HR Norges Lederpris for 2019 gikk til Maalfrid Brath – Konsernsjef i ManpowerGroup

Maalfrid Brath er vinner av HR Norges Lederpris 2019. Hun har ledet ManpowerGroup i Norge i 10 år med gode resultater og solid vekst. I tillegg til sin rolle som konsernsjef i Norge har hun nå tiltrådt som regionsjef for Norden og de baltiske landene.

Fornebu 13. november 2019

Å utvikle gode og velfungerende team er en av de viktigste fokusområdene for Maalfrid Brath. Med utgangspunkt i et velutviklet konkurranseinstinkt legger hun mye energi inn på at hun selv, temaet, og virksomheten skal nå sine mål. Hennes styrker er inkluderende lederskap, innovasjon, endring og besluttsomhet. Hun fokuserer på å forankre strategier i ledergruppen. Samtidig er hun god til å kommunisere og engasjere ansatte gjennom å sette tydelige og enkle mål for organisasjonen. Hun er løsningsorientert, har høy integritet og skaper en sunn konkurransevilje hos andre og seg selv.

På vegne av bransjeforeningen har hun deltatt aktivt i det offentlige ordskifte om bemanningsbransjen. Hun har bidratt til bedring av omdømme for bransjen - og har gjennom sitt engasjement demonstrert genuin interesse for kombinasjonen av respekt for mennesker og sunn forretningsdrift. Hun har meningers mot, samtidig som hun lytter godt til andre. Maalfrid Brath er en god rollemodell for andre ledere, og er samtidig opptatt av likestilling og å utvikle unge talenter. Hun føyer seg inn i rekken av ledere og tidligere prisvinnere som «gjør en forskjell» for ansatte, bedriften og samfunnet.

HR Norges Lederpris er en institusjon i norsk arbeidsliv. Formålet med prisen er å framheve sammenhengen mellom godt lederskap av mennesker og gode resultater. Prisen går til en norsk leder som har utøvet ledelseskunsten innen personalfeltet.

Priskomiteen ser blant annet etter:

• Om lederen har oppnådd resultater gjennom god HR
  • Om lederen har bidratt til endringsprosesser som gjør virksomheten mer konkurransedyktig
  • Om lederen har gjort noe helt spesielt eller nyskapende
  • Om lederen har synliggjort seg i virksomheten kultur og verdier
  • Om lederen har kommunisert et positivt menneskesyn

Se tidligere prisvinnere her.

Priskomité:

• Tove Selnes, HR-Direktør konsern i Storebrand, styreleder i HR Norge og leder av priskomiteen.
  • Tom Simonsen, HR-direktør i Forsvarsstaben og nestleder i HR Norges styre
  • Tor Arnesen, Styreleder i PeoplewithE
  • Anne Lise Waal, daglig leder, Attensi
  • Håvard Berntzen, leder produktområde kompetansetilbud, HR Norge og sekretær i priskomiteen

For ytterligere informasjon: HR Norge: Tove Selnes, tlf. 95 92 90 21 tove.selnes@storebrand.no
ManpowerGroup: Sven Fossum, tlf. 93 02 43 14 Sven.Fossum@manpowergroup.no

For bilder: HR Norge: Anne Lian, tlf. 93464803 anne.lian@hrnorge.no

Les priskomiteens begrunnelse her.
Les intervju med prisvinneren her.