Live Leer hele veien fra Apple til Opera

En mer udannet versjon av Live Leer kunne fort fyrt av et «moren din jobber ikke her». Men til tross for at VP Global HR Opera Consumer iblant irriterer seg over negative utslag av kvinnedominansen i HR, er hun en for dyktig interkulturell balansekunstner til å tråkke i den salaten.

På skills-listen på Live Leers LinkedIn-profil er ikke HR engang blant de topp ti mest anerkjente egenskapene. Visepresident for global HR i Operas forbrukerdivisjon er derimot mest kjent for sine kommunikasjonsegenskaper, det være seg intern-, strategisk-, markeds- eller krisekommunikasjon.

Tekno-Live

I tillegg er dette en HR-topp som får kudos for dyp innsikt i mobilteknologi.

Dette er sjelden kost.

De som har møtt Live Leer, eller hørt henne på et av de mange foredragene hun har holdt, vil gjerne beskrive henne som tydelig, klar og med en bred erfaringsbakgrunn som stadig utvides gjennom en umettelig lærelyst.

Etter studier i USA startet hun sin karriére i Apple Norge. Siden da og fram til hun ble VP for global HR i Opera Consumer har hun i hovedsak drevet med ekstern og intern kommunikasjon.

Men noen «mor Opera» vil hun ikke være.

— Jeg synes det er en uting at det faktum at det er mange kvinner i HR medfører at stillinger som min skal bli omtalt som «mor» for organisasjonen. Jeg er mor kun for mine barn. Jeg har selvfølgelig stor empati for de ansatte og hjelper dem når det trengs, men det er ikke noe jeg har i kraft av mitt kjønn.

PR-Live

Det er grunn til å tro at hennes lange karriére med PR i Opera Software har satt tydelige spor verden over. Opera er et selskap som i PR-kretser beundres for sin unike evne til å skape overskrifter, det være seg i New York Times, Wired og Mashable eller Dagens Næringsliv og Aftenposten.

I startfasen bygde selskapet seg opp først og fremst ved hjelp av PR, og i langt mindre grad ved hjelp av tradisjonell markedsføring. Selskapet greide dermed å få en langt sterkere posisjon i folks bevissthet enn de mikroskopiske markedsandelene versus giganter som Microsoft, Apple og Google skulle tilsi.

— Det er en rød tråd i dette å gå fra ekstern kommunikasjon til internkommunikasjon og videre til HR, sier Live Leer, i det vi fanger henne praktisk talt midflight i et fly på vei til San Francisco.

— Vi tiltrekker oss de som begeistres av Opera-historien. God kommunikasjon starter med historiene de ansatte forteller om selskapet. Å kommunisere dette internt og eksternt bidrar til deling av gode verdier og en positiv kultur som bringer oss videre mot de målene vi skal nå, sier hun, og legger til:

— Her ser jeg en klar parallell til god strategisk HR. I tillegg har jo HR-faget mange ansvarsområder som tangerer kommunikasjon og markedsføring, som rekruttering og employer branding.

Globale Live

— Du er på vei til en ledersamling i San Francisco. Er dette en typisk arbeidsdag for deg?

—Det finnes nok ingen typiske arbeidsdager. Ja, akkurat nå er jeg på vei til en samling for lederprogrammet vårt Shape i San Francisco. Her samler vi 25 ledere, og dette er deres tredje samling hvor de skal fokusere på Leading the business. Jeg får anledning til å være flue på veggen mens de diskuterer og høre hvordan de trenger HR framover for å nå de målene som er satt.

Selv om hun er på reise forsøker hun å være tilstede hjemme, om ikke fysisk, så i det minste virtuelt.

— Mens jeg reiser kommer jeg til å holde et øye på internkommunikasjonen og på våre interne sosiale medier. I USA kommer jeg til å poste fra samlingen, og også sjekke inn på vårt interne Oslo-community for å se hva som foregår der.

Og midt oppi alt dette regner hun med å godkjenne ansettelsen av noen nye talenter og gi støtte til en leder eller tre.

— Jeg har noen stillinger som teamet driver og rekrutterer til, og tar jeg ikke feil dukker det opp noen ledere som trenger hjelp. Jeg skal også sjekke framdriften på utlegging av nye kurs på vår digitale læringsplattform.

Opera byttet logo samme dag Live Leer satte seg på flyet.

—Derfor skal jeg sikre at logoen er oppdatert i våre interne kanaler som personalhåndbok og intranett. Jeg skal også ta en titt på utkast til ny jobbside.

Og sånn går nå dagene.

Og nettene.

— Etter middag med lederne i San Francisco våkner Norge, så da besvarer jeg epost og tar en Skype-samtale før jeg går og legger meg til en ny dag.

Opera new logo mobile

Slik møter du Opera på mobilen (Foto: Opera)

HR-Live

— Hvordan og hvorfor ble du i første omgang tiltrukket til HR?

— Da jeg kom tilbake fra permisjon etter barn nummer to, fikk jeg valget mellom tre stilinger i Opera. En av dem var hos vår nye HR-sjef Tove Selnes, som også er styreleder i HR Norge. Hun visste at jeg hadde lang erfaring i Opera, og spesielt med kommunikasjon.

— Hun tilbød meg stillingen som leder for internkommunikasjon. Dette var en ny stilling, og hun så den som viktig for at HR skulle spille en enda mer strategisk rolle i framtiden.

Siden da har Opera vokst i kompleksitet og omfang, og Live har fått anledning til å jobbe med et bredt spekter av oppgaver, blant annet integrering, kultur, endring og kompetansetiltak.

— Hvordan har veien til der du er i dag vært?

— Jeg er opprinnelig utdannet i USA i journalistikk og internasjonal politikk, og jeg tok blant annet et kurs i e-journalistikk (som det da het), og der startet min fascinasjon med programvare og kommunikasjon i digitale kanaler.

Et artig lite selskap fra Cupertino sitt norske datterselskap ble en god match og start på karrieren.

— Jeg begynte i Apple i Norge som markeds- og kommunikasjonsansvarlig, og gikk derfra videre til et digitalt reklamebyrå, før jeg fant en annonse for Opera i Aftenposten hvor de søkte etter PR-ansvarlig.

Hos Opera fant hun et internasjonalt miljø som passet henne utmerket, og som har gitt henne en stor erfaringsbredde.

— Jeg har jobbet med PR, kommunikasjon, markedsføring og salg, jeg var produktansvarlig noen år, deretter var jeg mange år i rollen som leder for internkommunikasjon.

Hun har vært i Opera siden 2001, og opparbeidet seg masse kompetanse. Med en mastergrad og en bachelor fra USA, tre barn og krevende jobb, syns hun likevel ikke hun var klok nok, og kanskje ble livet for Live litt kjedelig.

— Jeg tok en Executive Master på BI med hovedvekt på Human Resources Management, forteller hun.

— Det var godt å se hvor mye forskning det finnes om hva som virker og ikke virker innen HR. Jeg lærte veldig mye om hvordan man skal bygge opp en god HR-strategi.

I august i år inviterte Tove Selnes henne inn i rollen som VP Global HR Opera Consumer, en del av Opera som først og fremst jobber mot forbrukermarkedet. Hun har i tillegg overordnet ansvar for noen konserndekkende HR-områder, blant dem HR-systemet og lederopplæring.

Innovative Live

Live liker jobben sin, og noe av det hun liker best er det internasjonale miljøet.

— Jeg stortrives med det internasjonale arbeidsmiljøet vi har, og muligheten for å jobbe med folk fra ulike kulturer og med ulik bakgrunn. Jeg synes det er så mange muligheter til å bli bedre og utfordre oss selv, og det gjør at utfordringene står i kø.

— Jeg liker også å sette meg inn i nye ting, tenke langsiktig og bidra til å lage gode prosesser som gjør at organisasjonen kan innovere og skape nye produkter og tjenester som bidrar til at mer enn 350 millioner mennesker kan få tilgang til internett.

Innovasjon er viktig for henne.

— HR skal være like innovative som resten av organisasjonen, fastslår hun.

Det hun liker minst er knyttet til kvinnedominansen i HR.

— Som jeg allerede har sagt misliker jeg sterkt merkelappen man lett får som organisasjonens «mamma». Ja, vi skal være der for de ansatte, vise medfølelse, og ta de viktige og ofte vanskelige samtalene i tide, men jeg skal ikke bli deres psykolog eller lege.

— Så ditt motto er «mora di jobber ikke her»?

— Nei, på ingen måte, ler Live. — Da er det snarere «henvis i tide» som er mitt motto. De ansatte er ikke barn. Hvis de kjenner at de får anledning til å bidra, vil de vokse og bry seg om sin arbeidsplass.

I en verden hvor alt kan kopieres og forbedres av konkurrenter på kort tid, er Opera og Live Leer opptatt av å skape forskjell ved hjelp av mennesker og organisasjon.

— Produkter og tjenester kan stort sett kopieres eller gjøres med en ny vri. I vår tid er det normen, ikke unntaket. Hvis man hjelper menneskene i organisasjonen til å jobbe sammen og forvalte kunnskapen best mulig skaper vi noe unikt sammen, sier hun, og legger til:

— Det som er så utrolig er at vi kan vokse enda mer enn vi tror er mulig i samspill med andre.

Hun mener at HR har en unik rolle i det å hente ut potensialet av menneskene og organisasjonen.

— Jeg ser enorm verdi i det potensialet. Der har HR en unik rolle. Vi skal legge til rette for bedre prestasjoner, samspill, innovasjon og kontinuerlig læring og utvikling. Det er høye mål, men utrolig spennende.

— Hva er dine tre beste råd til de som vurderer en karriére i HR i dag?

— For det første, tenk igjennom hvilken del av HR som appellerer mest til deg og spesialiser deg. Er det jus og arbeidsrett, eller er det kommunikasjon og opplæring? Eller kanskje du helst vil å jobbe som generalist?

— Følg også nøye med i timen når det handler om statistikk og digital kompetanse. HR kommer i større grad til å handle om planlegging og forecasting.

Jeg tror vi kommer til å se flere finansfolk bevege seg over i HR, fordi det er en stor gevinst å hente her ved å tenke smart og jobbe strukturert. Hvis det interesserer deg, så spesialiser deg innen det området.

Hennes andre råd er å bli effektiv.

— Du må være god til å se mulighetene og gjøre HR-arbeidet på en effektiv måte. Det er mange enslige HR-ansvarlige rundt i Norge, og stabene blir slankere og slankere. Sett deg inn i det mangfoldet av digitale hjelpemidler og prosesser som bidrar til å forenkle og effektivisere arbeidet.

Hennes siste råd er at du skal forstå organisasjonen.

—Sett deg godt inn i selskapet og produktene. Spør og grav. Det må du kunne for å kunne tilpasse HR-strategien slik at du ser resultater.

Hvis du kan bør du prøve ut hvordan det er å jobbe et annet sted enn akkurat i HR-avdelingen. Og hvis du begynner i HR, pass på å ta i mot muligheten til å prøve deg i linjen om du får den, avslutter Live Leer.

Live leer portrett w300

Live Leer

HR-profilen Live Leer

Arbeidserfaring

  • 2015 -> VP Global HR for Opera Consumer
  • 2008 -> Director of Internal Communications, Opera Software
  • 2005-2007 Director PC Marketing, Opera Software
  • 2003-2004 Product Line Manager Desktop, Opera Software
  • 2001-2004 PR Manager, Opera Software
  • 2000-2001 Project manager, Screenplay (tidl. SLB Interactive)
  • 1998-2000 Marcom Manager, Apple Computer Norway

Utdanning

  • 2010-2014 Master Communications and Human Resources Management, Handelshøyskolen BI
  • 1995-1997 Master of Pacific and International Affairs, International Business, University of California, San Diego
  • Bachelor of Science with Honors and Distinction, Journalism, University of Boulder, Colorado

Flere artikler