Smidig innføring av KI - fra hype til hverdagsverdi
Når ny teknologi skal tas i bruk, er det ikke verktøyet i seg selv som skaper verdi, men hvordan vi innfører det. Amedia har de siste årene satset på implementering av kunstig intelligens med særlig fokus på redaksjonelle prosesser.
Amedia startet smått, testet i korte runder sammen med brukerne og delte det som fungerte. Mathias Høibakk Bergquist, nestleder for innholdsutvikling i Amedia, forteller at selv om de var sent ute med å innføre KI, så kastet de seg ikke ut i det som hodeløse høns.

Prosessforståelse og reell verdiskapning
- Vi gjorde en ordentlig jobb med å identifisere og sette opp prosesser før vi startet jobben med å innføre KI.
Bergquist understreker viktigheten av å forstå arbeidsprosesser før tiltak iverksettes.
- Vi startet med å kartlegge den redaksjonelle prosessen og identifisere smertepunkter. Deretter så vi på hvordan KI kunne løse konkrete utfordringer.
Han mener denne tilnærmingen gir høy verdi og riktige prioriteringer.
- Resultatet ble at tidstyver forsvant, kvaliteten økte, og ansatte opplevde mestring. Samtidig som vi bygget en læringskultur og skapte deling på tvers i en stor og spredt organisasjon, sier Bergquist.
Samarbeid og deling som nøkkel til suksess
Bergquist forklarer at suksessen ligger i måten de har fått med seg ansatte på reisen mot digitalisering og KI, til tross for en kompleks og desentralisert organisasjonsstruktur.
- Vi er en litt rar organisasjon, med et sentralt utviklingsmiljø og omtrent like mange aviser som ansatte i produkt- og teknologiavdelingen. Hver avis er et eget selskap med egen redaktør og daglig leder.
Bergquist understreker at produkt- og teknologiavdelingen ikke har beslutningsmakt over avisene, men fungerer som et nav for deling av verktøy og eksempler.
- Det har vært viktig for oss å vise nyttige verktøy og samle eksempler fra hele organisasjonen. Lav terskel for deling har vært en suksessfaktor, særlig gjennom innholdsutvikling.
KI-sandkassen: Fra eksperiment til arbeidsverktøy
Implementeringen av KI startet med en "sandkasse" – et eksperimentelt miljø for utprøving av verktøy.
- I starten utviklet vi en KI-sandkasse og ga alle tilgang til verktøyene. Her var det mange ivrige folk som hadde ventet på at noe sånt skulle komme. Men det var først da vi satte oss ned med brukerne, samlet konkrete eksempler og ufarliggjorde teknologien, at vi så adopsjonen av KI-verktøy skjøt fart.
Jeg og en kollega reiste rundt fysisk, i tillegg til å ha digitale workshops, med innføring og eksempler på KI-verktøy med 500–600 journalister der målet var å løfte flest mulig til et grunnleggende nivå. Dette førte til at vi nå har rundt 800 journalister som bruker KI-verktøy ukentlig.
Bergquist fremhever at adopsjonen av KI-verktøy økte betydelig da de begynte å samle brukerinnsikt og løpende forbedre verktøyene basert på tilbakemeldinger. Han forklarer at sandkassen i dag har fått så mye funksjonalitet at den i praksis er et daglig verktøy for store deler av organisasjonen.
- Vi har hatt veldig lav terskel for å utvikle og rulle ut nye funksjoner – ofte tester vi ideer og ruller ut på en halv dag.
KI i andre interne miljøer
- Vi har analysemiljøer som har jobbet med data science og maskinlæring lenge. Nå ser vi på hvordan KI kan skape verdi også i regnskap, annonse, og utvikling. I Amedia kartlegger vi nå utfordringer og muligheter på tvers av hele konsernet, med mål om å identifisere de største potensielle gevinstene, forteller Bergquist.
Agilitet i Amedia
- Amedia er så stort og komplekst at vi har både svært agile miljøer og mer tradisjonelle deler. Vi som jobber med KI-verktøy, er tett på utviklingen og jobber agilt, sier Bergquist.
Agilitet har gitt fordeler i form av rask implementering og tett dialog med brukerne, men også begrensninger når ressursene er små.
- Vi har vært tre personer som har jobbet med dette, noe som gir fart og fleksibilitet i utviklingen av ideer, men begrenset kapasitet sammenlignet med større team, avslutter Mathias Høibakk Bergquist.
Amedias tilnærming ga intern verdi og har fått 50 prosent av journalistene til å bruke verktøyet, og de vant INMA Global Media Awards 2025 i kategorien Best Use of AI for Internal Productivity.
På konferansen Agile virksomheter 2025 i desember, kan du høre Bergquist sitt foredrag Fra hype til hverdagsverdi: Smidig innføring av KI som skaper læring, deling og fjerner tidstyver.
Agile virksomheter 2025 er konferansen som gir deg inspirasjon, verktøy og nettverk for å gjøre organisasjonen smidig nok til å skape verdi – uansett hvor raskt omgivelsene endrer seg.
Kom gjerne flere fra samme virksomhet og gjør workshopene til et mini-prosjekt, eller kom alene og bygg nettverk på tvers av bransjer.
Flere artikler