HR-konferansen for offentlig sektor 2025
På HR-konferansen for offentlig sektor 2025 undersøker vi hvordan dette påvirker hverdagen til HR og ledere i stat, kommune og fylkeskommune. Vi erkjenner utfordringene, men ser også mulighetene. For å møte disse endringene trenger vi verktøy, innsikt og et sterkt fellesskap.
Vi gir deg et variert program bestående av solide plenumssesjoner, mulighet til å plukke temaene du er mest interessert i på en hel dag med delsesjoner, samt mulighet til faglig fordypning.
Påmeldingen er åpnet! Sikre deg din plass, ta med kolleger og hent læring og inspirasjon dere trenger for tiden som kommer.
Du får mer om dette:
- Hvordan kan vi tiltrekke, utvikle og beholde kompetanse i en tid med stor konkurranse?
- Hvordan kan dere kartlegge og utvikle virksomhetens digitale modenhet?
- Hvordan kan HR ta i bruk AI på en trygg måte, og hente ut gevinster?
- Hva kan forskningen fortelle oss om effektene av arbeidsgiveres ulike tilnærminger til hybride arbeidsmåter?
- Hvordan kan aktivt medarbeiderskap drive endringsprosesser og styrke organisasjonens robusthet?
Velkommen til Lillehammer, hvor vi utforsker disse spørsmålene gjennom innsikt, erfaringsdeling og nettverksbygging. La oss sammen knekke koden for en styrket fremtid for HR i offentlig sektor!
Noen smakebiter av programmet:
Mind the Gap: Hvor digital moden er du og din virksomhet?
Digitale teknologier er i rask utvikling og potensialet vokser. Alle ledere må forholde seg til dette så virksomheten ikke sakker akterut. Som HR-person har du et stort medansvar for at virksomheten og dens ledere og medarbeidere modnes digitalt. Men hva er ditt konkrete ansvar, og hvilken rolle bør HR innta?
- Seks forskjellige generasjoner av digital modenhet og de forskjellige strategiske, teknologiske, organisatoriske og ledelsesmessige praksiser på hvert modenhetsnivå
- Hvordan bør gap mellom hva som forventes av virksomheten og hva den faktisk kan, adresseres i praksis?
- HRs rolle og ansvar i å eie den digitale modenheten i egen virksomhet og sikre at de rette digitale mindset er tilstede i virksomheten
Pernille Kræmmergaard, PhD, grunnlegger og daglig leder i Digitaliseringsinstituttet
Hybride modeller: trender og strategier
I kjølvannet av pandemien har hjemmekontor og fleksible arbeidsdager blitt en integrert del av arbeidslivet. Nils Brede Moe har fulgt mange organisasjoner som har testet ut ulike strategier for hybrid arbeid etter pandemien. I dette innlegget dykker han ned i de ferskeste innsiktene og trendene som former arbeidsplassene våre i dag. Ulike organisasjoner tilpasser seg denne nye virkeligheten på ulike måter, og i dette foredraget får du oppdatert kunnskap om hvordan man kan forbedre det hybride arbeidsmiljøer. Du får:
- Innsikt fra virksomheters ulike policyer, strategier og erfaringer knyttet til hybrid arbeidshverdag
- Kunnskap om effekten av de ulike tilnærmingene til å jobbe hybrid
- Praktiske tips for å gjennomføre effektive hybridmøter og forbedre virtuelt samarbeid
Nils Brede Moe, sjefforsker ved SINTEF Digital
En virksomhet i bevegelse: aktivt medarbeiderskap som motor
Som så mange andre står SSB overfor store og viktige endringer med nye måter å jobbe på, endrede krav til kompetanse og nye forventninger til både ledere og medarbeidere. HR så et behov for å utvikle medarbeiderskapet for at alle medarbeidere kunne være aktive i endringsarbeidet, og på en slik måte utvikle en mer robust organisasjon. I løpet av ett år gjennomførte vi et stort medarbeiderutviklingsprogram og hadde parallelle økter for ledere, gruppeledere og tillitsvalgte.
- Hvordan jobbet de med god forankring av programmet?
- Hvordan ble programmet mottatt, og hvilke effekter ser de allerede nå?
- Hvordan jobber de med å integrere aktivt medarbeiderskap i alle prosesser?
Anne Karine Stensvik og Kari Lagertha Gjelsnes, begge seniorrådgivere HR i Statistisk Sentralbyrå
Nytt regelverk for kunstig intelligens – hva må HR vite?
Digitaliseringsminister Karianne Tung er tydelig i sin oppfordring om å ta i bruk kunstig intelligens (AI) i offentlig sektor. Men mange virksomheter er usikre på det juridiske landskapet, og er derfor avventende. Brodersen vil gi en innføring i det juridiske rammeverket for AI, og se på hvilke muligheter og begrensninger det gir i et praktisk HR-perspektiv.
- Hvordan er samspillet mellom EUs nye KI-forordning (AI Act) og personvernregelverket (inkludert GDPR)?
- Hvilke risikovurderinger og andre forhold som bør hensyntas ved anskaffelse og bruk av AI-løsninger relevant for HR i offentlig sektor?
- Få en sjekkliste for klok bruk av AI i HR-prosesser
Inge Brodersen, teknologiadvokat og partner i Schjødt
Offentlighet og ytringsfrihet – arbeidsgivers handlingsrom
I offentlig sektor står ansattes ytringsfrihet særlig sterkt, også når det gjelder ytringer om eget arbeidsted og egen arbeidsgiver. Samtidig har ansatte en lojalitetsplikt, som stiller krav til å opptre i tråd med og ikke i strid med arbeidsgivers legitime og saklige interesser. Å reagere arbeidsrettslig på ansattes ytringer eller regulere deres adgang til å ytre seg om forhold på arbeidsplassen ligger i dette spenningsfeltet, som blir stadig mer aktualisert som følge av enklere tilgang på ytringskanaler, via sosiale medier. For ledere kan landskapet oppleves som vanskelig. Hør mer om:
- Grensedragningen mellom ytringsfrihet og lojalitetsplikt
- Arbeidsgivers adgang til å regulere ansattes ytringsfrihet i interne regelverk eller i avtaler
- Arbeidsmiljø- og personalkonflikter og reglene om offentlighet og innsyn
Kristian Foss Aalmo, senioradvokat, og Jon Wessel-Aas, partner og advokat, begge i Advokatfirmaet Glittertind
Etter Rikslønnsnemndas avgjørelse - hva nå?
Staten krevde en likelydende hovedtariffavtale i staten i oppgjøret i 2024. LO og YS ønsket også dette. Akademikerne og Unio delte imidlertid ikke dette synet, og de gikk ut i streik da meklingen var ferdig. Streiken ble etter hvert avsluttet ved tvungen lønnsnemnd. Senere fikk LO nei i uravstemningen om oppgjøret, og de ønsket at deres tvist skulle løses av en frivillig nemnd. Rikslønnsnemnda skal altså behandle dette i høst: Skal staten ha en likelydende hovedtariffavtale med alle hovedsammenslutningene, eller skal man ha ulike avtaler? Uavhengig av utfallet, vil dette ha konsekvenser for staten som arbeidsgiver i tiden som kommer.
- Gisle Norheim gjennomgår kort utfallet av nemdas avgjørelse
- Hva tenker staten som arbeidsgiver nå?
- Spørsmål og dialog
Gisle Norheim, Statens personaldirektør, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Kategori | Medlem | Ikke-medlem |
---|---|---|
Ordinær | 8990 | 12690 |
Ønsker du å være utstiller på kompetansetorget under konferansen, ta kontakt med Kjetil Hovda på tlf.: 91 59 56 30 eller e-post: kjetil.hovda@hrnorge.no
-
Dato:21.-23. jan. 2025
-
Hvor:Scandic Lillehammer Hotel,
Turisthotellvegen 6, Lillehammer -
Tid:15:00 - 11:35
-
Medlemspris:8.990,-Ikke-medlem:12.690,-
-
Påmeldingsfrist07. jan. 2025 Kl. 16:00
Faktura i 2024?
Ønsker du å motta faktura i 2024, trenger vi din påmelding senest innen 6. desember. Du krysser av for tidlig faktura på påmeldingsskjemaet.
Bor du på hotell i Lillehammer sentrum?
Vi skal gjøre det så enkelt som mulig for deg.
Det settes opp buss mellom sentrumshotellene til/fra konferansehotellet, når hotellrom er bestilt via HR Norge.