Jane Bordal, ny HR-topp i Statens vegvesen: «Nå handler det om å se fremover»
Det beste jeg vet er å jobbe med folk og kjenne gleden ved at de tiltakene vi gjør skaper arbeidsglede og entusiasme.
Siden jeg er ny i rollen er det vanskelig å svare på hvordan arbeidsdagene mine ser ut. Men jeg vet at jeg har ansvar for tre hovedfunksjoner.
Det handler om dyktige medarbeidere
Som ingeniør jobbet Bordal i mange år som salgsingeniør og produktspesialist i kjemiskindustri, før hun hoppet av og ble kvalitets- og sikkerhetsleder i Unitor Ships Service.
Det var kvalitets- og sikkerhetsansvaret som ga henne smaken på lederskap.
— Det handler om dyktige medarbeidere. Det å engasjere medarbeidere, bygge kompetanse og utøve godt lederskap er veldig viktig for å nå kvalitetsmålene.
9.000 sjøfolk
Fra Unitor gikk veien videre til Wilh. Wilhelmsen. Hun ble visepresident for crewing med base i Kuala Lumpur.
— Jeg hadde ansvar for 9.000 sjøfolk. Denne rollen kombinerte de tre områdene jeg har interesse for — fag, forretning og HR — og den viktige samhandlingen mellom dem.
Etter fem år i Malaysia var det på tide å reise hjem og etter hvert ble det Vegdirektoratet. Der ledet hun HR og administrasjonsavdelingen i seks år før hun gikk over til vegområdet.
— Men du er altså kjemiingeniør. Kvalifiserer det til å bygge veier og lede brobyggere og asfalterere?
— Jeg sluttet ikke å utdanne meg etter at jeg var blitt ingeniør. I bagasjen har jeg nå bedriftsøkonomi, en master of management, strategisk kompetansestyring, samt et Wilh. Wilhelmsen/BI-program som ble kalt Innovation management in the global knowledge economy. Jeg tok også HR-programmet på BI.
— Faglig ballast er viktig for at HR-faget skal kunne utøves basert på kunnskap. Jeg er opptatt av å innføre mer bruk av målinger og analyse i den nye rollen. Det er viktig med konsistente data for å bevege en organisasjon i ønsket retning.
10 prosent turnover
— Hva liker du minst med å jobbe med HR?
— Å jobbe med HR betyr også å jobbe med de vanskelige sakene. Jeg synes bestandig det er utfordrende å gå inn i slike saker og tenker bestandig på hva mer vi kunne ha gjort for å unngå dem.
— Det har vært en utfordrende tid i Statens vegvesen. Vi må motivere til at ansatte går til fylkeskommunene samtidig som vi må opprettholde et godt kompetansemiljø i egen organisasjon slik at vi får løst våre oppgaver i framtiden. I tillegg flyttes om lag 300 stillinger ut av Oslo. Det fører til at mange slutter og går til andre arbeidsgivere. En turnover på rundt 5% er nå nesten doblet. I tillegg kommer alle som går til fylkeskommunene.
— Dette betyr at fokus på vår framtidige organisasjon blir veldig viktig. Etter en svært omfattende omstilling må vi skape entusiasme for hvordan vi skal løse oppgavene våre framover slik at trafikantene opplever at de får en enda bedre framkommelighet på norske veger. Å støtte en slik utvikling fra et HR-perspektiv er givende.
Etter en svært omfattende omstilling må vi skape entusiasme for hvordan vi skal løse oppgavene våre framover slik at trafikantene opplever at de får en enda bedre framkommelighet på norske veger.
Sørg for å ha med deg operativ erfaring, det er svært nyttig i utøvelsen av HR-faget.