Rettferdighet som viktig driver av effektiviteten i prestasjonsledelse
Selve konseptet hørtes enkelt ut men ville det fungere i praksis?
Anna Tavis og Peter Cappelli skrev i sin artikkel i Harvard Business Review høsten 2016 om de utfordringene som fremdeles måtte adresseres; avstemming av individuelle mål i forhold til virksomhetens mål, hvordan belønne prestasjoner og hvordan identifisere medarbeidere med svake prestasjoner.
Hvor står vi i dag?
Konsulentselskapet McKinsey har gjennom en artikkel 2018 skrevet av Hanscock, Hioe og Schaninger i McKinsey Quarterly april 2018 sett nærmere på status innen dette området. Etter at støvet har lagt seg etter oppslagene om nødvendige endringer for et par-tre år siden ser det ut til at fremskrittene ikke har vært store. Medarbeiderne er fremdeles ikke fornøyd og ledere føler at selve prosessen er tungrodd og byråkratisk. 2/3 av respondentene i en undersøkelse utført av Hancock, Hioe og Schaninger om prestasjonsledelse har gjort minst en endring i sin prosess, mens 1/3 har ikke gjort noen endringer i det hele tatt. Studien viser ingen konsensus med tanke på hvilke endringer som bør gjøres, men resultatene viser at prestasjonsledelse utført bra fører til bedre prestasjoner både på individ og organisasjonsnivå.

Kilde: McKinsey Quarterly april 2018

Kilde: McKinsey Quarterly april 2018