Medlemsmøte

Pensjon er i endring – som HR-ansatt må du ha oversikt!

Den norske pensjonsordningen har gjennomgått betydelige endringer, spesielt etter innføringen av ny offentlige tjenestepensjonen i 2020. Som HR-ansatt er det viktig å ha oversikt over de ulike reglene som gjelder for alderspensjon og AFP (avtalefestet pensjon), ettersom disse reglene varierer avhengig av fødselsår.

Pensjonsordningen i Statens pensjonskasse (SPK) inkluderer mye mer enn alderspensjon og AFP. Den er en viktig del av tilbudet til ansatte og spiller en sentral rolle i både rekruttering og å beholde dyktige medarbeidere. For mange ansatte er pensjonsordningen ikke bare en økonomisk sikkerhet, men også en indikator på arbeidsgivers omsorg for deres fremtid.

Videre kan pensjonsordningen benyttes aktivt gjennom ulike livsfaser.

For å sikre at både du som HR-ansatt, og dine ansatte, får mest mulig ut av pensjonsordningen, er det viktig med veiledning og informasjon. Denne veiledningen kan finnes gjennom SPK, som tilbyr ressurser og støtte for å hjelpe deg i din rolle ovenfor de ansatte.

I dette webinaret vil vi se nærmere på:

  • Hvilken endring kom i 2020 og hvor går skillet mellom de ulike fødselsårene?
  • Hvordan påvirker endringen som kom i 2020 utbetalingen av fremtidig pensjon?
  • Hvordan kan du som HR-ansatt benytte pensjonsordningen når ansatte blir syk

Er du HR ansatt og jobber i statlig sektor: Grip sjansen - sørg for at du er godt informert og hvordan du kan bidra til å skape trygghet for dine ansatte!

Ann Ellingsen

Ann Ellingsen er seniorrådgiver i Statens pensjonskasse, der hun hjelper virksomheter med medlemskap i SPK med spørsmål om pensjon og pensjonsøkonomi.
Med utdannelse innen økonomi og forsikrings jus, samt et masterkurs i arbeidsrett og arbeidsliv fra BI, kombinerer hun solid fagkunnskap med praktisk erfaring. Ann har bred erfaring fra forsikringsbransjen, der hun har jobbet tett med større næringslivskunder og bidratt med skreddersydd rådgivning innen pensjon og personalforsikringer. Hun brenner for å gjøre komplekse problemstillinger forståelige og skape trygghet for kundene hun følger opp.

Iren Magnor

Iren Magnor er seniorrådgiver med kundeansvar for virksomheter med medlemskap i Statens pensjonskasse. Dette innebærer daglig kontakt med HR, rapporterings- og økonomiansvarlige i ulike virksomheter, hvor hun bistår dem med spørsmål relatert til pensjonsordningen og økonomi. Hun er medforfatter av boken Investeringsguiden, en praktisk innføring i investeringsmuligheter, av hovedforfatter Lasse Meholm. Iren har utdannelse innen økonomi og finans. I tillegg til utdannelse har Iren mange års erfaring fra både privat og offentlig sektor, der hun har hatt hovedfokus på rådgivning innen kapitalforvaltning, personalforsikringer og pensjon for arbeidsgivere. Denne erfaringen har gitt henne en god innsikt i de utfordringene virksomheter står overfor, særlig med tanke på det stadig skiftende regelverket innen pensjonsområdet. Iren sin største motivasjon er å formidle et komplisert regelverk på en klar og forståelig måte slik at mottaker får forståelse for pensjonssystemet og pensjonsordningen. Hennes mål er at virksomhetene skal føle seg trygge og informerte når de navigerer i pensjonslandskapet.