Kan dataspill erstatte læreren? Mye tyder på det. Når disiplin og viljestyrke byttes med engasjement og glede lærer vi både bedre og raskere. Funcom-gründer Gaute Godager forteller hvorfor og hvordan.

Tenk deg en som skal begynne å jobbe med barnevern. Han eller hun blir sendt inn til en aggressiv, misbrukt, selvskadende14-årig jente. Stemningen er eksplosiv, ukvemsordene spruter ut av den unge jenta. Hvis barnevernspedagogen blir usikker og vikende, eller sier de gale tingene kan håpet om å skape tillit være over for alltid.

Mye står på spill.

Og heldigvis: Denne gangen er det bare et spill.

Et dataspill.

Gaute Godager startet i sin tid Funcom. I dag jobber han som psykologspesialist, men er fremdeles opptatt av hva vi kan lære av å leke, for eksempel som i å spille dataspill. Han har blant annet vært med å utvikle det ovennevnte treningsopplegget for Aleris. I denne videoen, som er en kortversjon av et tidligere foredrag han holdt for HR Norge, forteller han om hvordan denne måten å lære på kan anvendes, ikke bare til trening av barnevernspedagoger, men også til lederutvikling, oppøvelse av praktiske ferdigheter, salgstrening, brannslukking - mulighetene er åpenbart grenseløse.

Et konkret eksempel er butikkjeden som trente sine ansatte til å selge hundemat. Det ble til en spennende konkurranse de gledet seg til å delta i, hver kveld. Tusenvis av timer ble brukt, og resultatene var gode.

Se og hør Gaute Godager i opptaket under.