Selskapet hvor alle er ledere
«I Ducky er det et dynamisk hierarki hvor rollen til en person kan endres fra et prosjekt til et annet og fra dag til dag»
Det innebærer, ifølge håndboken, at siden alle er ledere tar de ansvar for prosjekter, økonomi, programmering, salg, design, mat og andre ting som er viktig.
Selv om det ikke finnes noe rigid hierarki mellom medarbeiderne i Ducky, er de oppmerksomme på at det finnes lover og regler som regulerer ansvar og beslutningsmyndighet. Derfor er det et eget kapittel om det formelle hierarkiet. Det handler først og fremst om at selskapet har et styre som «skal holde en lav profil, men er bemyndiget til å gjøre endringer i organisasjonen hvis det er absolutt påkrevd».
Styret «er bemyndiget til å gjøre endringer i organisasjonen hvis det er absolutt påkrevd»
Bestemmer sin egen lønn
Om Ducky ikke har noe formelt hierarki, så skiller de mellom nye og erfarne medarbeidere. Alle nyansatte er «teammedlemmer». Begrensningene er imidlertid ikke så store. Det er kun de som har kommet gjennom prøveperioden og kan kalle seg «medarbeider» som kan være med å ta beslutninger om endringer i styringsdokumentet.
Selskapet bestreber seg på full transparens. Lønningene bestemmes av medarbeideren selv, med en øvre grense på 500.000 kroner.
«Vi er alle i ulike faser av livet og har ulike motivasjoner for å jobbe i Ducky, såvel som finansielle behov», står det i styringsdokumentet.
«Du kan selv velge din lønn, men det er begrenset til maks 500.000 kroner. Ditt valg må diskuteres med kolleger og forankres i dine personlige finansielle behov og Duckys økonomiske situasjon», står det videre.
Arbeidstiden er syv timer og den åttende timen oppfordres de til å bruke på selvrealisering, oppdatering, avslapning, meditasjon eller gå tur, eller gjøre det hyggelig for seg selv og kolleger.
Den åttende timen oppfordres de til å bruke på selvrealisering, oppdatering, avslapning, meditasjon eller gå tur, eller gjøre det hyggelig for seg selv og kolleger.
Bærekraft
Ducky er et programvareselskap, og lager verktøy som skal stimulere til større bevissthet omkring hvordan vi kan endre våre mikrovaner og på den måten bidra til FNs bærekraftsmål.
Selskapets visjon er «en bærekraftig menneskehet», og denne skal realiseres gjennom å «utdanne, engasjere og styrke deg og meg til å handle bærekraftig».
Der har de truffet en nerve i tiden, og selskapet har momentum. Den største kunden er miljøet de sprang ut av, NTNU, hvor 2.000 ansatte har vært involvert. I tillegg har en rekke skoler kommet på kundelisten gjennom programvare som lar elever og skoler konkurrere med hverandre i bærekraft. Også Ikea er på kundelisten.
Fascinerende og annerledes

Les mer om programmet til HR Forum og Jake Hills foredrag her. Og mens du er i farta: Duckys styringsdokument er blant de mer inspirerende dokumentene av denne typen du kan lese. Det ligger tilgjengelig her.
Intervjuet er gjort av Paal Leveraas, coach, journalist og foredragsholder og utgiver av det populære ukebrevet Tirsdag morgen.
Oppslagsfoto: ducky.eco og privat