Siris «Afrika Light»
— Personalsaker kunne være alt fra smått til stort, og det kunne være veldig kort til anspente konflikter. Vi utviklet lokale medarbeidere som hadde lite eller ingen erfaring til å ta større og større ansvar. Målet var at de selv skulle kunne drive klinikker når Leger uten grenser trakk seg tilbake.
— Det var utrolig spennende med en helt annerledes kultur og fantastiske mennesker som hadde en styrke og glede som man bare må blir inspirert av.

— Hva lærte du i Cisco?
— Da sammenslåingen var gjennomført ble jeg HR-direktør i Cisco Norge, før jeg gikk over i mer globale roller. Det viktigste jeg lærte der var «stordrift» innen HR, og kunsten å effektivt rulle ut prosesser i et så stort maskineri ved og å ha globale prosesser og strømlinjeformede rutiner.
Siri i Sverige
— Så gjorde du svenske av deg?
— Etter barselpermisjon gikk jeg videre til Telenor som HR-direktør for Telenor Digital. Deres rolle var å utfordre og hjelpe Telenor med digitaliseringen. Så ble de integrert i Telenor, og jeg fikk tilbud om å ta jobben som HR-direktør i Telenor Sverige.
— Der fikk jeg være med å bygge en felles kultur, bryte ned siloer, designe en ny, kundenær organisasjon, bytte ut kompetanse, utvikle ny kompetanse, øke kvinneandel gjennom hele organisasjonen, nedbemanne, innføre nye arbeidsmåter, samt flytte inn i nytt kontor hvor vi jobbet fullt ut aktivitetsbasert. Det var fire fine år.
— Hva var forskjellen på Telenor Sverige da du startet og sluttet?
— For det første var vi jo mye mer ett selskap og én kultur, og ikke disse siloene på tvers. Det var et fornyet Telenor med en helt annen måte å tenke og jobbe på. Et sunnere selskap, mer fremoverlent i forhold til utfordringene som kommer og som vi sto midt i.
Siris «Afrika light»?
— Og nå har du gått hele løypa fra hi-tech til smør og brød i Coop, i en bransje som hi-tech-spåmenn spår dramatiske endringer for. Er Coop ditt Afrika light?
— He-he, nei. Det er mye som er annerledes, men dagligvare er jo utrolig spennende. Det er noe alle har et forhold til. At dagligvare er så sentralt i folks hverdag gjør at jeg føler at jeg kan påvirke noe som er viktig for folk. Det at Coop er eid av sine medlemmer og er en veteran i delingsøkonomi er også utrolig spennende. Og det vi gjør skal vi virkelig gjøre for det beste for våre medlemmer som er både våre kunder og eiere. Dette gjelder også på HR.
— Coop er forresten mer digitale enn du kanskje tror. Under onboardingen her var jeg på besøk på lageret på Gardermoen. Jeg ble superimponert. Det er et helautomatisk lager som ikke står tilbake for noe.
— Også butikkene digitaliseres, blant annet med selvbetjente kasser og selfshopper systemer. Da er det lett å tenke at medarbeidere dermed kan bli overflødige, men det frigjør kapasitet til nye roller i butikk og nye forretningsområder.
Siri som kremmer
— Hvordan vil du beskrive din HR-rolle slik den er i dag?
— Jeg er ansvarlig for HR i Coop Norge. Jeg er ny i jobben, og for tiden bruker jeg dagene til å lære meg organisasjon, kunder og medarbeidere. Senere vil tiden brukes til å jobbe sammen med konsernledelsen rundt Coops strategi.
-- For meg og mitt team handler det om hvordan vi i HR, sammen med ledere, skal sikre kompetanse og organisasjon rustet for oppgavene foran oss.
— Hvordan ser HR ut i Coop?
— Vi jobber med å løfte HR til å ha et mer strategisk fokus hvor vi kan ha en enda mer verdiskapende rolle for selskapet og 28.000 ansatte. Vi må ligge i front for å sikre at vi har kompetansene vi trenger for fremtiden, at vi organiserer oss på best måte, at vi er en moderne og attraktiv arbeidsgiver, at vi har dyktige medarbeidere som sikrer gode kundeopplevelser; at vi er nytenkende; og ikke minst at vi er en lærende organisasjon som kontinuerlig forbedrer oss.
— Hvilke utfordringer ser du fremover?
— Vi som alle andre må finne måter å jobbe smartere, mer effektivt og kontinuerlig forbedre oss på for å være konkurransedyktig.
— Hvordan ser Coop ut om fire år når du har svingt din magiske tryllestav?
— He-he, jo det er vel det jeg prøver å finne ut nå om dagen. På HR-siden har vi totalt fornyet oss og vært med å sikre et Coop som er rustet for fremtidens utfordringer.
Siri og lederne
— Hva kjennetegner en god leder?
— En god leder for meg er en som inspirerer og tør å prøve nye ting, som utfordrer og setter ambisiøse mål, som tør å være seg selv og som er forutsigbar, en som bygger team fremfor å hevde seg selv og som klarer å få det beste ut av et team samlet. Hun tør å delegere og dyrker medarbeidere som kan bedre enn en selv og samtidig jobber med å utvikle seg selv og det å være relevant.
— En viktig rolle for en leder i dag er også å være en «connector» som knytter folk sammen. Det å knytte folk sammen og skape gode team som kan løse komplekse oppgaver sammen er viktigere enn noen gang.
— Jeg er veldig opptatt av at det skal være lett å være god. Alt for ofte stilles det krav og forventninger som ikke understøttes av prosesser og forutsetninger. Da er det ofte lettere å gjøre feil enn å gjøre rett.
-- Det så vi for eksempel i butikkene til Telenor i Sverige. Vi kunne be dem å jobbe på en måte og forstod ikke at forutsetningene ikke var tilstede, for eksempel fordi belønningssystemet dro i en annen retning.
-- Skal det være lett å være god krever det at man er enig om hva det faktisk vil si å være god hos oss, at vi har belønningssystemer som belønner akkurat dette og at rett personer som leverer på både hva og hvordan får skinne.
— Hva er de største lederutfordringene i dag?
— For å være lønnsomme, relevante og konkurransedyktige må man klare å fornye seg, samtidig som man klarer å levere verdi og lønnsomhet i dag. Dette er ofte komplekst og betyr at man som leder må kunne håndtere mange parallelle løp og også ofte dilemmaer.
— Det krever tøff prioritering og at man klarer å velge bort saker for å gi forutsetninger for at oppgaven skal kunne løses. Men det krever også at man klarer fornye seg å finne nye måter å løse oppgavene på som er mer effektive.
«Kjør på!»
— Hvorfor er HR viktig?
— Medarbeidere er uten tvil selskapets viktigste ressurser og gjennom HR og dyktige ledere kan vi skape enorm verdi og utvikling både for medarbeider og selskapet - eller det motsatt om ikke det gjøres en god jobb.
— Hva er dine tre beste råd til en som vurderer en karriere i HR i dag?
— Bygg opp god forretningsforståelse så du kan så du kan jobbe med HR som er verdiskapende for selskapet. Alt for ofte kan HR ha fokus fra innsiden og ut, i stedet for å begynne med fokus på kunde.
— Vær nysgjerrig og våg å tenke nytt. Se til andre fagområder for å la deg inspirere til nye måter å jobbe på innen HR.
— Kjør på! Det er et veldig spennende område med veldig mange muligheter.

Siri Sandholt
Nåværende: HR direktør Coop Norge SA
Arbeidserfaring
2019 -> Coop Norge, HR-direktør/ CHRO
2014 – 2018 Telenor
2008 – 2014 Cisco Systems
- Head of HR Ops, Services EMEAR
- HR Partner Finance EMEAR
- Head of HR Operations Norway
- Head of People & Culture (Products & Operations)
2007 – 2008 Escenic
- HR Manager
- Styremedlem
- HR-sjef Sør-Sudan
2005 – 2007 Leger uten grenser
2003 – 2006 Ementor
- HR-rådgiver
- 2001 – 2003 Avenir, HR Manager
1999 – 2001 EMDS Consulting
- Rekrutteringsrådgiver
1998 – 1999 Selection Group
1995 – 1998 Opticom
Artikkelen er skrevet av Paal Leveraas, coach, skribent og foredragsholder og utgiver av bloggen og ukebrevet Tirsdag morgen.