressivt
og militarisert Russland ruster opp. Land i sør samarbeider tettere, ofte med det eksplisitte mål å demme opp for vestlig
dominans. Hva betyr dette for norsk arbeidsliv og sosialt liv generelt?
• Går det mot en ny kald krig?
• Vil Russland forbli en trussel på lang sikt?
• Må Norge forberede seg på et stadig hardere internasjonalt klima?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Nejra Macic
Nejra Macic

Nejra Macic har jobbet i Prognosesenteret siden 2014, først som makroøkonom/analytiker og fra 2018 som sjeføkonom. Macic har ansvar for Prognosesenterets analyser av BAE-markedene samt de makroøkonomiske vurderingene. Nejra Macic er mye brukt som foredragsholder og formidler Prognosesenterets analyser til media.

Foredrag:
Hvilken vei går norsk økonomi?

De siste par årene har gitt oss pandemi, uro i Europa og Midtøsten, og uvanlig høy inflasjon. Sentralbankene setter opp renta,
og vi lever i den dyrere tid enn på lenge. Hva blir konsekvensene for norsk økonomi og hva kan vi forvente i 2024?
• Hvordan vil de geopolitiske forholdene påvirke offentlig sektor og norsk økonomi?
• Hvilke økonomiske utfordringer og muligheter kan komme de neste årene?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Hanne Harlem
Hanne Harlem

Hanne Harlem er utdannet jurist ved Universitetet i Oslo og er Norges første sivilombud. Hun har tidligere erfaring som advokat hos Regjeringsadvokaten, sjefjurist i Kredittilsynet, advokat og senere assisterende direktør i Norsk Hydro. Innen politikken har hun vært medlem av Oslo bystyre, politisk rådgiver i Barne- og familiedepartementet, byråd for barn og utdanning og justisminister. Hun har også bred ledererfaring som direktør ved Universitet i Oslo og styreleder i Helse Sør-Øst.

Foredrag:
Sivilombudets kontroll - hva forventes av forvaltningen nå?

Forvaltningen må i stadig større grad forholde seg til overnasjonale regler og økende regeltetthet. Hva betyr dette for norsk
offentlig arbeidsliv? Sivilombudet deler sitt blikk på de rettslige rammene for forvaltningens virksomhet, og på utviklingstrekk
man bør følge med på. Du får mer om:
• Rammer for forvaltningens virksomhet: rettslige krav og god forvaltningsskikk
• Rettslige fallgruver og hvordan å unngå dem
• Eksempler fra Sivilombudets praksis på arbeidslivsområdet

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Inger Lise Blyverket
Inger Lise Blyverket

Inger Lise Blyverket er direktør for Forbrukerrådet, en uavhengig interesseorganisasjon med offentlig finansiering. Forbrukerrådet veileder forbrukerne og påvirker myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning. Hun har tidligere vært direktør for politikk og tariff i Virke og nestleder i LLH – nå Fri. Hun har også lang erfaring fra Utdanningsforbundet og skoleverket.

Foredrag:
Verdien av tillit

Verdien av tillit er at omverden har en positiv forventning til at vi handler på deres vegne. Uten tillit er det vanskelig å levere
på samfunnsoppdraget. Forbrukerrådet kom nylig høyt opp i undersøkelsen Traction Offentlig som måler tillit og omdømme
for offentlige virksomheter. Direktør Inger Lise Blyverket er opptatt av å ta hele organisasjonen i bruk for å bygge tillit og
omdømme.
• Hvordan kan ledere, HR og medarbeidere bidra til å bygge sterk tillit og et godt omdømme?
• Hvordan forvalte ansvaret som følger med høy tillit?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Kari Sigurdsen
Kari Sigurdsen

Kari Sigurdsen er advokat og partner i Advokatfirmaet Haavind. Hun er spesialisert innen arbeidsrett og prosedyre, og er tilknyttet Haavinds avdeling for arbeidsliv og virksomhetsstyring. Hun har hatt møterett for Høyesterett siden 2019. Sigurdsen har arbeidet med arbeidsrettslige problemstillinger de siste årene som advokat i det private og i det offentlige, og har bred erfaring med å bistå offentlige og private kunder med rådgivning, tvisteløsning og prosedyre innenfor ulike arbeidsrettslige problemstillinger som stillingsvernssaker, personalkonflikter, og omstilling- og nedbemanningsprosesser. Sigurdsen har også omfattende erfaring med å gi bistand i varslingssaker. Sigurdsen holder jevnlig foredrag om ulike arbeidsrettslige temaer.

Foredrag:
Habilitet til frokost

Offentlige ansatte har i utgangspunktet rett til å ta på seg ekstraarbeid for en annen arbeidsgiver og drive privat ervervsvirksomhet på fritiden. Retten gjelder likevel ikke ubegrenset. Begrensninger kan følge av lov, tariffavtale, den individuelle arbeidsavtalen eller interne retningslinjer. Formålet er blant annet å unngå habilitetsutfordringer og interessekonflikter. Ta med deg frokosten og få faglig påfyll og råd til hvordan håndtere denne tematikken i egen virksomhet.

  • Hvilke begrensninger gjelder for offentlige ansattes adgang til annet lønnet arbeid og bierverv?
  • Kan offentlige ansatte eie og drive handel med verdipapirer?
  • Har den ansatte plikt til å opplyse om bierverv og eierskap til og handel med verdipapirer?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Gaute Krokann
Gaute Krokann

Gaute Krokann er advokat og partner i Advokatfirmaet Haavind og leder avdelingen for arbeidsliv og virksomhetsstyring. Krokann har bred erfaring innenfor ulike arbeidsrettslige emner, og er fast advokatforbindelse for en rekke offentlige og offentlig eide virksomheter. Han bistår blant annet ved store omstillings- og nedbemanningsprosesser, kollektiv arbeidsrett, varslingssaker og undersøkelser, personalkonflikter og individuelle stillingsvernsaker. Krokann holder jevnlig foredrag om ulike arbeidsrettslige temaer.

Foredrag:
Habilitet til frokost

Offentlige ansatte har i utgangspunktet rett til å ta på seg ekstraarbeid for en annen arbeidsgiver og drive privat ervervsvirksomhet på fritiden. Retten gjelder likevel ikke ubegrenset. Begrensninger kan følge av lov, tariffavtale, den individuelle arbeidsavtalen eller interne retningslinjer. Formålet er blant annet å unngå habilitetsutfordringer og interessekonflikter. Ta med deg frokosten og få faglig påfyll og råd til hvordan håndtere denne tematikken i egen virksomhet.

  • Hvilke begrensninger gjelder for offentlige ansattes adgang til annet lønnet arbeid og bierverv?
  • Kan offentlige ansatte eie og drive handel med verdipapirer?
  • Har den ansatte plikt til å opplyse om bierverv og eierskap til og handel med verdipapirer?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Magnus Ingebrigtsen
Magnus Ingebrigtsen

Magnus Ingebrigtsen jobber med anvendt psykologi, som er møtepunktet mellom psykologifaglig forskning og praksis i for eksempel jobb, idrett og utdanning. Han har lederutdannelse fra Forsvaret, har vært gründer, og er for tiden doktorgradsstudent i Psykologi på UiT Norges Arktiske Universitet. Der underviser han blant annet i arbeids- og organisasjonspsykologi, læringspsykologi, og har mottatt undervisningsprisen av studentene.

Foredrag:

Hjernen på jobb: Fokus og produktivitet i et moderne arbeidsliv

Arbeidslivet krever nå mer av hjernen vår, enn noen gang tidligere. Automatisering og robotisering har de siste 20 årene betydelig redusert andelen rutinebaserte oppgaver som mennesker gjør på jobb, som betyr at vi mennesker sitter igjen med en stadig større andel kompleks problemløsning og relasjonelle oppgaver. Likevel henger mange gamle ideer om motivasjon, tidsstyring og produktivitet igjen. I dette foredraget vil du lære:

  • Hva som er annerledes med det moderne arbeidslivet,
  • Hva vi må vite om hvordan hjernen vår jobber (enten vi er på kontoret eller ikke)
  • Hva vi kan gjøre for å lære bedre for å tilpasse oss endringer, og jobbe litt klokere i framtiden.

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Benedicte Hille
Benedicte Hille

Benedicte Hille er advokat og partner i Helmr, hvor hun hovedsakelig arbeider med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Hille har erfaring fra rådgivning innen arbeidsrett for både små og store virksomheter, samt knyttet til tvistesaker i arbeidsforhold, problemstillinger knyttet til arbeidsmiljø og fra gjennomføring av faktaundersøkelser.

Delsesjon - Jus:
Handlingsrom for å dekke fremtidens kompetansebehov

Statlig sektor har strammere økonomiske rammer, høyere forventninger til effektivitet og digitalisering, utfordringer med
å rekruttere og beholde riktig kompetanse, usikre tider og stadig behov for omstilling. Hovedavtalen i staten understreker
viktigheten av strategisk kompetansearbeid. I en travel arbeidshverdag risikerer statlige virksomheter at det strategiske
kompetansearbeidet nedprioriteres og oppgaver løses på samme måte som tidligere. Hvilket rettslig handlingsrom har
arbeidsgiver for å møte morgendagens utfordringer?
• Hvilke rettslige rammer gjelder for statlige virksomheters kompetansearbeid?
• Hvilke dilemmaer kan statlige arbeidsgivere havne i ved rekruttering, kompetanseutvikling, lønnsforhandling og omstilling?
• Hvordan kan statlige virksomheter løse dette annerledes?

Benedicte Hille, Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen,
partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Workshop:
Eksportkontroll i universitets- og høyskolesektoren

Universiteter og høyskoler er underlagt eksportkontroll- og sanksjonsregelverket. Regelverket forplikter institusjonene til å påse
at det ikke overføres kunnskap om varer og teknologi og at det ikke ytes tjenester som kan tjene til å utvikle et land militære
evne uten Utenriksdepartementets godkjennelse. Mens regelverket kritiseres for å være uklart, forskriftsendringer uteblir og
rettsavklaring er overlatt til domstolene, settes institusjonenes internasjonale rekrutteringsarbeid og forskningssamarbeid
under press.
• Hvordan praktiseres regelverket av institusjonene?
• Hvilke tiltak har institusjonene iverksatt? Hva har fungert og hva har ikke fungert?
• Hvilke rammebetingelser må på plass og hvordan sørge for dette?

Benedicte Hille, Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen,
partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Terje Gerhard Andersen
Terje Gerhard Andersen

Terje Gerhard Andersen er advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr, hvor han primært arbeider med arbeidslivsjus. Han er utdannet cand.jur fra Universitetet i Oslo og LLM fra University of Minnesota. Andersen har tidligere vært tingrettsdommer ved Helgeland tingrett, samt i Follo og Nordre Østfold tingrett. Andersen er medforfatter av blant annet arbeidsrettsboken «Arbeidslivets spilleregler”.

Delsesjon - Jus:
Handlingsrom for å dekke fremtidens kompetansebehov

Statlig sektor har strammere økonomiske rammer, høyere forventninger til effektivitet og digitalisering, utfordringer med
å rekruttere og beholde riktig kompetanse, usikre tider og stadig behov for omstilling. Hovedavtalen i staten understreker
viktigheten av strategisk kompetansearbeid. I en travel arbeidshverdag risikerer statlige virksomheter at det strategiske
kompetansearbeidet nedprioriteres og oppgaver løses på samme måte som tidligere. Hvilket rettslig handlingsrom har
arbeidsgiver for å møte morgendagens utfordringer?
• Hvilke rettslige rammer gjelder for statlige virksomheters kompetansearbeid?
• Hvilke dilemmaer kan statlige arbeidsgivere havne i ved rekruttering, kompetanseutvikling, lønnsforhandling og omstilling?
• Hvordan kan statlige virksomheter løse dette annerledes?

Benedicte Hille, Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen,
partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Workshop:
Eksportkontroll i universitets- og høyskolesektoren

Universiteter og høyskoler er underlagt eksportkontroll- og sanksjonsregelverket. Regelverket forplikter institusjonene til å påse
at det ikke overføres kunnskap om varer og teknologi og at det ikke ytes tjenester som kan tjene til å utvikle et land militære
evne uten Utenriksdepartementets godkjennelse. Mens regelverket kritiseres for å være uklart, forskriftsendringer uteblir og
rettsavklaring er overlatt til domstolene, settes institusjonenes internasjonale rekrutteringsarbeid og forskningssamarbeid
under press.
• Hvordan praktiseres regelverket av institusjonene?
• Hvilke tiltak har institusjonene iverksatt? Hva har fungert og hva har ikke fungert?
• Hvilke rammebetingelser må på plass og hvordan sørge for dette?

Benedicte Hille, Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen,
partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Thomas Braut Svendsen
Thomas Braut Svendsen

Thomas Braut Svendsen er advokat og partner i Helmr, hvor han hovedsakelig arbeider med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Han har tidligere vært seniorrådgiver i NAV. I tillegg til alminnelig advokatpraksis og foredragsvirksomhet er Braut Svendsen medforfatter av blant annet arbeidsrettsboken” Arbeidslivets spilleregler”.

Delsesjon - Jus:
Handlingsrom for å dekke fremtidens kompetansebehov

Statlig sektor har strammere økonomiske rammer, høyere forventninger til effektivitet og digitalisering, utfordringer med
å rekruttere og beholde riktig kompetanse, usikre tider og stadig behov for omstilling. Hovedavtalen i staten understreker
viktigheten av strategisk kompetansearbeid. I en travel arbeidshverdag risikerer statlige virksomheter at det strategiske
kompetansearbeidet nedprioriteres og oppgaver løses på samme måte som tidligere. Hvilket rettslig handlingsrom har
arbeidsgiver for å møte morgendagens utfordringer?
• Hvilke rettslige rammer gjelder for statlige virksomheters kompetansearbeid?
• Hvilke dilemmaer kan statlige arbeidsgivere havne i ved rekruttering, kompetanseutvikling, lønnsforhandling og omstilling?
• Hvordan kan statlige virksomheter løse dette annerledes?

Benedicte Hille, Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen,
partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Delesjon - Jus:
Forebyggende sikkerhetsarbeid etter sikkerhetsloven – hvilken rolle har HR?

Geopolitiske endringer og endrede trusselvurderinger innebærer at offentlige virksomheter i større grad enn tidligere må ta sikkerhetsmessige hensyn. Etter sikkerhetsloven plikter statlige, fylkeskommunale og kommunale organer å sørge for forsvarlig sikkerhetsstyring, vurdering av risiko og gjennomføring av sikkerhetstiltak og øvelser. I denne gjennomføringen får du høre både juridiske betraktninger, og erfaringer fra Statens Pensjonskasse som organiserer sikkerhet og HR under samme leder og samarbeider tett. De har utviklet prosedyrer for oppfølging av sikkerhet ved både rekruttering og løpende arbeidsforhold.
• Hvilke overordnede krav stiller sikkerhetsloven til sikkerhetsarbeidet?
• Hvordan bør (kan?) offentlige virksomheter organisere sikkerhetsarbeidet?
• Hvilken rolle har HR i sikkerhetsarbeidet?
• Sikkerhetsprosedyrer ved rekruttering og oppfølging av ansatte

Thomas Braut Svendsen, advokat og partner i Helmr og Nils Johan Brede, HR-direktør og Direktør Sikkerhet og Personvern i Statens Pensjonskasse

Workshop:
Eksportkontroll i universitets- og høyskolesektoren

Universiteter og høyskoler er underlagt eksportkontroll- og sanksjonsregelverket. Regelverket forplikter institusjonene til å påse
at det ikke overføres kunnskap om varer og teknologi og at det ikke ytes tjenester som kan tjene til å utvikle et land militære
evne uten Utenriksdepartementets godkjennelse. Mens regelverket kritiseres for å være uklart, forskriftsendringer uteblir og
rettsavklaring er overlatt til domstolene, settes institusjonenes internasjonale rekrutteringsarbeid og forskningssamarbeid
under press.
• Hvordan praktiseres regelverket av institusjonene?
• Hvilke tiltak har institusjonene iverksatt? Hva har fungert og hva har ikke fungert?
• Hvilke rammebetingelser må på plass og hvordan sørge for dette?

Benedicte Hille, Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen,
partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Dan Sørensen
Dan Sørensen

Dan Sørensen er digitaliseringsdirektør, advokat og teknolog. Han leder digitaliseringsarbeidet i Advokatfirmaet Selmer AS ved strategisk bruk av data og teknologi. I tillegg til den juridiske bakgrunnen, har han hovedfag i informatikk og har bred erfaring fra teknologibransjen samt fra Kommunal- og Distriktsdepartementet. Som advokat i grensesnittet jus og teknologi, har han spisskompetanse på problemstillingene som oppstår i møtet med digitalisering og ny teknologi.

Foredrag:
Hvordan forholde seg til en KI-drevet arbeidshverdag?

Alle virksomheter står overfor en ny revolusjon drevet av kunstig intelligens (KI). KI brukes allerede av mange ansatte. Få
arbeidsgivere og offentlige virksomheter har en plan eller retningslinjer for hvordan KI kan og bør brukes. I dette foredraget får
du en innføring om KI i arbeidslivet - hva er det, hvordan kan det brukes og hva er de rettslige rammene?
• Er det lovlig å bruke Chat GPT og annen KI for oppgaveløsing på jobb?
• Hvilke plikter har arbeidsgiver når de ansatte skal bruke KI?
• Hvilke muligheter finnes, og hvilke dilemmaer oppstår ved bruk av KI?

Dan Sørensen
, Chief Digital Officer, og Eldrid Huseby Gammelsrud, senioradvokat og fagleder for arbeidsrett, begge
Advokatfirmaet Selmer AS.

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Eldrid Gammelrud, Selmer
Eldrid Gammelrud, Selmer

Eldrid Huseby Gammelsrud er advokat og leder for arbeidsrett i Advokatfirmaet Selmer AS. Eldrid jobber hovedsakelig med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Hun bistår ulike typer virksomheter med rådgivning og tvisteløsning knyttet til alle arbeidsrettslige problemstillinger. Eldrid har bred erfaring med håndtering av krevende personalsaker, varsling, omstillings- og nedbemanningsprosesser, styringsrettsspørsmål, oppfølging av sykefravær og liknende. Hun har en særskilt interesse for teknologi og hvordan det påvirker arbeidslivet.

Foredrag:
Hvordan forholde seg til en KI-drevet arbeidshverdag?

Alle virksomheter står overfor en ny revolusjon drevet av kunstig intelligens (KI). KI brukes allerede av mange ansatte. Få
arbeidsgivere og offentlige virksomheter har en plan eller retningslinjer for hvordan KI kan og bør brukes. I dette foredraget får
du en innføring om KI i arbeidslivet - hva er det, hvordan kan det brukes og hva er de rettslige rammene?
• Er det lovlig å bruke Chat GPT og annen KI for oppgaveløsing på jobb?
• Hvilke plikter har arbeidsgiver når de ansatte skal bruke KI?
• Hvilke muligheter finnes, og hvilke dilemmaer oppstår ved bruk av KI?

Dan Sørensen
, Chief Digital Officer, og Eldrid Huseby Gammelsrud, senioradvokat og fagleder for arbeidsrett, begge Advokatfirmaet Selmer AS.

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Annette Selmer
Annette Selmer

Annette Selmer er advokat med egen advokatpraksis og autorisert konfliktmegler. Hun arbeider blant annet som rådgiver for ledere i staten ved håndtering av vanskelige personalsaker, omorganisering og liknende. Hun har lang erfaring fra staten, blant annet som seniorrådgiver i AAD, dommer i Oslo skifterett og som avdelingsdirektør i Justisdepartementet. Selmer er medforfatter av boken Norsk Tjenestemannsrett.

Foredrag:
Lojalitetskrav når arbeidsgiver tar beslutninger i strid med velfunderte faglige råd

Både ledere, medarbeidere og HR vil kunne oppleve situasjoner hvor overordnet ledelse, politisk eller administrativ, tar
beslutninger på tvers av råd og anbefalinger fra fagmiljøet. Beslutninger med store konsekvenser for de som berøres. Noen
ganger står leder eller saksbehandlers navn på saken som en «faglig garanti», til tross for at den faglige anbefalingen ikke er
fulgt. Medarbeidere pålegges å gjennomføre beslutningen, men blir stående i juridiske og etiske dilemmaer. Dette er ofte ekstra
krevende for mellomledere, HR og tillitsvalgte. Hvordan håndtere denne type situasjoner på en profesjonell og god måte?
• Hva innebærer krav om lojalitet, lydighet og innordning? Og til hvem er en lojal?
• Lojalitetsplikt ved beslutninger som oppleves ulovlig eller uforsvarlig? Hvor går grensen?
• Tidligere kunne man skrive en faglig «merknad» på saken. Hvordan sikre sporbarhet i digital saksbehandling?
• Leders rolle «mellom barken og veden».
• HRs rolle; bare som lederstøtte eller noe mer?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Gry Espedal
Gry Espedal

Gry Espedal er førsteamanuensis og studieleder for programområdet verdibasert ledelse og senter for verdibasert ledelse og
innovasjon ved VID. Espedal har en PhD innen organisasjonsteori, hvor hun har forsket på en verditung ideell helse institusjon. Hun har skrevet artikler som er publisert i nasjonale og internasjonale tidsskrift og er forfatter av flere ledelses bøker. GryEspedal er medforfatter av den nye boken «Giving Voice to Values-Based Leadership – How To Develop Good Organizations Through Work On Values» som utgis i desember 2023 på det anerkjente amerikanske forlaget Routledge.

Foredrag:
Verdier, ledelse og organisasjonskultur

Kompleksiteten som dagens offentlige organisasjoner står overfor, krever nye måter å tenke ledelse på. Ledere og
medarbeidere sjonglerer dilemmaer knyttet til tankeganger grunnet i forretning og/eller forvaltning. Hvilke verdier styrer vi
etter? Hva skiller verdibasert og verdiskapende ledelse? Du får mer om:
• Hvordan bli mer verdibevisst og praktiske råd for å identifisere organisasjonens eksplisitt og implisitte verdier?
• Sammenhengen mellom verdier og lederes- og medarbeideres adferd som former organisasjonskultur
• Metode og praktiske tiltak for systematisk utvikling av organisasjonskultur

Gry Espedal, PhD, forfatter, førsteamanuensis og studieleder ved VID, og Frank Elter, Dr.Oecon, forfatter, direktør Telenor Research
& Innovation og deltid førsteamanuensis ved NHH.

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Frank Elter
Frank Elter

Frank Elter er til daglig direktør for strategi og organisasjonsforskning i Telenor Research & Innovation. Han har også en
deltidsstilling som førsteamanuensis ved NHH. Han har en doktorgrad i strategi og organisasjon fra BI og er medforfatter på
mer enn 15 vitenskapelig artikler. Han er rådgiver til Telenors ledelse, og underviser på NHH Executive sine ledelsesprogrammer.
Frank Elter er medforfatter av den nye boken «Giving Voice to Values-Based Leadership – How To Develop Good Organizations
Through Work On Values» som utgis i desember 2023 på det anerkjente amerikanske forlaget Routledge.

Foredrag:
Verdier, ledelse og organisasjonskultur

Kompleksiteten som dagens offentlige organisasjoner står overfor, krever nye måter å tenke ledelse på. Ledere og
medarbeidere sjonglerer dilemmaer knyttet til tankeganger grunnet i forretning og/eller forvaltning. Hvilke verdier styrer vi
etter? Hva skiller verdibasert og verdiskapende ledelse? Du får mer om:
• Hvordan bli mer verdibevisst og praktiske råd for å identifisere organisasjonens eksplisitt og implisitte verdier?
• Sammenhengen mellom verdier og lederes- og medarbeideres adferd som former organisasjonskultur
• Metode og praktiske tiltak for systematisk utvikling av organisasjonskultur

Gry Espedal, PhD, forfatter, førsteamanuensis og studieleder ved VID, og Frank Elter, Dr.Oecon, forfatter, direktør Telenor Research
& Innovation og deltid førsteamanuensis ved NHH.

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Ann-Sofie Liljergren
Ann-Sofie Liljergren

Ann-Sofie Liljergren jobber som organisasjonsutvikler i Fellesfunksjoner og HR i Statens vegvesen. Hun har erfaring innenfor ulike roller i HR, siden elleve år tilbake i organisasjonen. Tidligere har Liljergren jobbet med ledelse og arbeidsrett. Liljergren har en bachelor i HR, bachelor i arbeidsrett og har pågående masterstudier innenfor ledelse på BI.

Foredrag:
Smidig og brukerorientert lederutvikling

I denne delsesjonen får du to foredrag i ett. Du får erfaringsdeling fra to store virksomheter med hårete mål og stor spredning i
både lederspenn og -kontekst. Sesjonen vil bli avsluttet med spørsmål og svar.
• Hvordan mobiliserer du lederne og organisasjonen for utvikling av et lederutviklingsprogram i offentlig sektor, og innenfor
helse?
• Hvordan koble lederutviklingen opp mot strategien og målene, og sikre at den bygger opp under strategien?
• Hvilke utviklingsprosesser må du legge til rette for, for å sikre eierskap og et brukerorientert design?
• Pål Voss, spesialrådgiver og programleder for topplederprogrammet i Helse Sør-Øst
• Hvordan designe et kompetansetilbud som er fleksibelt og tilpasset ulike behov?
• Erfaring og resultater fra arbeid med ledelse i smidig kontekst
• Hvilken betydning har avstandsledelse for arbeidsmiljø?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Pål Voss
Pål Voss

Pål Voss er spesialrådgiver og ansvarlig for topplederutvikling i Helse Sør-Øst og nasjonalt topplederprogram. Han har 27 års erfaring som leder og konsulent fra blant annet AFF, Sopra Steria, DNB og Telenor. Voss har de siste årene jobbet med utvikling av topplederprogram, konsernledergrupper i en rekke av Norges største virksomheter, både i offentlig og privat sektor, og har vært med på å utvikle og sette opp topplederprogrammet for blant annet for Sparebank 1 Alliansen. Han er en etterspurt coach for toppledere og foredragsholder. Pål er Idehistoriker, har en master i sosial- og organisasjonspsykologi fra London School of Economics and Political Science og er utdannet psykoterapeut og coach.

Foredrag:
Smidig og brukerorientert lederutvikling

I denne delsesjonen får du to foredrag i ett. Du får erfaringsdeling fra to store virksomheter med hårete mål og stor spredning i
både lederspenn og -kontekst. Sesjonen vil bli avsluttet med spørsmål og svar.
• Hvordan mobiliserer du lederne og organisasjonen for utvikling av et lederutviklingsprogram i offentlig sektor, og innenfor
helse?
• Hvordan koble lederutviklingen opp mot strategien og målene, og sikre at den bygger opp under strategien?
• Hvilke utviklingsprosesser må du legge til rette for, for å sikre eierskap og et brukerorientert design?
• Pål Voss, spesialrådgiver og programleder for topplederprogrammet i Helse Sør-Øst
• Hvordan designe et kompetansetilbud som er fleksibelt og tilpasset ulike behov?
• Erfaring og resultater fra arbeid med ledelse i smidig kontekst
• Hvilken betydning har avstandsledelse for arbeidsmiljø?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Øyvind Kvalnes
Øyvind Kvalnes

Filosofen Øyvind Kvalnes er professor i organisasjonsadferd ved Handelshøyskolen BI. Der forsker og underviser han i etikk, ledelse og betingelsene for godt samarbeid i organisasjoner. Han har nylig gikk ut bøkene Filosofisk førstehjelp (2022) og Ytringsklima (2022), og skriver jevnlig om ledelse i Dagens Næringsliv.

Foredrag:
Hvordan sikre godt ytringsklima?

Ytringsklima er et dagsaktuelt tema både i virksomheter og i det offentlige rom. Det preger arbeidsmiljøet i organisasjoner,
og er avgjørende for å få til små og store samarbeidsmirakler. Hvordan snakker vi sammen på jobb? Hvordan skal vi mestre
kunsten ved å balansere ros og anerkjennelse på den ene siden, og kritikk og motstand på den andre? Og hvordan kan HR og
ledere bidra til å etablere og vedlikeholde et godt ytringsklima? Du får mer om:
• Filosofisk førstehjelp
• Vennlig friksjon
• Plussknapper og ros

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Øyvind Arntsen
Øyvind Arntsen

Øyvind Arntsen er HR-analytiker ved Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS). Arntsen har jobbet i Forsvaret siden 1990, hvor han i hovedsak har jobbet med innen HR. Han har siden 2004 jobbet i Vernepliktsverket (senere FPVS) hvor han har produsert analyser innen rekruttering og seleksjon siden 2008, og har de siste årene jobbet med analyser innen HR som hovedfokus. Fra januar 2024 skal han lede eget kontor for Analyser innen personell og kompetanse for Forsvaret.

Foredrag:
Hvordan gå fra data til innsikt

Viktigheten av å jobbe datadrevet og innsiktsbasert blir stadig mer fremtredende i HR. Det er gjerne en oppfatning om at det
avhenger av systempark og kontroll i masterdata. Forsvaret har lenge jobbet mot et mål om en mest mulig innsiktsbasert og
prediktiv arbeidsmetodikk. Hva trenger en virksomhet for å få et godt nok grunnlag til å gjøre faktabaserte beslutninger?
• Hvordan gå fra magefølelse og etablerte sannheter til innsiktbasert kultur?
• Hvilke data kan man bruke?
• Hvordan gå fra data til innsikt?
• Hvordan måle effekt på tiltak?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Vegard Kolbjørnsrud
Vegard Kolbjørnsrud

Vegard Kolbjørnsrud er førsteamanuensis ved institutt for strategi og entreprenørskap på Handelshøyskolen BI. Han forsker på digitalisering, kunstig intelligens, organisering og styring av samhandling. Vegard er fagansvarlig for digitaliseringsfag på BIs Executive MBA-program samt for det nasjonale topplederprogrammet for kommune- og spesialisthelsetjenesten.

Foredrag:
Å lede med maskiner på laget

Kunstig intelligens er på alles lepper, men hva betyr det i praksis for hvordan vi jobber? KI gir store muligheter til å videreutvikle
offentlig sektor – saksbehandling og tjenesteyting, store og små oppgaver kan gjøres bedre, mer effektivt og brukertilpasset.
Men KI kommer også med store utfordringer og mange kjenner på frykt. Vegard forsker på hva som skjer når man kombinerer
intelligente folk med intelligent teknologi og vil dele forskningsbaserte innsikter om hvordan vi kan organisere dette på en god
måte.
• Kort om hva KI er og hvordan det brukes i organisasjoner
• Seks prinsipper for hvordan organisere menneske-maskinsamarbeid
• Hva bruken av KI betyr for HR

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Miriam Ridola
Miriam Ridola

Miriam Ridola er HR direktør Bane NORs største divisjon med ca 1900 ansatte. Hun har ansvar for å lede, videreutvikle og
implementere Bane NORs HR strategi i divisjonen innenfor viktige områder som strategisk kompetansestyring, kultur-,
organisasjons- og lederutvikling. Tidligere har Miriam lang fartstid fra ledende HR roller og transformasjon i større private
konsern. Strategisk, forretningsorientert og brukerfokusert HR er hennes ambisjon, uansett bransje.

Foredrag:
HR i matrise – en brukerfokusert reise

Bane Nor har vært igjennom en lengre reise i organisasjonsdesign. Med tilpassede og brukervennlige teknologiløsninger vil et
matriseorganisert HR frigjøre kapasitet til mer strategisk og brukerorientert HR. Hvilke fordeler gir dette når endringstakten er
høy? Og hvordan påvirker dette den interne kompetanseutviklingen? Du får mer om:
• Det viktige forarbeidet og de teknologiske løsningene
• Den menneskeorienterte gjennomføringen og kontinuerlige forbedringen
• Hvilke dilemma møter vi?

Miriam Ridola
, HR direktør i divisjon Trafikk og Teknologi, og Christin Thorsen, Direktør HR kompetansesenter, begge i Bane Nor

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Christin Thorsen
Christin Thorsen

Christin Thorsen er direktør for HR Kompetansesenter, som er en del av HR Konsern i Bane NOR. Hun spilt en avgjørende rolle i å utvikle en datadrevet HR-matrise med fokus på å optimalisere HR-prosesser og leveranser. HR-kompetansesenteret har spesialiserte avdelinger innen hele bredden av HR, blant annet kompetanse, kultur og ledelse, medarbeider-, og organisasjonsutvikling. Christin har fra tidligere lang ledererfaring fra virksomheter i privat sektor, og har vært i Bane NOR siden 2015.

Foredrag:
HR i matrise – en brukerfokusert reise

Bane Nor har vært igjennom en lengre reise i organisasjonsdesign. Med tilpassede og brukervennlige teknologiløsninger vil et
matriseorganisert HR frigjøre kapasitet til mer strategisk og brukerorientert HR. Hvilke fordeler gir dette når endringstakten er
høy? Og hvordan påvirker dette den interne kompetanseutviklingen? Du får mer om:
• Det viktige forarbeidet og de teknologiske løsningene
• Den menneskeorienterte gjennomføringen og kontinuerlige forbedringen
• Hvilke dilemma møter vi?

Miriam Ridola
, HR direktør i divisjon Trafikk og Teknologi, og Christin Thorsen, Direktør HR kompetansesenter, begge i Bane Nor

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Ingunn Gråbergsveen
Ingunn Gråbergsveen

Ingunn Gråbergsveen er utdannet siviløkonom fra NMBU med hovedvekt på organisasjon og ledelse, samt videreutdannelse innen kvalitetsledelse og statsvitenskap. Gråbergsveen har lengre fartstid fra ulike roller i Mattilsynet, og jobber nå i utviklingsavdelingen i Mattilsynet med ansvar for forretningsutvikling, design og kompetanse- og organisasjonsutvikling.

Foredrag:
KI – kommet for å bli eller går det forbi?

Kunstig intelligens har gjort sin inntreden i samfunnet for alvor det siste året. Mattilsynet er blant virksomhetene som har
sett på mulighetsrommet, og potensialet er stort og fallgruvene kan være mange. For å møte både potensialet og fallgruver
ved bruk av teknologi har de valgt å organisere mennesker og teknologi på en litt annerledes måte enn det tradisjonelle
organisasjonsdesignet. Hva har teknologi å si for hvordan vi jobber med utvikling av mennesker?
• Hvordan lek- og nysgjerrighet kan bidra til læring og innsikt i ny teknologi
• Hvilke kompetanser tror vi blir viktig å utvikle
• Hvordan kan KI brukes i HR-, kompetanse og organisasjonsutviklingsarbeid?

Ingunn Gråbergsveen
, seksjonssjef for forretningsutvikling, og Hallgerd Benan, organisasjonspedagog, begge i Mattilsynet

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Hallgerd Benan
Hallgerd Benan

Hallgerd Benan har hovedfag i pedagogikk fra Universitet i Oslo. Benan har lang erfaring med utvikling av kompetanse,
læring og mennesker som både rådgiver, konsulent og leder fra både offentlig og privat sektor, og jobber nå som
organisasjonspedagog i Mattilsynet.

Foredrag:
KI – kommet for å bli eller går det forbi?

Kunstig intelligens har gjort sin inntreden i samfunnet for alvor det siste året. Mattilsynet er blant virksomhetene som har
sett på mulighetsrommet, og potensialet er stort og fallgruvene kan være mange. For å møte både potensialet og fallgruver
ved bruk av teknologi har de valgt å organisere mennesker og teknologi på en litt annerledes måte enn det tradisjonelle
organisasjonsdesignet. Hva har teknologi å si for hvordan vi jobber med utvikling av mennesker?
• Hvordan lek- og nysgjerrighet kan bidra til læring og innsikt i ny teknologi
• Hvilke kompetanser tror vi blir viktig å utvikle
• Hvordan kan KI brukes i HR-, kompetanse og organisasjonsutviklingsarbeid?

Ingunn Gråbergsveen
, seksjonssjef for forretningsutvikling, og Hallgerd Benan, organisasjonspedagog, begge i Mattilsynet

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Christine Frølich Jacobs
Christine Frølich Jacobs

Christine Frølich Jacobs er senioradvokat i advokatfirma Føyen, arbeidslivsavdelingen, og har bred og tung erfaring innen hele det arbeidsrettslige feltet, herunder likestillings- og diskrimineringsloven, samt offentlighetsloven. Hun har lang erfaring som «inhouse» advokat innen arbeidsliv fra store norske selskaper (Posten Norge AS og Bravida ASA), samt styresekretærerfaring. Hun bistår alle kunder, både privat og offentlig med juridisk rådgivning, og er ettertraktet som kursholder innen hele det arbeidsrettslige feltet særlig rettet mot HR-miljøer og ledergrupper.

Foredrag:
Dokumentasjon og dokumentasjonskrav, «Jussen i hverdagen»

Det kan være mange ulike årsaker til ekstra oppfølging av ansatte i løpet av et arbeidsforhold. I noen av disse sakene kan
det ende med avslutning av arbeidsforholdet. Da er det alltid en risiko for krav om forhandlinger eller klage på vedtak med
etterfølgende søksmål.
God dokumentasjon og forsvarlig saksbehandling bidrar til godt beslutningsgrunnlag, fremdrift og etterprøvbarhet. I tillegg kan
det føre til redusert risiko ved eventuelt søksmål. Vi ser på dette i relasjon til bevisbyrden for arbeidsgiver. Er det noe særskilt for
arbeidsgivere i offentlige eller kommunale etater? Hvilken betydning har det at statsansatteloven, kommunelovgivningen eller
lov om interkommunale selskaper og forvaltningsloven og offentlighetsloven kommer til anvendelse?
• Hvordan sikre dokumentasjon i hverdagen?
• Når skal man starte dokumenteringen?
• Hva menes egentlig med dokumentering og hvorfor er det viktig?
• Når skal arbeidstaker signere på dokumentet? Hva hvis de nekter å signere?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Torkil Færø
Torkil Færø

Torkil Færø er lege, forfatter og fotograf. Han har jobbet over hele landet i 25 år som allmennlege og legevaktslege. Han har
skrevet bøkene Pulskuren og Pulskuren helsedagbok om hvordan du kan bruke pulsrytmen for å regulere stressbalansen. Torkil
Færø er en svært erfaren foredragsholder. Han er opptatt av at du ved å ta ansvar for egen livsstil kan forebygge sykdom og
gjøre deg i stand til å få mest mulig ut av livet og oppfylle drømmene dine!

Foredrag:
Overskudd gjennom innsikt

Sykefraværet i Norge er i verdenstoppen, og utbrenthet og mangel på overskudd er blitt stadig mer vanlig. Finnes det enkle
måter å unngå stress og utbrenthet, og kan vi kanskje også øke prestasjonene på jobb?
I denne workshopen vil du lære mer om hvordan du får mer kontroll over dagene. Du lærer hvordan du kan avdekke hva som
stjeler og hva som tilfører nettopp deg energi. Hvordan kan du øke prestasjoner, både privat og på jobb, gjennom å stresse
riktigere, spise sunnere, sove bedre, slik at du får mer overskudd og bedre fokus?
• Hvordan oppnå en målbart bedre stressbalanse gjennom målinger av pulsvariasjon/HRV?
• Eksempler fra virksomheter som har jobbet med å redusere stress i organisasjonen og samtidig øke prestasjonene
Torkil Færø, lege forfatter og fotograf og Lars Christian Larssen, prestasjonsutvikler i Vidde

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Lars Christian Larssen
Lars Christian Larssen

Lars Christian Larssen er forretningsutvikler i Schibsted. Til daglig jobber Larssen med å utvikle tjenester innen
strategisk leder- og teamutvikling. Lars Christian Larssen har en sterk interesse for å koble helse og utvikling inn i
organisasjonsutviklingen, spesielt hvordan bygge god grunnhelse, stressmestring og fokustrening. Larssen sin fagbakgrunn
er innen organisasjonspsykologi, og han har erfaring som ekspedisjonsleder i arktiske strøk som han trekker på i sitt arbeid i
organisasjonslivet.

Foredrag:
Overskudd gjennom innsikt

Sykefraværet i Norge er i verdenstoppen, og utbrenthet og mangel på overskudd er blitt stadig mer vanlig. Finnes det enkle
måter å unngå stress og utbrenthet, og kan vi kanskje også øke prestasjonene på jobb?
I denne workshopen vil du lære mer om hvordan du får mer kontroll over dagene. Du lærer hvordan du kan avdekke hva som
stjeler og hva som tilfører nettopp deg energi. Hvordan kan du øke prestasjoner, både privat og på jobb, gjennom å stresse
riktigere, spise sunnere, sove bedre, slik at du får mer overskudd og bedre fokus?
• Hvordan oppnå en målbart bedre stressbalanse gjennom målinger av pulsvariasjon/HRV?
• Eksempler fra virksomheter som har jobbet med å redusere stress i organisasjonen og samtidig øke prestasjonene
Torkil Færø, lege forfatter og fotograf og Lars Christian Larssen, prestasjonsutvikler i Vidde

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Helle Hein
Helle Hein

Helle Hein er utdannet cand.merc.og PhD fra Copenhagen Business school. Hun er forsker, foredragsholder, forfatter og konsulent. Hein har publisert lengre studier for det danske helsevesen, det kongelige teater, danske gymnasier og i den diakolale verden m.m. Helle Hein forsker på motivasjon i arbeidslivet, herunder stress,talentutvikling, kunnskapsarbeid og kreativitet med mer.

Foredrag:
Den giftige stresscocktail (på dansk)

Når det handler om stress, så vet vi bedre enn vi gjør. 9 av 10 stressrammede sier at arbeidet er en primær- eller medvirkende faktor til stress. Likevel er det individet som søker hjelp, gjerne i form av psykolog eller annen terapi. Hvis årsaken til stresshelt eller delvis finnes på arbeidet, fører individuell behandling til symptombehandling, i stedet for langsiktige løsninger. Hvis vi for alvor skal gjøre noe med stressproblematikk, så er det avgjørende med en langt mer nyansert forståelse av stress.

  • Et nytt perspektiv på stress, hvor fokus er på konteksten og ikke på den stressrammede
  • Innblikk i fire stressformer: Burnout, Boreout, Moralsk stress og Eksistensielt stress
  • Få innsikt i forskellige mentale programmeringer: likevektsøkende og spenningssøkende rammes av ulike former for stress

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Olav Hypher
Olav Hypher

Olav Hypher er direktør for bærekraft og organisasjon i NRK. Han kom inn i toppledelsen i NRK da organisasjonsdivisjonen ble opprettet i 2019. Før dette har han mange års erfaring som leder fra Statkraft og Telenor innen områder som kommunikasjon, bærekraft, compliance, sikkerhet og HR. Olav har en MBA fra NHH i strategisk ledelse og brenner for koblingen mellom strategi og organisasjonsutvikling.

Foredrag:
Strategisk HR nå og fremover

HR har hatt- og er fortsatt på en reise fra en mer reaktiv støttefunksjon til en strategisk forretningspartner. Parallelt med dette,
så har kravene til HRs kompetanse endret seg.
Det skal leveres mer fra HR og det skal jobbes smidigere. Hva betyr det egentlig å jobbe med HR i en offentlig virksomhet? Og
hva innebærer det egentlig å være en strategisk forretningspartner?
Du får mer om:
• Topplederperspektivet på strategisk HR
• Hvordan holde seg selv relevant som HR direktør?
• Eksempler fra caser i NRKs reise mot strategisk HR

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Jan-Martin Berge
Jan-Martin Berge

Jan-Martin Berge er psykologspesialist innenfor klinisk psykologi med fordypning i arbeidspsykologi og videreutdanning i kognitiv terapi. Han har hovedansvar for psykisk helse i Aker Care som er et personal- og bedriftshelsetjenestetilbud for ansatte i Aker-eide selskaper som Aker Solutions, Aker BP og Cognite. Berge har bred klinisk og organisasjonspsykologisk erfaring fra offentlig og privat virksomhet. Jan-Martin Berge er utdannet fra Universitetet i Bergen og spesialist i klinisk arbeidspsykologi og kognitiv terapi og har gjennomført klinisk hovedpraksis i San Francisco.

Foredrag:
Hvordan bygge mentale muskler og stå stødig i endringsprosesser?


Vi lever i omskiftelige tider der endringer forekommer hyppigere og hyppigere. Det påvirker virksomheter, ledere og den enkelte
ansatte. Virksomheter har ansvar for å sørge for at arbeidsmiljøet rigges på en forsvarlig måte. Men hva kan man gjøre selv?
Hva kjennetegner de som lykkes med endring? Lær deg verktøy som gjør deg i stand til å bygge mentale muskler og robusthet
hos deg selv og dine kollegaer.
• Hvordan bygge mentale muskler?
• Hvordan stå stødig når omgivelsene er omskiftelige?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Mona Sverrbo Halland
Mona Sverrbo Halland

Mona Sverrbo Halland har hovedfag i kognitiv psykologi og spesialisering i organisasjonspsykologi, samt 15 års konsulenterfaring innenfor produktdesign og innovasjon. Hennes kjernekompetanse er knyttet til design, teknologi og teamsamarbeid i komplekse virksomheter. Halland er kjent for høyt faglig engasjement og en tillitsvekkende stil. Hun er en dyktig foredragsholder og fasilitator, som utfordrer samtidig som hun ivaretar den enkeltes integritet. Mona Sverrbo Halland jobber nå som teamcoach i NAV IT, i tillegg til at hun driver sitt eget foretak med foredrag og kurs.

Foredrag:
Hvordan skape innovasjon i HR med design thinking?

Ønsker du å kunne jobbe innovativt og kreativt på en strukturert måtet? For at HR skal kunne tilpasse seg organisasjonen og
jobbe fleksibelt, så er det mye å lære fra tankesettet og metodene som brukes i design-tenkning og innovasjonsprosesser.
Design-tenkning er en menneskeorientert måte å jobbe med innovasjon og utvikling som kobler en analytisk tilnærming med
intuisjon og kreativitet.
I dette kurset lærer du deg metoder, verktøy og hovedtrekkene i design tenkning-metodikk. På den måten kan du som jobber i
HR lettere kan bidra i arbeidet med å jobbe mer strategisk. Det trengs ingen forkunnskaper for å delta.
• En introduksjon til tankesettet og prinsippene bak design tenkning
• Smakebit på enkle designmetoder
• Tips om hvordan dette kan brukes videre i egen virksomhet

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Even Bolstad
Even Bolstad

Even Bolstad er daglig leder i HR Norge, president i EAPM, den europeiske paraplyorganisasjonen for HR-organisasjoner i 35 land og styremedlem i den globale overbygningen WFPMA. Han har faglig bakgrunn i skjæringspunktet ledelse, strategi, økonomi og arbeidsrett. Bolstad er internasjonal foredragsholder og deltar ofte i debatter rundt HR-relaterte spørsmål. Even er særlig opptatt av hvordan man skal kunne skape gode resultater for virksomheten gjennom å lede og utvikle mennesker og organisasjonen de er en del av.


Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Nils Johan Brede
Nils Johan Brede

Nils Johan Brede jobber som HR Direktør og Direktør for Sikkerhet og Personvern i Statens Pensjonskasse. Han har lang og bred erfaring innen feltene HR, ledelse og sikkerhet fra både privat og offentlig sektor. I SPK har han bl.a vært sentral i oppbygging av sikkerhetsorganisasjonen, og i tillegg bygget bro mellom sikkerhet og HR, for å få til systematisk oppfølging av sårbare personer (ansatte, jobbsøkere m.fl).

Foredrag:
Forebyggende sikkerhetsarbeid etter sikkerhetsloven – hvilken rolle har HR?

Geopolitiske endringer og endrede trusselvurderinger innebærer at offentlige virksomheter i større grad enn tidligere må ta sikkerhetsmessige hensyn. Etter sikkerhetsloven plikter statlige, fylkeskommunale og kommunale organer å sørge for forsvarlig sikkerhetsstyring, vurdering av risiko og gjennomføring av sikkerhetstiltak og øvelser. I denne gjennomføringen får du høre både juridiske betraktninger, og erfaringer fra Statens Pensjonskasse som organiserer sikkerhet og HR under samme leder og samarbeider tett. De har utviklet prosedyrer for oppfølging av sikkerhet ved både rekruttering og løpende arbeidsforhold.
• Hvilke overordnede krav stiller sikkerhetsloven til sikkerhetsarbeidet?
• Hvordan bør (kan?) offentlige virksomheter organisere sikkerhetsarbeidet?
• Hvilken rolle har HR i sikkerhetsarbeidet?
• Sikkerhetsprosedyrer ved rekruttering og oppfølging av ansatte

Nils Johan Brede, HR-direktør og Direktør Sikkerhet og Personvern i Statens Pensjonskasse og Thomas Braut Svendsen, advokat og partner i Helmr.

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Monica Bukkøy Kjetland
Monica Bukkøy Kjetland

Monica Bukkøy Kjetland er utdannet sykepleier og har lang erfaring innen ulike roller og nivåer på Lovisenberg Diakonale sykehus. Hun jobber nå som prosjektleder for «Lovisenberg – et lærende sykehus». Prosjektet tar utgangspunkt i et europeisk forskningsprosjekt hvor de innfører Magnetmodellen, som har vist svært gode resultater i USA.

Foredrag:
Lærende sykehus; mer fornøyde ansatte og bedre tjenestekvalitet

Innstramming i budsjetter og utfordringer med å dekke kompetansebehovet gjør nytenkning, tverrfaglig samarbeid samt helhetlig og strukturert jobbing stadig viktigere i offentlig sektoren. Lovisenberg Diakonale Sykehus er eneste norske i et europeisk forskningsprosjekt som tar i bruk en amerikansk modell. Forskning har vist lavere turnover, bedre pasientbehandling og mer fornøyde ansatte på sykehus som følger denne.

Modellen har fem hovedprinsipper; transformerende lederskap, profesjonell utvikling og myndiggjøring, eksemplarisk pasientbehandling, ny kunnskap, innovasjon og forbedring og empiriske målinger.

- Helhetlig og systematisk jobbing med kvalitet og kontinuerlig utvikling
- Noen erfaringer så langt

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon
Tone Ikdahl
Tone Ikdahl

Tone Ikdahl har vært administrerende direktør ved Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo siden 2017. Hun er lege med spesialitet i kreftbehandling, doktorgrad i kreftgenetikk og en master of management fra BI. Før hun kom til Lovisenberg Diakonale Sykehus var hun blant annet Viseadministrerende direktør på Ahus, Akershus Universitetssykehus.

Foredrag:
Lærende sykehus; mer fornøyde ansatte og bedre tjenestekvalitet

Innstramming i budsjetter og utfordringer med å dekke kompetansebehovet gjør nytenkning, tverrfaglig samarbeid samt helhetlig og strukturert jobbing stadig viktigere i offentlig sektoren. Lovisenberg Diakonale Sykehus er eneste norske i et europeisk forskningsprosjekt som tar i bruk en amerikansk modell. Forskning har vist lavere turnover, bedre pasientbehandling og mer fornøyde ansatte på sykehus som følger denne.

Modellen har fem hovedprinsipper; transformerende lederskap, profesjonell utvikling og myndiggjøring, eksemplarisk pasientbehandling, ny kunnskap, innovasjon og forbedring og empiriske målinger.

- Helhetlig og systematisk jobbing med kvalitet og kontinuerlig utvikling
- Noen erfaringer så langt

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2024 - se program og meld deg på her

Les mericon

Tillit er selve fundamentet offentlig sektor er bygget på, og det er grunnlaget for et godt ytringsklima og for gode samarbeidsforhold. HR og ledere spiller en sentral rolle for å bygge og ivareta disse faktorene, hvordan sikrer vi at vi får med oss folka på denne endringsreisen?
HR-konferansen for offentlig sektor er ikke bare en faglig konferanse, men en arena for å dykke dypere ned i spørsmålene som preger arbeidshverdagen for HR og ledere i sektoren. Velkommen til en tredagers reise i innsikt, erfaringsdeling og nettverksbygging i stat, kommune og fylkeskommune!

Du får blant annet mer om dette:

  • Sivilombudet deler sitt blikk på de rettslige rammene for forvaltningens virksomhet, og på utviklingstrekk man bør følge med på
  • Hvordan virker det geopolitiske bildet på norsk arbeidsliv og sosialt liv generelt?
  • Hvordan sikrer vi å forvalte både tillit og ytringsklima i den høye farten vi holder?
  • Hvilke dilemmaer kan statlige arbeidsgivere havne i ved rekruttering, kompetanseutvikling, lønnsforhandling og omstilling?

Faktura i 2023?

Ønsker du å motta faktura i 2023, trenger vi din påmelding senest innen 5. desember. Du krysser av for tidlig faktura på påmeldingsskjemaet.

Bor du på hotell i Lillehammer sentrum?

Vi skal gjøre det så enkelt som mulig for deg. Det settes opp buss mellom sentrumshotellene til/fra konferansehotellet.

Se program

Priser
Kategori Medlem Ikke-medlem
Ordinær pris 8800 12500

Er du ikke medlem?

Som medlem får du medlemspris på konferansen. Og tilgang til en rekke andre fordeler som du kan dra nytte av i jobben din. Se medlemsfordelene og hvordan du også kan bli medlem! Les mer om alle medlemsfordelene her

Utstiller på kompetansetorget?

Ønsker du å være utstiller på kompetansetorget under konferansen, ta kontakt med Kjetil Hovda på tlf.: 91 59 56 30 eller e-post: kjetil.hovda@hrnorge.no

HR konferansen for offentlig sektor 2024 Landingssiden 1610 format
  • Dato:
    16.-18. jan. 2024
  • Hvor:
    Scandic Lillehammer Hotel,
    Turisthotellvegen 6
  • Tid:
    15:00 - 11:35
  • Medlemspris:
    8.800,-
    Ikke-medlem:
    12.500,-
  • Påmeldingsfrist
    Påmelding avsluttet.