Hva har vi lært etter året med korona?
Hvordan vil du beskrive over ett år med korona i arbeidslivet?
- Jeg opplever at dette har vært et veldig krevende og annerledes år, preget av fokus på smittevern samtidig som vi må få hjulene til å gå rundt hver eneste dag. Dette har gjort at vi har måttet tilpasse og endre oss som organisasjon, og vi står helt klart i en helt annen digital hverdag i dag enn før pandemien.
Hvordan har denne tiden påvirket deg som menneske?
- Jeg må si at det har påvirket meg på flere måter. Jeg har kjent på alt fra nedstemthet til en veldig optimisme og stolthet til folka rundt meg. Hvor fantastisk stå på vilje som bor i enkeltmennesker og team i vår organisasjon har virkelig gitt en ny dimensjon på hvor mye det bor i oss når vi møter en krise som denne.
Hvilke endringer ser du i HRs rolle og fokusområder i din virksomhet?
- Jeg tror det som er viktigst er at vi må fortsette å ivareta og fokusere på de ansattes velferd og opprettholde medarbeideropplevelsen – at folk føler at de hører til. Jeg tror også vi må forberede oss på at situasjonstilpassede måter å jobbe på blir mer vanlig fremover.
Hva er du spesielt stolt over at HR har bidratt med?
- De ansatte er organisasjonens viktigste ressurs. Ansatte må få god og oppdatert informasjon, og en krise krever ekstra ivaretakelse av medarbeiderne og støtte til lederne i det daglige arbeidet. Det er jeg stolt av at vi har klart.
Hva vil du at HR skal bli mer av i fremtiden?
- Jeg mener pandemien har vist oss at kommunikasjon som ledelsesdisiplin blir enda viktigere, samtidig som vi må fortsette jobben vi har startet når det gjelder å ta i bruk ny teknologi for å utvikle både bedriften og de ansatte.
Neste du skal få høre er Kari Bech Moen, Konserndirektør People i DNB Bank ASA, sine viktigste erfaringer og læring fra et uvanlig og krevende HR-år.