Storebror ansetter deg
Martin Jonassen er en uavhengig rådgiver på HR-systemer. Han ser konturene av en neste generasjon HR-systemer som tar en langt mer proaktiv og «selgende» rolle overfor brukerne.
— I den første generasjonen HR-systemer var fokus å fange data så nær medarbeideren som mulig. Medarbeiderne vedlikeholdt sine egne data, og kunne sjekke lønnslipper, reiseregninger, kurs, videreutdanning og så videre i portalen, sier han.
— I dag ser vi at lederne trekkes inn og får mobile grensesnitt mot HR-systemene som hjelper dem å lede uten å være på arbeidsplassen, — eller uten at medarbeiderne er der. I neste fase vil HR-systemet samhandle mye mer med medarbeidere, ledere og virksomheten. Teknologier som foreslår nye bøker, filmer eller musikk kan like gjerne anvendes til å foreslå hvem som skal bli din neste medarbeider, eller hvem som skal etterfølge hun som akkurat fikk en forfremmelse.
«Teknologier som foreslår nye bøker, filmer eller musikk kan like gjerne anvendes til å foreslå hvem som skal bli din neste medarbeider, eller hvem som skal etterfølge hun som akkurat fikk en forfremmelse»
— Så kom trenden der lederen skulle få bygge og ivareta sine relasjoner til medarbeiderne. Slike systemer holder styr på medarbeidersamtale, oppfølging av mål, opplæringsplaner og den type ting.
— Det som kommer nå er igjen rettet mot medarbeiderne. Et eksempel er kompetanseutvikling. Når en medarbeider har tatt et kurs, foreslår systemet neste kurs, kanskje med begrunnelser som at «72% av kollegene som tok kurset du nettopp avsluttet tok også dette kurset», eller «64% av de som tok dette kurset fikk lønnsøkning innen seks måneder, og 32% ble forfremmet innen tolv måneder».
«64% av de som tok dette kurset fikk lønnsøkning innen seks måneder, og 32% ble forfremmet innen tolv måneder»

Fremtidens rekrutteringsteknologi? (iStockPhoto)
«Hvis alle bruker slike systemer, vil det da være 20 prosent av befolkningen som aldri får jobb, ikke fordi de er feil kandidater, men fordi systemene gjør feil?»
«Utfordringen er å ivareta en ordentlig relasjon mellom leder og ansatt og HR og ansatt når systemene overtar så mye av dialogen.»