Siri Conradi jobber som seksjonssjef for HR, profilering og rekruttering i Skattedirektoratet, med overordnet ansvar for arbeidsgiverprofilering, rekruttering og onboarding for hele Skatteetaten. Hennes 20 års erfaring strekker seg fra HR-direktør i advokatfirmaet Selmer, til ulike HR-leder-roller i større børsnoterte konsern som Gjensidige forsikring og Carlsberg-gruppen. Til tross for ulike roller i ulike bransjer og sektorer, har Conradi hele veien hatt et ekstra fokus mot hvordan tiltrekke og beholde viktig kompetanse for fremtiden, gjennom viktigheten av strategisk employer branding-arbeid. I dette arbeidet har alltid fokuset vært ekstra rettet mot hvordan HR-arbeidet bidrar til å levere på virksomhetens strategi.
Delsesjon - Ledelse og kompetanse i samspill:
Å vrenge polvotten: Arbeidsgiverprofilering som treffer – både internt og eksternt
Hva har en vrengt polvott og arbeidsgiverprofilering til felles? I en stadig sterkere konkurranse om kompetanse må også offentlige virksomheter styrke sin attraktivitet som arbeidsgiver. Skatteetaten er en stor etat med 7500 ansatte, og med mange ulike fagmiljøer fordelt på 59 lokasjoner. Når det som kjennetegner en virksomhet er bredden og ulikhetene, hvordan finner man det som er felles for å vise hvem vi er som arbeidsgiver? Skatteetaten viser hvordan en tydelig strategi, forankring hos ledelsen og samarbeid på tvers kan flytte rekruttering og profilering fra å være reaktivt til proaktivt, selv uten de største budsjettene.
- Langsiktig strategi eller kortsiktig behov: Hvilken utfordring skal arbeidsgiverprofilering bidra til å løse?
- Tilnærming og tankesett: Hvordan sikre støtte og forankring hos ledelsen, etablere en enhetlig satsning og bruke “innsiden-ut”-fortellinger som treffer?
- Eierskap og samarbeid på tvers: Hvilke fagmiljø burde involveres, og til hvilken tid?
Siri Conradi, seksjonssjef for HR-profilering og rekruttering i Skatteetaten