Christine Storø Bischoff er HR-sjef i Øvre Eiker kommune. Hun er utdannet sosiolog og statsviter og har bakgrunn som IA rådgiver i NAV og som leder- og organisasjonsutvikler. Hun har siden 2010 holdt kurs og veiledet ledere, tillitsvalgte, verneombud og medarbeidere i sykefraværsoppfølging og tilretteleggingsplikten. Christine har gjennom sitt virke gjennomført studiereiser til Europa og Norden og deltatt i forskningsprosjekter innen ledelse og fastlegers rolle i sykefraværsoppfølging.
Workshop: HR som profesjonell partner i sykefraværsoppfølging
Arbeidsplassen er den sentrale arenaen for sykefraværsoppfølging, men samspillet med eksterne hjelpeinstanser kan gjøre oppfølgingen mer komplisert. Verktøy som oppfølgingsplanen oppleves ofte som lite brukervennlige og mindre hensiktsmessige. HR har en viktig rolle i å støtte ledere ved å tilby verktøy og metoder som sikrer effektiv og målrettet oppfølging.
- Hvilke forutsetninger HR bør være klar over for å lykkes med sykefraværsoppfølging
- Konkrete verktøy for å fastsette riktig gradering og utarbeide oppfølgingsplaner
- Praktiske råd for å håndtere krevende saker som krever mest tid og ressurser fra både HR og ledere