Benedicte Langseth-Eide er administrerende direktør i NNL, en stiftelse som i snart 40 år har arbeidet med leder- og organisasjonsutvikling for virksomheter i hele Norge. Hun er psykolog med doktorgrad i organisasjonspsykologi og har bred erfaring fra både akademia og konsulentvirksomhet. Hennes arbeid har særlig handlet om lederutvikling og arbeidsmiljø, med spisskompetanse på sykefravær. Hun har lang erfaring med å bistå ledere og HR med å identifisere og implementere kunnskapsbaserte og behovsprøvde tiltak for å redusere sykefraværet. Benedicte er opptatt av å formidle forskningsbasert kunnskap på en måte som gjør den forståelig, tilgjengelig og anvendelig i praksis.
Å lykkes sammen: HRs rolle i å styrke ledere i sykefraværsarbeid
De fleste ledere ønsker å bidra til lavt sykefravær, men mange er usikre på hvordan. Forskning viser en klar sammenheng mellom et godt arbeidsmiljø, god ledelse og lavt sykefravær. Hvordan kan HR støtte ledere i å gå fra en reaktiv til en mer proaktiv tilnærming i arbeidet med sykefravær? Gjennom oppdatert forskning og praktiske eksempler vil innlegget belyse denne utfordringen:
- Hvordan HR kan bidra til å omsette forskning til konkret praksis i lederhverdagen
- Hvordan HR kan gi ledere trygghet og kompetanse i sykefraværarbeidet
- Strategier for å møte ledernes usikkerhet, konfliktskyhet eller tendens til å «skyve ansvaret over»
- Eksempler på HR-initiativer fra norske virksomheter
Benedicte Langseth-Eide, psykolog og administrerende direktør i NNL