Spillifisering: La dine ansatte leke seg til læring (på fritiden?)
Kan dataspill erstatte læreren? Mye tyder på det. Når disiplin og viljestyrke byttes med engasjement og glede lærer vi både bedre og raskere. Funcom-gründer Gaute Godager forteller hvorfor og hvordan.
Tenk deg en som skal begynne å jobbe med barnevern. Han eller hun blir sendt inn til en aggressiv, misbrukt, selvskadende14-årig jente. Stemningen er eksplosiv, ukvemsordene spruter ut av den unge jenta. Hvis barnevernspedagogen blir usikker og vikende, eller sier de gale tingene kan håpet om å skape tillit være over for alltid.
Mye står på spill.
Og heldigvis: Denne gangen er det bare et spill.
Et dataspill.
Gaute Godager startet i sin tid Funcom. I dag jobber han som psykologspesialist, men er fremdeles opptatt av hva vi kan lære av å leke, for eksempel som i å spille dataspill. Han har blant annet vært med å utvikle det ovennevnte treningsopplegget for Aleris. I denne videoen, som er en kortversjon av et tidligere foredrag han holdt for HR Norge, forteller han om hvordan denne måten å lære på kan anvendes, ikke bare til trening av barnevernspedagoger, men også til lederutvikling, oppøvelse av praktiske ferdigheter, salgstrening, brannslukking - mulighetene er åpenbart grenseløse.
Et konkret eksempel er butikkjeden som trente sine ansatte til å selge hundemat. Det ble til en spennende konkurranse de gledet seg til å delta i, hver kveld. Tusenvis av timer ble brukt, og resultatene var gode.
Se og hør Gaute Godager i opptaket under.