Event Large Image
Konferanse

HR Dagen i Bergen 2025

HR Dagen i Bergen 2025 Landingssiden 1610 format
Mange virksomheter i regionen opplever at kampen om rett kompetanse er tøffere enn noen gang, samtidig som økende sykefravær - ofte knyttet til psykiske helseplager – setter nye krav til virksomheten. Teknologi, bærekraft og demografiske endringer endrer måten vi arbeider på. Det er et økende behov for strategisk HR-arbeid som både styrker lederne og sikrer at virksomheten har kapasitet til å utvikle seg i takt med endringene.

Hvordan kan HR ta en tydeligere rolle i å løfte både ledere og virksomheter?

På HR Dagen i Bergen 2025 får du fersk kunnskap, konkrete verktøy og praktiske eksempler fra erfarne fagpersoner og lokale virksomheter. I årets program løfter vi frem:

  • Hvordan organisasjonen kan mobiliseres for endring og kompetanseutvikling
  • Hva skal til for å bygge arbeidsplasser der alle generasjoner trives, lærer av hverandre og utvikler seg sammen?
  • Nye krav til psykososialt arbeidsmiljø, og tiltak for å imøtekomme lovkrav og unngå unødige varslinger eller konflikter
  • Hvordan kan HR styrke lederes kompetanse og trygghet i sykefraværsarbeid?
  • Veier til å bygge prestasjonskultur gjennom strategisk HR-arbeid
  • Hvordan tenke mer langsiktig i rekruttering og employer branding
  • Skap møter og workshoper som engasjerer – verktøy og teknikker for tydelighet, inkludering og resultat

Vi gleder oss til å se deg!

Se program

Foredragsholdere

Tina Aimée Saltskår
Tina Aimée Saltskår
Vestlandet i endring: Hvordan teknologi, kompetanse og bærekraft former fremtidens næringsliv

Tina Aimée Saltskår er senior manager i PwC. Hun har bred erfaring innen operativ og strategisk HR, både nasjonalt og internasjonalt. Hennes varierte formalkompetanse innen juss, atferdspsykologi og HRM gjør henne til en helhetlig konsulent innen HR-arbeid. Hun kombinerer teoretisk kunnskap med praktisk erfaring for å optimalisere HR-prosesser og sikre HR-tiltak som støtter forretningsstrategien. Hennes bidrag til en rekke AI-initiativer hos PwC Bergen understreker hennes fremtidsrettede tilnærming og dedikasjon til innovasjon.

Vestlandet i endring: Hvordan teknologi, kompetanse og bærekraft former fremtidens næringsliv

Fremtidens arbeidsliv formes nå, og HR sitter i førersetet. Når teknologi, bærekraft og demografi endrer spillereglene, må vi tenke nytt om kompetanse, tilhørighet og hvordan vi mobiliserer folkene våre til å bli med på reisen. Du får høre mer om:

  • Innsikt i globale trender og hva de betyr for Vestlandet
  • Forståelse for hvordan teknologi og AI kan kombineres med kompetanseutvikling
  • Verktøy og inspirasjon til å mobilisere organisasjonen for endring

Tina Aimée Saltskår, senior manager, og Julie Salthella Ågnes, manager, begge i PwC

Les mericon
Julie Salthella Ågnes
Julie Salthella Ågnes
Vestlandet i endring: Hvordan teknologi, kompetanse og bærekraft former fremtidens næringsliv

Julie Salthella Ågnes er manager i PwC, og jobber med rådgiving innen organisasjonsutvikling, endringsledelse og strategisk kompetanseutvikling. Hun har doktorgrad i endringsledelse, med et særlig fokus på medarbeiders rolle i endringsprosesser. Hun kombinerer sin teoretiske og praktiske erfaring fra offentlig og privat sektor for å bidra til langsiktig utvikling av mennesker og organisasjon.

Vestlandet i endring: Hvordan teknologi, kompetanse og bærekraft former fremtidens næringsliv

Fremtidens arbeidsliv formes nå, og HR sitter i førersetet. Når teknologi, bærekraft og demografi endrer spillereglene, må vi tenke nytt om kompetanse, tilhørighet og hvordan vi mobiliserer folkene våre til å bli med på reisen. Du får høre mer om:

  • Innsikt i globale trender og hva de betyr for Vestlandet
  • Forståelse for hvordan teknologi og AI kan kombineres med kompetanseutvikling
  • Verktøy og inspirasjon til å mobilisere organisasjonen for endring

Tina Aimée Saltskår, senior manager, og Julie Salthella Ågnes, manager, begge i PwC

Les mericon
Håkon Berge
Håkon Berge
Strengere krav til det psykososiale arbeidsmiljøet – hvordan forberede seg?

Håkon Berge er advokat, og leder Thommessens arbeidsrettsavdeling i Bergen. Håkon har jobbet med arbeidsrett i nær 20 år, og bistår både offentlige og private virksomheter. Håkon bistår med rådgivning og tvisteløsning innenfor hele det arbeidsrettslige spekteret, og har særlig erfaring med omstillingsprosesser, varslingssaker og arbeidsrettslige tvister.

Strengere krav til det psykososiale arbeidsmiljøet – hvordan forberede seg?

Med virkning fra 1. januar 2026 får arbeidsmiljøloven konkretisert en rekke krav til det psykososiale arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Faktorer som tidspress, emosjonelle belastninger og uklarhet i rolleforventninger skal nå vektlegges på samme måte som fysiske arbeidsmiljørisikoer. Arbeidsgivers plikt til å identifisere og kartlegge psykososiale risikoelementer, gjennomføre risikovurderinger og iverksette forebyggende tiltak, herunder opplæring av ledere og verneombud, tydeliggjøres. Endringene har som mål å skape tryggere arbeidsplasser, og redusere sykefravær. Samtidig frykter mange at kravene i praksis ikke blir mulig å etterleve, og i stedet vil føre til flere varsler og konflikter.

I dette foredraget skal vi se nærmere på:

  • Hva innebærer egentlig de nye reglene, og
  • Hvilke tiltak bør virksomheter iverksette for å imøtekomme lovkravene og unngå unødige varslinger eller konflikter?

Håkon Berge, advokat, Advokatfirmaet Thommessen

Les mericon
Eivind Garshol
Eivind Garshol
Strategisk HR – hvordan løfte organisasjonens prestasjonsnivå

Eivind Garshol er partner i Aider og arbeider i tjenesteområdet Folk og kultur. Han har over 30 års erfaring som leder og konsulent med spisskompetanse innen strategisk HR, organisasjons- og lederutvikling. Garshol har ledet HR-funksjonen i flere internasjonale selskaper og har bl.a., både som leder og konsulent, omfattende erfaring med utvikling og implementering av HR- og kompetansestrategier som understøtter gjeldende virksomhetsstrategier. Eivind Garshol har vært nestleder i styret til HR Norge og leder av valgkomiteen fra 2012 til 2025. Siden 2017 har han på vegne av HR Norge vært fasilitator for et nettverk av HR-direktører i offentlig sektor. Han har over flere år også holdt en rekke kurs for HR Norge, bl.a. kurset i strategisk HR.

Strategisk HR – hvordan løfte organisasjonens prestasjonsnivå

I en tid der endringer skjer raskere enn noen gang, forventes det at HR både skal støtte daglig drift og være en strategisk drivkraft for organisasjonens langsiktige utvikling. Kravene til HR-funksjonen øker i takt med samfunnets, arbeidslivets og teknologiens endringer, og stiller høyere krav til evne til å utfordre, fornye og kontinuerlig utvikle praksis.

En strategisk HR-funksjon handler ikke bare om prosesser og rutiner, men om å bygge en organisasjonskultur som kontinuerlig løfter prestasjonsnivået. Det krever at HR tar «egen medisin» i form av læring, utvikling og en vilje til å gå foran i endringsarbeidet.

Dette innlegget blir som en workshop i plenum, hvor deltakerne får både inspirasjon og konkrete verktøy for hvordan HR kan innta en tydelig strategisk rolle, med reell effekt på prestasjon og konkurransekraft. Du får:

  • Innsikt i hvordan HR kan skape varig prestasjonsforbedring gjennom strategisk tilnærming og kontinuerlig utvikling
  • Innføring i og praktisk arbeid i grupper med noen utvalgte metoder og tilnærminger for smart involvering som gir målbar effekt i organisasjonen
  • Konkrete råd for hvordan HR kan styrke egen posisjon som strategisk partner i ledergruppen[HK1]

Eivind Garshol, partner Aider

Les mericon
Bård Fyhn
Bård Fyhn
Panelsamtale: Å lede på tvers av generasjoner

Bård Fyhn har en doktorgrad på psykologisk trygghet i team fra NHH Norges Handelshøyskole, der han nå jobber som postdoktor i organisasjonspsykologi ved Institutt for strategi og ledelse. Han er utdannet ved Sjøkrigsskolen og har erfaring fra operativ tjeneste og lederutvikling i Forsvaret. Bård er aktuell med boken «Psykologisk trygghet i det norske arbeidslivet» som kommer ut høsten 2025.

Panelsamtale: Å lede på tvers av generasjoner

Hvordan leder man når medarbeidere har ulik alder, erfaring og forventninger til arbeidslivet? I dagens arbeidsliv finner vi ofte flere generasjoner side om side, med forskjellige forhold til teknologi, læring, motivasjon og arbeidshverdagen. Dette skaper både utfordringer og muligheter for ledere og HR.

I denne panelsamtalen, ledet av Aida Cisic-Dizdar, har vi samlet et knippe personer med ulik bakgrunn og erfaring fra ulike sektorer. Sammen deler de innsikt, historier og refleksjoner om hva som skal til for å bygge arbeidsplasser der alle generasjoner trives, lærer av hverandre og utvikler seg sammen.

Du får samtidig konkrete perspektiver på hvordan ledere kan balansere ulike behov, håndtere forventninger og skape et inkluderende arbeidsmiljø - uavhengig av alder og livsfase.

Aida Cisic-Dizdar, assisterende fylkesdirektør i Nav Vestland
Bård Fyhn, PHD i Psykologisk Trygghet hos NHH
Thea Witzø Johannesen
Ingrid Holm Svendsen, direktør organisasjon og økonomi i Vestland fylkeskommune

Les mericon
Aida Cisic-Dizdar
Aida Cisic-Dizdar
Panelsamtale: Å lede på tvers av generasjoner

Aida Cisic-Dizdar er assisterende fylkesdirektør i NAV Vestland, styremedlem i HR Norge Vest og har mangeårig og variert ledererfaring fra offentlig sektor. Hun har deltatt i talentprogrammene til både Telenor og NAV før hun selv ble leder, og har også vært en aktiv mentor i lederutviklingsprogrammer, inkludert NAV sitt talentprogram og Bergen Opportunity.
Aida er lidenskapelig opptatt av å fremme utviklingen av mennesker og kultur. Hennes fokus ligger på å etablere sterke og mangfoldige team som kan oppnå positive resultater for organisasjonen.

Panelsamtale: Å lede på tvers av generasjoner

Hvordan leder man når medarbeidere har ulik alder, erfaring og forventninger til arbeidslivet? I dagens arbeidsliv finner vi ofte flere generasjoner side om side, med forskjellige forhold til teknologi, læring, motivasjon og arbeidshverdagen. Dette skaper både utfordringer og muligheter for ledere og HR.

I denne panelsamtalen, ledet av Aida Cisic-Dizdar, har vi samlet et knippe personer med ulik bakgrunn og erfaring fra ulike sektorer. Sammen deler de innsikt, historier og refleksjoner om hva som skal til for å bygge arbeidsplasser der alle generasjoner trives, lærer av hverandre og utvikler seg sammen.

Du får samtidig konkrete perspektiver på hvordan ledere kan balansere ulike behov, håndtere forventninger og skape et inkluderende arbeidsmiljø - uavhengig av alder og livsfase.

Aida Cisic-Dizdar, assisterende fylkesdirektør i Nav Vestland
Bård Fyhn, PHD i Psykologisk Trygghet hos NHH
Thea Witzø Johannesen
Ingrid Holm Svendsen, direktør organisasjon og økonomi i Vestland fylkeskommune

Les mericon
Thea Witzø Johannesen
Thea Witzø Johannesen
Panelsamtale: Å lede på tvers av generasjoner

Thea Witzø Johannessen er Market Manager (varehussjef) på IKEA Åsane hvor hun leder 350 ansatte i en alder av 27 år. Hun har jobbet i IKEA Norge i 10 år i forskjellige roller i Trondheim, Kristiansand, Oslo og Bergen. Har en bachelor i marketing and management og har erfaring som både deltidsansatt og leder i forskjellige roller i IKEA. Hun er selv generasjon Z, og har stor passion rundt selvutvikling og ledelse av enkeltindivid og grupper i alle generasjoner.

Panelsamtale: Å lede på tvers av generasjoner

Hvordan leder man når medarbeidere har ulik alder, erfaring og forventninger til arbeidslivet? I dagens arbeidsliv finner vi ofte flere generasjoner side om side, med forskjellige forhold til teknologi, læring, motivasjon og arbeidshverdagen. Dette skaper både utfordringer og muligheter for ledere og HR.

I denne panelsamtalen, ledet av Aida Cisic-Dizdar, har vi samlet et knippe personer med ulik bakgrunn og erfaring fra ulike sektorer. Sammen deler de innsikt, historier og refleksjoner om hva som skal til for å bygge arbeidsplasser der alle generasjoner trives, lærer av hverandre og utvikler seg sammen.

Du får samtidig konkrete perspektiver på hvordan ledere kan balansere ulike behov, håndtere forventninger og skape et inkluderende arbeidsmiljø - uavhengig av alder og livsfase.

Aida Cisic-Dizdar, assisterende fylkesdirektør i Nav Vestland
Bård Fyhn, PHD i Psykologisk Trygghet hos NHH
Thea Witzø Johannesen
Ingrid Holm Svendsen, direktør organisasjon og økonomi i Vestland fylkeskommune

Les mericon
Ingrid Holm Svendsen
Ingrid Holm Svendsen
Panelsamtale: Å lede på tvers av generasjoner

Ingrid Holm Svendsen er organisasjons- og økonomidirektør og stedfortreder for fylkesdirektøren i Vestland fylkeskommune. Hun har lang og variert fartstid fra ulike lederstillinger i både privat og offentlig sektor og har også vært mentor for flerkulturelle gjennom Unity Spark. Ingrid brenner for inkluderende og rause arbeidsmiljø, der hver enkelt får anledning til å utvikle seg og skape varige resultater sammen med andre.

Panelsamtale: Å lede på tvers av generasjoner

Hvordan leder man når medarbeidere har ulik alder, erfaring og forventninger til arbeidslivet? I dagens arbeidsliv finner vi ofte flere generasjoner side om side, med forskjellige forhold til teknologi, læring, motivasjon og arbeidshverdagen. Dette skaper både utfordringer og muligheter for ledere og HR.

I denne panelsamtalen, ledet av Aida Cisic-Dizdar, har vi samlet et knippe personer med ulik bakgrunn og erfaring fra ulike sektorer. Sammen deler de innsikt, historier og refleksjoner om hva som skal til for å bygge arbeidsplasser der alle generasjoner trives, lærer av hverandre og utvikler seg sammen.

Du får samtidig konkrete perspektiver på hvordan ledere kan balansere ulike behov, håndtere forventninger og skape et inkluderende arbeidsmiljø - uavhengig av alder og livsfase.

Aida Cisic-Dizdar, assisterende fylkesdirektør i Nav Vestland
Bård Fyhn, PHD i Psykologisk Trygghet hos NHH
Thea Witzø Johannesen
Ingrid Holm Svendsen, direktør organisasjon og økonomi i Vestland fylkeskommune

Les mericon
Benedicte Langseth-Eide
Benedicte Langseth-Eide
Å lykkes sammen: HRs rolle i å styrke ledere i sykefraværsarbeid

Benedicte Langseth-Eide er administrerende direktør i NNL, en stiftelse som i snart 40 år har arbeidet med leder- og organisasjonsutvikling for virksomheter i hele Norge. Hun er psykolog med doktorgrad i organisasjonspsykologi og har bred erfaring fra både akademia og konsulentvirksomhet. Hennes arbeid har særlig handlet om lederutvikling og arbeidsmiljø, med spisskompetanse på sykefravær. Hun har lang erfaring med å bistå ledere og HR med å identifisere og implementere kunnskapsbaserte og behovsprøvde tiltak for å redusere sykefraværet. Benedicte er opptatt av å formidle forskningsbasert kunnskap på en måte som gjør den forståelig, tilgjengelig og anvendelig i praksis.

Å lykkes sammen: HRs rolle i å styrke ledere i sykefraværsarbeid

De fleste ledere ønsker å bidra til lavt sykefravær, men mange er usikre på hvordan. Forskning viser en klar sammenheng mellom et godt arbeidsmiljø, god ledelse og lavt sykefravær. Hvordan kan HR støtte ledere i å gå fra en reaktiv til en mer proaktiv tilnærming i arbeidet med sykefravær? Gjennom oppdatert forskning og praktiske eksempler vil innlegget belyse denne utfordringen:

  • Hvordan HR kan bidra til å omsette forskning til konkret praksis i lederhverdagen
  • Hvordan HR kan gi ledere trygghet og kompetanse i sykefraværarbeidet
  • Strategier for å møte ledernes usikkerhet, konfliktskyhet eller tendens til å «skyve ansvaret over»
  • Eksempler på HR-initiativer fra norske virksomheter

Benedicte Langseth-Eide, psykolog og administrerende direktør i NNL

Les mericon
Dina Gilje-Fonnes
Dina Gilje-Fonnes
Fra hasteutlysninger til strategisk tiltrekning

Dina Gilje-Fonnes har bred erfaring fra ulike HR-roller, og har de siste årene jobbet med strategisk HR i stillinger som HR Business Partner og Talent Acquisition Specialist. Hun har et særlig fokus på digitalisering og datadrevet forbedringsarbeid, og er opptatt av hvordan HR-funksjonen kan styrkes gjennom teknologi og innsikt. I Odfjell Technology har hun ansvar for strategisk talent acquisition og arbeider aktivt med employer branding og brand awareness. Hun har blant annet etablert et brandambassadør-konsept og bruker digitale verktøy og plattformer som LinkedIn for å bygge selskapets employer brand og utvikle talent pipelines. Gjennom dette arbeidet støtter hun selskapets People Strategy og bidrar til å sikre at Odfjell Technology tiltrekker de rette kandidatene.

Fra hasteutlysninger til strategisk tiltrekning

Når ledere har det travelt, blir rekruttering ofte en hastesak – med høy pris og usikker kvalitet. Men hva skjer når man snur perspektivet og tenker mer langsiktig og strategisk? Odfjell Technology har gått fra tradisjonelle stillingsutlysninger til en helhetlig tiltrekningsstrategi – og høster nå fruktene av innsatsen.

De har bygd opp en rekrutteringsverktøykasse med brandambassadører, og benyttet innsikt fra algoritmer og smartere bruk av data, som har spart både tid og penger – samtidig som arbeidsgiveromdømmet har fått et løft.

  • Konkrete tiltak som gir målbare resultater – og bedre kandidatopplevelse
  • Veien fra reaktiv til planlagt rekrutteringspraksis – og hvordan utnytte ventetiden smart
  • Hvordan jobbe strategisk med å tiltrekke kandidater i forkant av jobbannonsen

Dina Gilje-Fonnes, HR Business Process Spesialist i Odfjell Technology

Les mericon
Målfrid J. Ågotnes
Målfrid J. Ågotnes
Effektiv og engasjerende møte- og workshopledelse

Målfrid J. Ågotnes er en erfaren fasilitator som har ledet hundrevis av møter, workshops og kurs. Hun kombinerer fagkunnskap fra designtenkning, innovasjon, gestalttenking og pedagogikk for å skape et mer menneskelig arbeidsliv. Hennes visjon er å hjelpe folk med å trives og prestere på jobb.

Effektiv og engasjerende møte- og workshopledelse

Har du noen gang vært i et møte hvor du følte tiden din ble kastet bort? Da er du ikke alene. Undersøkelser viser at 65-70 prosent av alle møter oppleves som uproduktive. Men slik trenger det ikke være!

Denne engasjerende økten hjelper deg å ta måten du leder møter og workshoper på til et nytt nivå, med tydelige mål, god struktur – og aktiv deltakelse fra alle. I løpet av en intensiv time får du konkrete verktøy for å skape møter som er mer effektive, inkluderende og meningsfulle.

Du får:

  • En begrepsavklaring og lærer forskjellen mellom en tradisjonell møteleder og en fasilitator.
  • Enkle verktøy for å lage en tydelig agenda og sette motiverende mål.
  • Kunnskap rundt hvordan bygge opp og strukurere møter og workshoper på en "hjernevennlig" måte.
  • Utforske hvordan du raskt kan øke tryggheten i gruppen for å oppmuntre til idédeling.
  • Lære teknikker for å få alle deltakere til å bidra, slik at ingen blir passive tilskuere.

Målfrid J. Ågotnes, Kursholder og coach i Prosessarbeid og Ambitionprofile Academy

Les mericon
Priser
Kategori Medlem Ikke medlem
Ordinær pris fra 7. oktober 5290 9090
Grupperabatt for virksomhetsmedlemmer
Antall deltakere Rabatt for virksomhetsmedlemmer
3 eller flere 20 %

Detaljer

Åpne alle
Utstiller HR Dagen i Bergen 2025

Ønsker du å være utstiller på kompetansetorget under konferansen, ta kontakt med Øyvind Pedersen på tlf: 942 33 560 eller e-post: oyvind.pedersen@hrnorge.no

Er du ikke medlem?
Som medlem får du medlemspris på konferansen og tilgang til en rekke andre fordeler som du kan dra nytte av i jobben din. Se medlemsfordelene og hvordan du melder deg inn.