DN: Kampen om de kvinnelige talentene

Mange bedrifter jobber knallhardt for å få frem kvinnelige lederkandidater. I tillegg rekrutterer de fra hverandre. Særlig i de bransjene og med de utdanningene hvor kvinnene er underrepresentert er kampen for å beholde talentene tøff. Ikke minst gjelder det innenfor teknologi.

Telenor er en av de største aktørene. I tillegg ligger de på mange områder i front, noe som naturlig nok gjør særlig den kvinnelige talentbasen til naturlig beitemark for headhuntere. Det er også utgangspunktet for en artikkel i Dagens Næringsliv i dag (18.12.17).

HR Norges daglige leder, Even Bolstad, kommenterer at løsningen ofte handler om å dyrke dem man har og å gi dem utfordringer som matcher den enkeltes behov og ønsker.

- Jeg er overbevist om at Telenor leter etter mønstre og setter i gang en prosess for å finne ut hvorfor talenter slutter. I en organisasjon som Telenor, som har en uttalt ambisjon om å øke kvinneandelen på øverste nivå, vil det blinke gule og røde lys hvis mange i denne gruppen slutter, sier Bolstad til DN. Og legger til at Telenor kan være ekstra utsatt. – Hvis man er flink og i tillegg representerer noe det er stor etterspørsel etter – som dyktige kvinnelige teknologiledere, noe det ikke er mange nok av – får man stort trykk fra hodejegere. Den eneste måten man kan beholde ledere på da, er å gi dem tilstrekkelige gode betingelser, spennende utfordringer og videre karriereløp som passer den enkeltes behov og ønsker.


Les hele saken her: Konkurrentene rapper kvinnelige Telenor-topper