Event Large Image
Konferanse

Sykefravær og arbeidsmiljø 2025

Sykefravaer og arbeidsmiljoe 2025 Landingssiden 1610 format
Sykefraværet i Norge vokser fra et allerede høyt nivå. Samtidig ser vi et økende antall mennesker som faller utenfor arbeidslivet som følge av psykisk uhelse. Disse utfordringene stiller høyere krav til både virksomheter, ledere og ansatte. Hvordan skal vi sammen jobbe for å stoppe denne utviklingen? Årets Sykefravær og arbeidsmiljø-konferanse retter fokus på hvordan tettere samarbeid kan bidra til lavere fravær og økt inkludering.

I år har vi økt antall workshops for deg som velger fysisk konferanse. Sammen med bransjekolleger får du jobbe i dybden og utforske verktøyene. Vi skal dykke ned i det juridiske handlingsrommet knyttet til tilrettelegging og medvirkningsplikt, og vi ser på samme problemstilling fra det praktiske perspektivet. Du vil lære fra virksomheter som har lykkes med forebygging og reduksjon av sykefravær gjennom psykologisk trygghet og strategisk arbeid med arbeidsmiljø.

Bli med oss på konferansen på Meet Ullevål, og få mulighet til å delta på workshops, eller bli med digitalt! Vi gleder oss til å se deg!

Her er ett utdrag av programmet. Endelig program lanseres 5. februar 2025

Hva gjør vi med det høye sykefraværet?

Marit Hermansen

Sykefraværet i Norge er høyt. Hvordan kan vi sammen redusere sykefravær, motvirke utenforskap og styrke deltakelse i arbeidslivet? I dette foredraget får du en oppdatert status på sykefravær og utenforskap i Norge, med fokus på hvordan partene kan samarbeide tettere for å fremme arbeidsnærvær og inkludering. NAV sin egen sjeflege deler innsikt og tanker om mulige tiltak og verktøy i dette arbeidet.

  • Hva vi vet om kvinner og sykefravær?
  • Hvordan samarbeid mellom arbeidsgiver, NAV og fastlege kan starte tidligere for å få ansatte raskere tilbake i jobb.

Marit Hermansen, Sjeflege NAV

Psykologisk trygghet som nøkkel til lavt sykefravær

Thorleif Nesse

NAV Vestland slo i starten av 2023 sammen Arbeidslivssenteret og Arbeidsrådgivningen, til avdeling Arbeid og helse. På dette tidspunktet lå sykefraværet i de to avdelingene i snitt på 8,9% I dag er sykefraværet på 4,1%. Et av de viktigste grepene de har gjort var at ledere skulle bruke minst 50% av tiden sin på å utøve ledelse. Gjennom dette har de styrket den psykologiske tryggheten, noe som har vist seg å ha gode effekter på sykefravær og arbeidsmiljø.

I dette foredraget vil du få innsikt i:

  • Hvordan sikrer de at mellomledere faktisk bruker 50% av tiden sin på ledelse?
  • Hvilke dilemma har de møtt når de har slått sammen ulike avdelingskulturer?
  • Hva er veien videre i dette arbeidet?

Thorleif Nesse, avdelingsdirektør NAV Vestland

Alternativ til plenum:

Workshop: Juridiske rammer i praksis

Terje Andersen

Dette er workshopen både for deg som ønsker juridiske råd i sykefraværsoppfølgingen, både som erfaren og ny innen området. Psykisk uhelse er i vekst, og hvordan navigerer du som HR-rådgiver eller leder i rammene rundt tilretteleggingsplikt og medvirkningsplikt?
I løpet av denne timen får du anledning til å diskutere egne faglige erfaringer og problemstillinger.

Vi ser mer på:

  • Tilretteleggingsplikt – Hvor langt kan og bør arbeidsgiver strekke seg?
  • Medvirkningsplikt – Hva kan vi forvente av arbeidstaker – særlig i konfliktsakene. Hvordan sikre en konstruktiv dialog.
  • Når er nok nok? – Håndtering av langvarige sykefravær og de som er «av og på».
  • Arbeidsrettslige perspektiver – tilpasset dine daglige utfordringer.

Terje Andersen, advokat og partner i advokatfirma Helmr

Workshop: HR som profesjonell partner i sykefraværsoppfølging

Christine Storø Bischoff

Norge setter stadig nye rekorder for sykefravær. Arbeidsplassen er hovedarena for oppfølgingen, samtidig kan samspillet med hjelperne komplisere oppfølgingen. Verktøy som oppfølgingsplanen kan oppleves lite hensiktsmessig både på arbeidsplassen og for hjelperne. HR spiller en viktig rolle i å støtte og bistå ledere i å sikre oppfølging med verktøy som bidrar til hensiktsmessig oppfølging. Hvilke forutsetninger er det viktig at HR er klar over når det gjelder sykefraværsoppfølging og hvilke verktøy kan bidra til å forenkle oppfølgingen? Hvem bestemmer graderingen og hva bør den være?

I denne workshopen får du:

  • konkrete verktøy for å komme frem til «riktig» gradering og oppfølgingsplan
  • råd til hvordan håndtere de krevende sakene som tar mest tid både for HR og ledere

Workshopen passer for HR-profesjonelle, ledere, og andre som er involvert i sykefraværshåndtering på arbeidsplassen. Verktøyene og tipsene som deles er relevante for både nye og erfarne rådgivere og ledere.

Christine Storø Bischoff, Head of People and Culture i Sergel Norge

Workshopene har ett begrenset antall plasser, og går samtidig som foredrag i plenum. Workshopene krever påmelding.

Priser
Kategori Medlem Ikke medlem
Pris med tidligrabatt til og med 4. februar 2025 5300 8720
Ordinær pris fra og med 5. februar 2025 5790 9590
Grupperabatt for virksomhetsmedlemmer
Antall deltakere Rabatt for virksomhetsmedlemmer
3 eller flere 20%

Det gis ikke rabatt på allerede rabatterte priser.

Detaljer

Åpne alle
Utstiller på Sykefravær og arbeidsmiljø 2025

Ønsker du å være utstiller på kompetansetorget under konferansen, ta kontakt med Øyvind Pedersen på tlf: 942 33 560 eller e-post: oyvind.pedersen@hrnorge.no

Delta via Live Stream?
Har du ikke mulighet til å delta på Meet Ullevaal, kan du delta via Live stream den 3. april. På den måten får du med deg det meste av programmet.

Passer ikke datoen? Meld deg likevel på Live stream og få tilgang til opptaket i 14 dager, i etterkant av konferansen. Vi tar forbehold om tillatelse til deling fra den enkelte foredragsholderen.