HR Norges utmerkelse «Kunsten å lede 2014» tildeles Kai G. Henriksen

Toppleder i Vinmonopolet og en mester i ledelse og omdømmebygging. Kai G Henriksen er en moderne leder som på en fremragende måte kombinerer kundeorientering med prestasjonsorientert lederskap. Han har styrket Vinmonopolets omdømme og skapt en faghandel preget av kvalitet og høy kompetanse.

Kai G. Henriksen er samfunnsengasjert, har høy personlig integritet og solid erfaring fra politikk og næringsliv i privat og offentlig sektor. Henriksen tok over ledelsen i Vinmonopolet i 2006, en offentlig virksomhet som befant seg i en krevende og turbulent periode med et noe frynsete omdømme. Det var nødvendig å bruke tid på å legge en ny strategi, og starte systematisk omdømmebygging for å skape et fremtidsrettet Vinmonopol. Målet var å skape en faghandel preget av kvalitet og høy kompetanse på lik linje med andre høykvalitets fagehandlere.

Den systematiske omdømmebyggingen har krevd hardt arbeid og god ledelse. Ved å skape motivasjon og lagånd steg innsatsviljen og Henriksen fikk de ansatte med på endringene. Uten de ansatte på laget i en faghandel hvor fagmenneskene fronter kunden er det så å si umulig å klare en slik snuoperasjon.

Prisvinneren utøver et tydelig, prestasjonsorientert og engasjerende lederskap. Han har styrket Vinmonopolets omdømme og kundeorientering gjennom bred intern forankring av en langsiktig strategi, en konsekvent gjennomføring – og som entusiastisk rollemodell for medarbeiderne.

- Medarbeidere som blir møtt med klare, tydelige mål og avklarte forventninger – som får lov til å utføre sine oppgaver i henhold til dette og som får beskjed om hvordan de ligger an i forhold til målene – er fornøyde – også med lederen. På denne måten får vi fornøyde kunder, sier Henriksen. Han har et genuint medarbeiderfokus og utøver sitt lederskap tett på de ansatte, to til tre ganger i året jobber han ute i butikkene. – Når jeg sier at kundemøtet er de aller viktigste av møtene i Vinmonopolet, må jo jeg etterleve dette selv, sier han. Og for å sikre kunden en god opplevelse har han selv tatt diplomeksamen med laud fra Brittiske Wine & Spirit Education Trust.

Vinneren av Kunsten å lede 2014 har vært styreleder Delphi Consulting, styremedlem Danske Capital, arbeidsgiverforeningen Spekter og leder av bedriftsforsamlingen i Kollektivtransportproduksjon. Henriksen ble nylig utnevnt til styreleder i NSB – nok et samfunnsoppdrag av stor betydning i en offentlig virksomhet.

Om prisen

Kunsten å lede tilkommer ledere som over tid har utvist særskilt godt lederskap og nådd eksepsjonelle mål gjennom forretningsmessige og organisatoriske prosesser, i samsvar med gode ledelsesprinsipper.

Priskomiteen

Trude S. Husebø, HR Direktør, Skuld og styremedlem i HR Norge