Caroline Goyder er ekspert på å bruke stemmen. Hun har hjulpet både skuespillere og virksomhetsledere med å formidle sine budskap. Og TED-foredraget hennes er sett mer enn syv millioner ganger. Etter et foredrag for mange år siden, skulle hun aldri holde foredrag igjen. Men det ble ikke helt sånn for Caroline.
Caroline Goyder

Hvordan vi formidler våre budskap og bruker stemmen vår, er en helt essensiell ferdighet – og likevel tar vi den for gitt nesten hver eneste dag. Den er tilgjengelig for trening og utvikling daglig, men vi tenker ikke over det. Slik er det ikke for Caroline Goyder, som er ekspert på hvordan vi bruker stemmen vår. Og 11. desember åpner hun verktøykassen sin for oss på HR Norges Juletreff.

Ordene vi bruker og måten vi bruker stemmen vår til å formidle dem på, ble Caroline Goyders vei i livet. Det finner vi spor av helt tilbake fra hun var liten. - Jeg har alltid elsket ord. Helt fra jeg var bitteliten, forteller hun. Det ble først studier på Oxford Drama School, før hun jobbet med den engelske TOEFL-testen, som mange kanskje drar kjensel på. Men det var ikke det som skulle drive henne videre. I over tjue år har Caroline vært stemmecoach.

Det å være stemmecoach skaper mange assosiasjoner, og mange misforstår hva det egentlig handler om. - Mange tror at det handler om prestasjoner, sier hun. - Men det handler egentlig om å bli mer av den du er. Det handler ikke om å fake det. En annen misforståelse som kanskje er mer vanlig i UK, er at man tror det handler om klasse – om å prøve å høre ut som noen du egentlig ikke er.

Jeg spør Caroline om hva som er viktigst å fokusere på når man vil bruke stemmen bedre. Finnes det en 80/20-regel her? - På en måte, ja, svarer hun. - Feilen vi ofte gjør er at vi fokuserer på det skrevne ordet. Og på slidene våre. Men svaret er å «snakke» det vi skal si. Å snakke er den beste måten å trene på å formidle et budskap». «Jeg liker ikke å trene på det, men jeg gjør det, fortsetter hun. - Jeg gjør opptak av foredrag jeg skal holde, og går gjennom dem selv, og med min egen coach.

Caroline nevner en viktig side til ved bruk av stemmen, som kanskje er overraskende for mange, og var det for henne også. - Man må ha empati, sier hun. - Det handler alltid om empati. Det påvirker nervesystemet vårt og vår sinnsstemning. Når vi snakker med empati, er det mottakerens sted og følelser som styrer måten vi leverer budskapet på. Og når det handler om dem, og ikke oss, blir det mer kraft i det vi sier.

Jeg prøver meg med en utfordring. - Du har 10 minutter på deg før du skal på scenen, stresset er til å ta og føle på, og skuldrene er et sted nord for ørene. Caroline tar utfordringen på strak arm. - Først og fremst er det et veldig positivt tegn at du kjenner på stresset, for det betyr jo ta dette er viktig for deg. Hun fortsetter, få kontroll på det sensoriske der du er. Kjenn føttene på gulvet, kjenn luften i ansiktet, klærne på huden din, se menneskene bak scenen. Og til slutt, tenk at du snakker med en god venn du er glad for å se, en person du ønsker å hjelpe, for det er det du skal med budskapet ditt. Kjenn på smilet du har når du ser en god venn du vet vil deg vel, og som du også vil vel, avslutter Caroline Goyder.