Finansavisen: Konferanseflom

Vi opplever at virksomhetene etterspør konferanser som aldri før, sier HR Norge til Finansavisen i dag. I tillegg konkurrerer man med gratis frokostmøter og andre kompetansetilbud. I tillegg står kampen om folk sin tid. Aldri før har forventningene vært større. Har du ikke kvalitet, så har du ingen sjanse, sier Even Bolstad til avisen.

– Det er fullt trøkk i konferansemarkedet, sier Even Bolstad, daglig leder i HR Norge.

I innboksen til mange norske ansatte ligger invitasjonene i kø. Personvernforordningen GDPR, vanskelige arbeidstagere, selv­ledelse i praksis og trender innen IT er bare noen få av temaene man har kunnet høre om på konferanser, seminarer og frokostmøter denne høsten.

Og deltagerne har strømmet til. Mange arrangement melder om rekordstor deltagelse.

– Jeg tror det skyldes at behovet for faglig påfyll er stort, fordi mange bedrifter har strupet kompetanseutvikling for mye over tid, slik at det har demmet seg opp et behov, sier Bolstad.

Bolstad mener det store antallet deltagere er et tegn på gode tider for norsk næringsliv.

– Konferanser er svært konjunkturutsatt, og noe av det mest volatile vi driver med. Påmeldingene til konferanser går kraftig opp eller ned med en gang konjunkturene snur, sier han.

Og nå er det altså gode tider. HR Norge har selv 10–12 konferanser hvert år.

Mange aktører og knalltøff konkurranse

– Tilbudet er utrolig stort. I dag kan du gå fra arrangement til arrangement og spise baguetter til du tar skade av det. Folk er derfor blitt utrolig selektive. Er ikke kvaliteten høy nok, har du ikke sjans.

– Først og fremst er det en konkurranse om deltagernes tid. Vi ser en enormt positiv utvikling på det vi leverer gratis

som en del av medlemstilbudet. Men kvaliteten er nødt til å være bra hvis deltagerne skal komme, uansett om det er gratis eller ikke.

Oljeprisjusteringen i 2014 og den tøffe konkurransesituasjonen har ført til at store tilbydere som Confex har måtte kutte ned på sine tilbud og vurderer nå å legge ned konferansetilbudet.