HR-direktør for 10.000 kremmere

— Her er den nye jobben din, sa kona til Tore Høylie, og stakk til ham en stillingsannonse. Så begynte han som innkjøper i Rema 1000. I dag hjelper han 10.000 kremmere med å skape verdier ved å etterleve verdier. Møt ukens HR-profil, HR-direktør Tore Høylie i Rema 1000.

Det er ikke overraskende at Rema 1000 er opptatt av verdier. Odd Reitan og hans sønner har i årevis insistert på kremmeråndens fortreffeligheter og skapt helter av sine Kjøpmenn (med stor K).

De største heltene er de som skaper størst verdier. Og det handler ikke bare om at «det enkle er ofte det beste».

— Enkelhet henger veldig høyt for oss, også i HR. Og vi driver HR på vår måte i Rema, sier Tore Høylie.

– Det er en veldig business-relatert form for HR Jeg kommer aldri til å bli en sånn HR-fyr som lager en masse skjemaer og fine presentasjoner. Målet er å selge mest mulig melk og brød, og vi i HR deler det målet.

— Opplæring hos oss handler om opplæring i kremmerskap. Vi skal ha en kremmerkultur.

Og selv kremmerkulturer skal bygges. Tore forteller at «colonialmajor» Odd Reitan og hans sønn Ole Robert Reitan selv bruker masse, masse tid på kulturbygging. Og da er verdier et viktig fundament.

Men verdier i Rema er ikke som andre steder. Klassiske, men ofte meningsløse verdiord som «respekt», «tillit» og «omsorg» er vanskelig å finne igjen i verdigrunnlaget.

Det er antagelig ikke enkelt nok.

I stedet går Remas verdier rett på sak. Der finner vi ord som «lønnsomhet», «vinnerkultur», «kunder», «forretningsidé» og «gjeldfrihet». I tillegg noen innslag av «forretningsmoral», «positivitet» og «moro».

Og HR skal speile og støtte opp under dette.

— HR-rollen i Rema 1000 er veldig variert og spenner fra det rent operasjonelle til det strategiske. Den viktigste delen av jobben er å sørge for økt omsetning og lavere priser gjennom at den jobben jeg gjør på best mulig måte legger til rette for våre kjøpmenn og ansatte i butikk, at de er godt nok trent til å møte vår øverste sjef, nemlig kunden, og at de har bransjens laveste kostnader og kontroll på sin drift.

— Verdier og kontroll, lar det seg kombinere?

— Det er ingen motsetning mellom verdier og kontroll. For noen virker «verdibasert ledelse» kanskje litt fluffy, en slags «koseledelse», men verdigrunnlaget er et viktig fundament. Alle som jobber i Rema 1000 skal ha installert et verdikompass som hele tiden passer på at de er på rett kurs.

— Samtidig har vi en knallhard konkurransekultur. Det er mye jobb, folk skal være framoverlent. Rema er en livsstil, hvis du ikke liker den blir det slitsomt, både for kjøpmann og administrasjon. Du skal ha kontroll hele tiden, systemdrift, gode rutiner, og det skal aldri være tvil om når vi kommer og går. Kjøpmennene våre skal ha «nyåpning» hver dag: butikken skal stå klar til å ta i mot kunder, bananene skal være på plass.

— Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

— Veldig variert. Alt fra videreutvikling av våre eksepsjonelle kurs og workshops samlet i Rema-skolen, våre digitale treningsprogrammer, Facebook at work, organisasjonen vår, og folka våre.

— Hvordan og hvorfor ble du i første omgang tiltrukket til HR?

— Etter flere år i linjen og i direkte drift så jeg behovet for å kunne påvirke positivt og offensivt overfor vår viktigste ressurs; menneskene i Rema 1000.

— Hvordan har veien til der du er i dag vært?

— Jeg har gjort mye forskjellig i Rema 1000, alt fra jobb med de fleste kategorier, innkjøp, logistikk, administrerende direktør for vårt nonfood-selskap og vårt importselskap for matvarer. Deretter en fusjon av disse to selskapene. Jeg har fått testet ideer sammen med gode kollegaer, og fått se dem live direkte ute der det skjer — nemlig i butikken.

Før Rema var Tore innom et par andre steder, blant annet en virksomhet som jobbet mot storkjøkken. Der lærte han litt om viktigheten av forretningsmoral.

— Det var min første jobb etter skolen, forteller han. — Jeg fikk et jobbtilbud gjennom en kompis. Jeg kom til en virksomhet med en sliten økonomi og litt frynsete forretningsdrift, — jeg husker vi dro ned på Aker Brygge og fikk oppgjør i cash. Der lærte jeg alt om hvordan man ikke skal drive business.

Han sluttet i selskapet, og han og familien dro på sommerferie til konas hjemby, Mandal. Det var da han fikk stukket til seg stillingsannonsen.

— Det var som innkjøper i Rema 1000, og hele annonsen traff en nerve i meg, så jeg søkte jobben og fikk den. Jeg var da en av fem kategorisjefer i Rema, — eller innkjøper som det het den gangen.

— Hvordan er det å være HR-direktør i et familieselskap?

— Eierne satser ekstremt mye på menneskene. KLHD var butikkidéen til REMA 1000. Det står for «kvalitet, laveste pris, hyggelige og dyktige folk». Så halvparten av butikkidéen er om mennesker. Og Odd og Ole Robert er selv de viktigste i å understreke dette i sin kommunikasjon. «Et budskap er ikke mottatt før mottakeren spyr av det», pleier Odd å si.

Rema 1000 er ikke en arbeidsgiver som lett slipper tak i gode folk. Odd Reitan har mange ganger uttrykt forundring over alt dette maset folk skaper for seg selv med å bytte jobb og arbeidsgiver. Hvorfor i alle dager bytte jobb hvis du har det bra der du er?, spør han.

Hans sønn har på ingen måte planer om å gi slipp på sin HR-direktør. Ole Robert sa en gang at «Tore og jeg skal jobbe sammen til vi dauer».

Men Tore sjekket likevel ut. I 2006 begynte han som innkjøps- og logistikksjef i Anton Sport. — Det var utrolig moro, og jeg elsker sportsbransjen, og jeg kunne blitt der litt lengre, sier Tore.

Allerede året etter sjekket han inn igjen hos Rema 1000.

— Hva er dine og din virksomhets største HR-utfordringer?

— Vi må bygge så gode systemer at vi lar få folk ta enda flere gode beslutninger som de gjennomfører og sikrer suksess.

— Det er lett å la seg friste til å ansette enda flere, og la dette følge omsetningsveksten. Det ene er at vi er opptatt av kostnader, men vi ønsker også å jobbe smart og effektivt gjennom effektiv organisering. Det må være en balanse mellom å ha full kontroll og oversikt over alt til å være operativ og spontan.

— Dere har ganske høy selvtillit. Hva med netthandel? Disruptivitet? Digitalisering? Alt dette som skal ryste oss alle, og ikke minst dagligvarehandelen i sine grunnvoller?

— Ja, vi har ganske god selvtillit. En av verdens største lavpriskjeder Lidl prøvde å komme seg inn i markedet. De kjøpte vi opp. Vi er ikke redde for at noen skal komme og ta oss. De må gjerne komme, vi er klare.

— Kostnadene i norsk dagligvarehandel er allerede ekstremt lave. Det er vanskelig å operere med god økonomi. Hva gjelder netthandel har vi inngått et partnerskap med kolonial.no.

— Hva er det beste ved jobben din?

— Å se flinke folk lykkes.

— Hva liker du minst?

— Ingenting.

— Absolutt ingenting?

— Jeg hadde en god læremester som sa at 80 prosent av det vi driver med er rutine. Det er dessverre litt kjedelig, men det må gjøres. Det handler mest om innstillingen du har til det.

Tore Høylie v4

Tore Høylie og hans karriere

— Hvorfor er HR viktig?

— En gammel floskel, men folka er vår viktigste ressurs.

— Hva er dine beste råd til de som vurderer en karriére i HR i dag?

— Ikke spesialiser deg innenfor HR. Ta fag som er attraktivt for linjen, og lær deg tallene bak. Jobb deretter i linjen og få verdifull erfaring om det bedriften faktisk driver med.

— Hvem vil du gjerne lese om i en senere HR-profil?

Jon Erik Haug, CHRO i Telenor og tidligere studiekamerat fra USA.

— Det er notert.

Tore Høylie

Tore Høylie er HR-direktør i REMA 1000. Her har han jobbet i nesten hele sin yrkesaktive karriere og har lang erfaring fra linjen.

Høylie har bred erfaring fra kategori, innkjøp og logistikk, samt handel med Østen og Europa gjennom rollen som administrerende direktør i importselskapet for nonfood-varer, REMA Nonfood AS, og senere som administrerende direktør i importselskapet for matvarer, REMA Trading AS.

an fusjonerte disse to selskapene til REMA Brands AS i 2013. Høylie har utdanningsbakgrunn fra Harvard Business School og Växjö universitet.


Oppslagsbilde(r): Rema 1000