Hva HR bør vite om employer branding

I kampen om arbeidskraft blir HR stilt ovenfor utfordringer som griper inn på områder som tradisjonelt har vært en del av andre avdelinger. Employer branding er et svar på dette. Dette temaarket gir et overblikk over det viktigste du trenger å vite om employer branding.

Employee group

Kampen om kompetanse er hard. I dagens arbeidsmarked er kompetente arbeidstakere en grunnleggende forutsetning for å lykkes. Siden etterspørselen i de fleste sammenhenger er mindre enn tilbudet, oppstår det et kompetansegap. Lignende markedskrefter som vi finner i konsumentmarkedet får større spillerom.

Resultatet er at vi i mindre grad i dag kan “kjøpe" den arbeidskraften og kompetansen vi trenger. I stedet handler det om å “selge" virksomheten og arbeidsplassen til arbeidstakerne.

HR-funksjone...

Ønsker du å lese hele artikkelen må du være medlem i HR Norge

Virksomhetsmedlem?

Jobber du i en virksomhet som er virksomhetsmedlem i HR Norge får alle ansatte tilgang til +artikler og andre medlemsfordeler.

Er du ikke medlem?

Som medlem kan du lese hele artikkelen. I tillegg får du tilgang til en rekke andre medlemsfordeler som hjelper deg i jobbhverdagen.

Flere artikler

Morten Albæk
Employer branding
Hvordan møter vi de yngre generasjoner i arbeidslivet?
Hvordan møter vi de yngre generasjoner i arbeidslivet?
Maren H Sunde
Employer branding
Vær tro mot visjonen i kampen om kompetanse
Vær tro mot visjonen i kampen om kompetanse
Ut døra slutter i jobb
Employer branding
5 tips til god offboarding
5 tips til god offboarding