Slik skal Ruter møte Uber

«Jeg skjønte ikke hvordan helikoptre fungerte, så jeg kjøpte en modell i 1.000 deler og satte det sammen for å finne det ut», forteller Ruters toppsjef Bernt Reitan Jenssen. «Teknologi er morsomt!»

Bernt reitan jenssen ruter oppslag

Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen er, til toppleder å være, usedvanlig oppegående på teknologi.

– Skal du forstå hvilke muligheter teknologien gir, er det viktig å forstå hvordan ting fungerer, sier han. – Jeg holder hjernen i trim ved å lese minst en bruksanvisning i uka.

«Jeg holder hjernen i trim ved å lese minst en bruksanvisning i uka»
- Bernt Reitan Jenssen

Jenssen leder en virksomhet som representerer en bransje «alle» spår vil bli blant de hardest rammede når digitalisering, automatisering og robotisering går sin gang. Vi skal få selvkjørende, elektriske kjøretøy som tar deg fra A til B, hvor A er et sted du faktisk er og B er et sted du faktisk skal til.

Men Ruter venter ikke på å bli utkonkurrert av Uber eller andre disruptive aktører.

– Kollektivtransport er et historisk kompromiss, sier Jenssen. – Hjemme i Trøndelag på 60-tallet, når folk skulle ut og plukke bær, spleiset de på bygdas lastebil. De ble enige om et sted og en tid å plukke opp folk, og et sted og en tid å kjøre tilbake. Ingen fikk det helt som de ville, men til gjengjeld ble prisen overkommelig.

– Sånn driver vi i bunn og grunn ennå i denne bransjen. Forretningsidéen er å hente deg et sted du ikke er og kjøre deg til et sted du ikke skal på en måte du ikke nødvendigvis setter pris på. Det vil være naivt å tro at denne modellen ikke vil utfordres.

Vi ... «henter deg et sted du ikke er og kjører deg til et sted du ikke skal»

Derfor har Ruter for lengst – «minst et år før Rune Bjerke i DNB», sier Jenssen – redefinert seg fra først og fremst å være et kollektivselskap med data til å være et dataselskap som leverer kollektive transporttjenester.

Han forteller om visjonene i Ruter, hvordan de skal vite hvor du vil nesten før du vet det selv, og trille inn en liten, selvkjørende elektrisk buss på fortauet foran deg som kjører deg dit du vil, eller så nært som mulig. Det skal være praktisk, effektivt og ikke minst lønnsomt.

– Vi har regnet på at det vil være lønnsomt helt ned mot to passasjerer i et kjøretøy, sier Jenssen.

Og løsningen ligger i store data, selvkjørende busser og smarte applikasjoner.

– Vi samler inn like mye anonyme data om reiser i Oslo og Akershus som Uber gjør i hele verden, forteller han.

– Vi har oversikt over all infrastruktur, hvor alle bussene er, lederne, sjåførene. Vi vet hva kundene søker etter og hvilke transportvalg de tar etter å ha søkt. Det gjør at vi stadig kan utvikle mer brukervennlige apper.

Ruter «samler inn like mye anonyme data om reiser i Oslo og Akershus som Uber gjør i hele verden»

Ruters utviklere jobber moderne, i sprinter, hvor små forbedringer gjøres i korte intervaller.

– Vi kan lage et design på mandag og ha fokusgrupper på prototypen på fredag, forteller han.

Jenssen har ledet Ruter siden det ble Ruter i 2008. Hovedstadsområdets byråkratiske og politikerstyrte kollektivselskap har i denne perioden forandret seg radikalt. Hierarkiet er blitt flatet ut og beslutninger blitt dyttet ut i linjen.

Politikernes direkte innflytelse er redusert. Virksomheten, slik Bernt Jenssen beskriver den, høres ut som en lettbeint, dynamisk teknologibedrift, langt fra idéen om byråkrati og regelrytteri.

– Folk kommer hit og spør «er dette virkelig en offentlig virksomhet?», sier Jenssen.

– Det er mange myter om offentlig sektor, og de holdes først og fremst i live av de som jobber der selv. Ved å slippe medarbeiderne til og lette på strukturene kan man få til mye.

– Selv har jeg lagt ned 75 prosent av ledermøtet. Jeg sier til de som kommer til meg for svar at de må finne svarene selv. «Gå ut og snakk med folkene dine», sier jeg, «du får ingenting gjort ved å sitte her og beklage deg».

– Disse tingene skal du snakke om på HR Forum 2017. Hvorfor det, tror du?

– He-he. Ja, det må nesten du svare på. Men HR er en nøkkelaktør i det å endre organisasjoner slik at de er bedre tilpasset digitaliseringen og fremtidens behov. Dette er tidenes største kompetanseprosjekt – det å få folkene med oss rundt svingen og sikre at vi fortsatt er relevante for kundene våre. Og dette er problemstillinger som er relevante for mange flere enn Ruter og vår bransje.