Kai G. Henriksen er samfunnsengasjert, har høy personlig integritet og solid erfaring fra politikk og næringsliv i privat og offentlig sektor. Henriksen tok over ledelsen i Vinmonopolet i 2006, en offentlig virksomhet som befant seg i en krevende og turbulent periode med et noe frynsete omdømme. Det var nødvendig å bruke tid på å legge en ny strategi, og starte systematisk omdømmebygging for å skape et fremtidsrettet Vinmonopol. Målet var å skape en faghandel preget av kvalitet og høy kompetanse på lik linje med andre høykvalitets fagehandlere.
Den systematiske omdømmebyggingen har krevd hardt arbeid og god ledelse. Ved å skape motivasjon og lagånd steg innsatsviljen og Henriksen fikk de ansatte med på endringene. Uten de ansatte på laget i en faghandel hvor fagmenneskene fronter kunden er det så å si umulig å klare en slik snuoperasjon.
Prisvinneren utøver et tydelig, prestasjonsorientert og engasjerende lederskap. Han har styrket Vinmonopolets omdømme og kundeorientering gjennom bred intern forankring av en langsiktig strategi, en konsekvent gjennomføring – og som entusiastisk rollemodell for medarbeiderne.
- Medarbeidere som blir møtt med klare, tydelige mål og avklarte forventninger – som får lov til å utføre sine oppgaver i henhold til dette og som får beskjed om hvordan de ligger an i forhold til målene – er fornøyde – også med lederen. På denne måten får vi fornøyde kunder, sier Henriksen. Han har et genuint medarbeiderfokus og utøver sitt lederskap tett på de ansatte, to til tre ganger i året jobber han ute i butikkene. – Når jeg sier at kundemøtet er de aller viktigste av møtene i Vinmonopolet, må jo jeg etterleve dette selv, sier han. Og for å sikre kunden en god opplevelse har han selv tatt diplomeksamen med laud fra Brittiske Wine & Spirit Education Trust.
Vinneren av Kunsten å lede 2014 har vært styreleder Delphi Consulting, styremedlem Danske Capital, arbeidsgiverforeningen Spekter og leder av bedriftsforsamlingen i Kollektivtransportproduksjon. Henriksen ble nylig utnevnt til styreleder i NSB – nok et samfunnsoppdrag av stor betydning i en offentlig virksomhet.
Om prisen
Kunsten å lede tilkommer ledere som over tid har utvist særskilt godt lederskap og nådd eksepsjonelle mål gjennom forretningsmessige og organisatoriske prosesser, i samsvar med gode ledelsesprinsipper.
Priskomiteen
Trude S. Husebø, HR Direktør, Skuld og styremedlem i HR Norge
Øivind Christoffersen, Spesialrådgiver og styrenestleder i HR Norge
Anne Aasheim, Direktør, Kulturrådet
Terje Venold, tidligere Konsernsjef i Veidekke