I skyggen av Mark Zuckerberg

Da ukens HR-profil begynte i Schibsted i 2002 sprakk dotcom-boblen. Men det var ikke hennes feil. Tina Stiegler var tross alt bare 25 år og hadde akkurat startet som trainee. 15 år senere leder hun arbeidet med å endre Schibsted raskere enn Facebook greier å spise dem ut av markedet.​

«Tina er totalpakken, med bakgrunn som journalist i papiravisene, prosjektleder i en abonnementsavis, leder i en nettavis og organisasjonsdirektør i et sammenslått mediehus», sa konsernsjef Didrik Munch om henne da hun i 2011, bare ni år etter at hun startet som trainee, fikk jobben som CFO og COO i Schibsted Norge.

Da var hun allerede listet som en av Norges største ledertalenter.

Fire år etter det igjen, i 2015, sendte Schibsted ut en ny melding om Tina.

Hun var nå global visepresident for «People, Change and Strategy».

«En krumtapp i å forme morgendagens Schibsted-organisasjon», skrev Schibsted i en melding denne gangen.

Ukens HR-profil heter Tina Stiegler, hun er blitt 40 år, og er altså i dag konserndirektør for global HR, endringsprosesser og strategi i Schibsted.

Hun har knapt hatt noen andre arbeidsgivere. – Jeg har jobbet i NRK og hatt mindre småjobber andre steder, men bortsett fra det har det vært Schibsted hele veien, sier hun.

— Egentlig ville jeg bli journalist. Jeg jobbet litt som journalist i BT (Bergens Tidende) og på ungdomsskolen hadde jeg arbeidsuke i Fanaposten. Begge er Schibsted-aviser. Jeg har alltid hatt bredt interessefelt innen mediene. Men jeg hadde også lyst til å skjønne de andre tingene som foregår i et mediehus som Schibsted, — økonomi, strategi, ledelse.

Så da ble hun management trainee. Og deretter gikk det kast i kast, på kryss og tvers, men mest oppover. Tina var blant annet sentral i den digitale delen av VG i noen år.

— Du har kommet langt. Hva er hemmeligheten?

— Det er nok mange ting som spiller inn, forklarer hun. — For det første passer vi godt sammen, Schibsted og jeg. Våre grunnleggende verdier er like. Jeg får være meg selv. Det jobber dessuten mange kule mennesker her, folk som utfordrer i diskusjoner, og som jeg har lært mye av.

— Så har jeg jo jobbet ganske hardt da. Det er ikke uten betydning. Og jeg har ofte tatt jobber som andre syns er kjedelig. Jeg liker å rydde. Jeg liker roller som er udefinerte, slik at jeg kan gå inn og lage struktur og systemer — uten at det skal være byråkratiets endelige seier over kreativiteten.

— Har det vært tøft i blant? Kvinnelig leder i mannsdominert miljø, og så videre?

— For meg har ikke dette først og fremst handlet om kjønn. Tvert imot tror jeg det å være kvinne i flere situasjoner har vært en fordel for meg.

Men det er klart, noen av de vanskeligste situasjonene eller diskusjonene jeg er i nå, ville jeg begynt å grine av for fem år siden. Man får jo trening etter hvert, og jo mer erfaring man får, jo bedre blir man til å skille mellom sak og person.

Schibsteds visepresident for mennesker, endring og strategi har en amerikansk general som en av sine rollemodeller. I et foredrag på konferansen Stormkast i februar i år fortalte hun om general Stanley A. McChrystal som tok over kommandoen over USA Joint Task Force i Irak i 2003.

– Han tok over en ekstremt ryddig og ordentlig organisasjon, og også en av de mest hierarkiske på planeten, forteller Tina. – Likevel tapte de terreng for fienden, og Stanley skjønte at noe måtte gjøres.

«Vi må rive ned siloene», sa generalen. «Vi må bli mer som fienden, som Al Qaeda, en organisk struktur av selvstendige, små, raske team som kan ta viktige beslutninger uten å ta alt helt til topps.»

Så gjorde de det, og det funket så bra at McChrystals modell er adoptert av store selskap verden over, ikke minst på grunn av generalens bok «Team of teams».

Og nå forsøker Tina å gjøre noe av det samme med Schibsted.

– Schibsted er i ferd med å bli et teknologidrevet selskap, mer enn et tradisjonelt mediehus, og våre største konkurrenter er ikke lenger BA i Bergen og Amedia i Norge, sier hun.

— De største konkurrentene er Facebook og Google. Mange andre aktører spiser seg inn i vår verdikjede og gjør det sinnsykt bra. Vinnerne er ikke de som har det beste innholdet eller de beste produktene eller de beste verktøyene, det er de som har best og flest data, og klarer å lage de beste modellene for hva du ønsker deg før du vet det selv.

Tina stiegler stormkast 2 900

Tina fra Schibsted i Mark fra Facebook sin hule hånd. Tina Stiegler på konferansen Stormkast i februar 2017. (Klikk på bildet bringer deg til foredraget på en annen nettside.)

For å møte dette kreves det radikale endringer.

– Det vi gjør med Schibsted er å bryte opp siloene, forteller hun.

– Vi forsøker å lage tverrgående sterke funksjoner innen produkt og teknologi. Den organisasjonen McChrystal skapte ligner mye på det selskapet vi ønsker å lage, men jeg tror også at vi trenger mye mer tillit på tvers i organisasjonen. Folk må stole på hverandre og vite at man drar i samme retning.

– Det siste året har jeg fått større forståelse for den enkle sannheten om at kultur trumfer både strategi, modeller og slides.

Konsernet har 2.000 teknologer over hele verden, og driver markedsplasser a la finn.no i 30 land. Det har vært svært silopreget, med det Tina beskriver som «mange direktører som sitter på toppen av hver sin pyramide og roper til hverandre».

I den nye organisasjonsmodellen er blant annet teknologi, produkt og HR tversgående i konsernet. Det betyr at i stedet for at ti programmerere her og 20 der sitter og finner løsninger på lignende problemer, skal de nå alle jobbe i den samme strukturen.

Tilsvarende er det for de andre funksjonene, inkludert HR, som også gjennomgår en total transformasjon som følge av endringene.

– HR er i mine øyne et ekstremt sentralt og strategisk verktøy, sier hun. – Det har nok tidligere vært undervurdert i Schibsted. HR har lett for å bli sett på som ren personaladministrasjon, eller som noe en kvinne i konsernledelsen kan drive med. Men da tar man bare det første steget i trappen på vei mot å ta ut potensialet av moderne HR.

— Schibsted har eksistert i 180 år. Vil gjerne fortsette med det. Heldigvis har vi lang trening i å gjenoppfinne oss selv, ved å spise oss selv før andre gjør det. Slike endringer gjør vondt, men det er godt å vite at skyene til slutt forsvinner og solen kommer frem.

— Hva er ditt beste råd for andre som vil følge i dine fotspor?

— Å lære seg effektiv prosjektledelse og verdien av solid kvantitativ argumentasjon, samtidig som man er nysgjerrig på både mennesker og organisatoriske mekanismer.

— Hvem vil du gjerne lese om i en senere HR-profil?

Nina Westgaard i Egmont Publishing.

– Det er notert.


Bildene fra Stormkast-konferansen er republisert med tillatelse fra arrangøren Netlife Research.

Tina s skype

Tina Stiegler. Foto fra Skype-intervju.

HR-profilen Tina Stiegler

I følge Schibsteds egne nettsider gikk Tina Stiegler inn i konsernledelsen i Schibsted Media Group i november 2015. Hun begynte i Schibsted som ledertrainee i 2002 og har siden den gang hatt stillinger som organisasjonsdirektør i Verdens Gang (VG), i tillegg til ulike stillinger i Bergens Tidende og VG. Tina var COO/CFO i Schibsted Norge fra 2012 og gikk inn i rollen som prosjektleder for omorganiseringsprosjektet i 2015. Tina er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH) / Pontíficia Universidad Católica de Chile og har studert litteratur og fransk ved Universitetet i Bergen / Université de Nice-Sofia Antipolis.

Nåværende: Visepresident People, Change and Strategy, Schibsted Media Group

Arbeidserfaring

  • 2016 -> Visepresident Mennesker, endring og strategi, Schibsted
  • 2012 -> CFO/COO Schibsted Norge
  • 2011 - 2012 Organisasjonsdirektør, Verdens Gang
  • 2007 - 2011 Administrasjonssjef, VG Multimedia
  • 2004 - 2007 Forretningsutvikler
  • 2002 - 2004 Trainee, Schibsted AS

Utdanning

  • Cand. mag. fransk, litt. vit. skap, Universitetet i Bergen
  • Siviløkonom, NHH
  • Utvekslingsstudent, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Litterature comparée, Université de Nice-Sophia Antipolis