Live Leer hele veien fra Apple til Opera
PR-Live
Det er grunn til å tro at hennes lange karriére med PR i Opera Software har satt tydelige spor verden over. Opera er et selskap som i PR-kretser beundres for sin unike evne til å skape overskrifter, det være seg i New York Times, Wired og Mashable eller Dagens Næringsliv og Aftenposten.
I startfasen bygde selskapet seg opp først og fremst ved hjelp av PR, og i langt mindre grad ved hjelp av tradisjonell markedsføring. Selskapet greide dermed å få en langt sterkere posisjon i folks bevissthet enn de mikroskopiske markedsandelene versus giganter som Microsoft, Apple og Google skulle tilsi.
— Det er en rød tråd i dette å gå fra ekstern kommunikasjon til internkommunikasjon og videre til HR, sier Live Leer, i det vi fanger henne praktisk talt midflight i et fly på vei til San Francisco.
— Vi tiltrekker oss de som begeistres av Opera-historien. God kommunikasjon starter med historiene de ansatte forteller om selskapet. Å kommunisere dette internt og eksternt bidrar til deling av gode verdier og en positiv kultur som bringer oss videre mot de målene vi skal nå, sier hun, og legger til:
— Her ser jeg en klar parallell til god strategisk HR. I tillegg har jo HR-faget mange ansvarsområder som tangerer kommunikasjon og markedsføring, som rekruttering og employer branding.

Slik møter du Opera på mobilen (Foto: Opera)
Det hun liker minst er knyttet til kvinnedominansen i HR.
— Som jeg allerede har sagt misliker jeg sterkt merkelappen man lett får som organisasjonens «mamma». Ja, vi skal være der for de ansatte, vise medfølelse, og ta de viktige og ofte vanskelige samtalene i tide, men jeg skal ikke bli deres psykolog eller lege.
— Så ditt motto er «mora di jobber ikke her»?
— Nei, på ingen måte, ler Live. — Da er det snarere «henvis i tide» som er mitt motto. De ansatte er ikke barn. Hvis de kjenner at de får anledning til å bidra, vil de vokse og bry seg om sin arbeidsplass.
I en verden hvor alt kan kopieres og forbedres av konkurrenter på kort tid, er Opera og Live Leer opptatt av å skape forskjell ved hjelp av mennesker og organisasjon.
— Produkter og tjenester kan stort sett kopieres eller gjøres med en ny vri. I vår tid er det normen, ikke unntaket. Hvis man hjelper menneskene i organisasjonen til å jobbe sammen og forvalte kunnskapen best mulig skaper vi noe unikt sammen, sier hun, og legger til:
— Det som er så utrolig er at vi kan vokse enda mer enn vi tror er mulig i samspill med andre.

Live Leer
HR-profilen Live Leer
Arbeidserfaring
- 2015 -> VP Global HR for Opera Consumer
- 2008 -> Director of Internal Communications, Opera Software
- 2005-2007 Director PC Marketing, Opera Software
- 2003-2004 Product Line Manager Desktop, Opera Software
- 2001-2004 PR Manager, Opera Software
- 2000-2001 Project manager, Screenplay (tidl. SLB Interactive)
- 1998-2000 Marcom Manager, Apple Computer Norway
Utdanning
- 2010-2014 Master Communications and Human Resources Management, Handelshøyskolen BI
- 1995-1997 Master of Pacific and International Affairs, International Business, University of California, San Diego
- Bachelor of Science with Honors and Distinction, Journalism, University of Boulder, Colorado