Vi vet jo at jobbsøkerne er på mobil. Men vi gjør ikke noe med det.
Alle snakker om mobilrevolusjonen. Men få gjør noe med det. Særlig ikke hodejegere og andre rekrutterere.
«Alle» vet at nesten halvparten av trafikken på LinkedIn kommer fra mobiltelefoner. Også rekrutterere.
– Likevel agerer de som om målgruppen sitter på en desktop, sier Andy Headworth, en britisk ekspert på rekruttering på sosiale medier, i et intervju med HR Norge.
– Når var sist gang du ringte en potensiell kandidat på en fasttelefon, spør Headworth retorisk.
– Det er et enkelt spørsmål, og her er ett til: Hvilken enhet er det et gjennomsnittsmenneske plukker opp 1500 ganger hver uke?
Svaret er selvsagt mobile enheter.
Han nevner raskt fem typer aktiviteter hvor mobilen er den første inngangsporten: Lese epost, lese tekstmeldinger, søke på internett, surfe på sosiale medier, lese nyheter og nyhetsbrev.
– Vi sender jobbtips via epost og InMails på LinkedIn, vi sender dem detaljer om intervjuer, påminnelser. Sosiale nettverk som Facebook, LinkedIn, Twitter brukes først og fremst med mobilen, så hvis du rekrutterer via sosiale medier er din første kommunikasjon med kandidaten sannsynligvis på mobilen.
Headworth har 25 år bak seg i den britiske rekrutteringsbransjen.
– Egentlig søkte jeg en salgsjobb, forteller han. — Så ble jeg spurt: «Har du tenkt over om du kan passe til å gå inn i rekruttering?».
For tolv år siden startet han sitt eget selskap Sirona Consulting, og for syv år siden begynte han å rådgi sine kunder om bruk av sosiale medier i rekruttering.
I mars kommer han til Oslo for å snakke om sosiale medier og rekruttering, inkludert hvordan du integrerer den mobile opplevelsen i rekrutteringsprosessen.
Andy Headworth har flere tips på sin blogg. Headworth er engasjert i det britiske rådgivningsselskapet Sirona Consulting.