Sannhetens øyeblikk for HR

— Når jeg går inn i en HR-avdeling i dag er det som å komme inn i et antikvariat, spissformulerer Peter Hinssen. — Totalt ikke datadrevet.

Peter Hinssen topbanner

Når det kommer til radikal innovasjon, digitalisering og hvordan forretningslivet vil utvikle seg i fremtiden, er Peter Hinssen en av Europas mest etterspurte foredragsholdere.

HR henger etter

I mars var han i Oslo for å snakke på HR Tech.

Der snakket han om «The Day After Tomorrow», både i et foredrag og i en workshop.

Og nei, det handler ikke om katastrofefilmen fra 2004, men hans egen bok fra 2017.

Den er langt mer optimistisk enn filmen.

— Jeg er definitivt en teknologioptimist, fastslår belgieren via mobilen fra førersetet i en bil i Brüssel.

Men en lys fremtid i overmorgen betinger at man handler i dag.

Det gjelder de fleste av oss, men ikke HR. De skulle ha handlet i forgårs, om jeg tolker Peter rett.

For mens de fleste funksjoner i en virksomhet har tatt skrittet inn i digitalisering henger HR langt etter, mener han.

— HR kan lære av det som har skjedd i marketing de siste ti årene, sier han. — Faget marketing er totalt endret, det er data- og analysedrevet. Går jeg imidlertid inn i en HR-avdeling er sjansen stor for at de sitter og bruker de eldste verktøyene i verden. Oppskriften marked har fulgt de siste årene må HR følge de ti kommende årene.

Organisasjoner virker ikke lenger

— OK, det kan hende noen kjenner seg igjen i det. Men hva snakker du om når du snakker om dagen etter i morgen?

— Jeg snakker om at vi må tenke business helt på nytt. Det handler ikke om å tegne organisasjonskartet på nytt. Organisasjoner virker ikke lenger. De må gjenoppfinnes.

— Og hva skal først og fremst være annerledes?

— Tre ting, svarer han. — Kognitivt mangfold, psykologisk trygghet og ansvarliggjøring. De fleste virksomheter i dag består av ansatte som tenker likt, føler likt og har en lik bakgrunn. «Her er det lov til å si akkurat hva du mener», sier gjerne ledelsen. Men hvis alle tenker likt får du ikke så mye ut av det.

— De mest innovative og suksessrike selskap og team preges av at de har et kognitivt mangfold. Jeg har møtt toppledere i teknologiindustrien som har gått på Stanford og Berkeley og kan snakke om AI på høyt nivå. Men så dukker det plutselig opp en blant dem som har doktorgrad i middelalderhistorie. Eller en filosof. Filosofer er ekstremt attraktive i dag. De ser korrelasjoner, årsak og virkning, mønstre som ingen andre ser.

— Så kognitivt mangfold er hovedingrediensen i virksomheter som overlever til i overmorgen?

— La oss se det i øynene: Mye av det vi gjør i dag vil gjøres av maskiner og algoritmer i morgen. Hvis vi kan møte denne utviklingen med kognitivt mangfold vil vi være mer motstandsdyktige.

Sannhetens øyeblikk

— Hva kan HR gjøre?

— HR står foran et sannhetens øyeblikk. Det er de som skal levere her. Kan vi rekruttere slik at vi bringer inn mer kognitivt mangfold? Kan vi bruke teknologien til å forstå våre ansattes adferd og justere i forhold til det? Kan vi finne den rette balansen mellom mangfold og psykologisk trygghet? Kan vi skape strukturer som både ivaretar de ansatte og sikrer at de føler ansvar for å bidra og levere på forventningene?

— Har du eksempler på selskap som allerede befinner seg i overmorgen?

— Det klassiske er å tenke på de store teknologiselskapene. Mange av disse selskapene er fantastiske steder å jobbe. Du behandles som en gud. I Europa ser jeg ofte at dette slår ut i at den enkelte ansatte også føler seg som en gud som ikke trenger å stå til rette for noen. I USA er det en helt annen kultur for å faktisk levere på forventninger. Derfor er ansvarliggjøring også en viktig ingrediens i fremtidens virksomheter.

— Samtidig er Google og Facebook blitt så store at de selv begynner å bli kjedelige. I Googles kultur står psykologisk trygghet sentralt. De vil sikre at folk kan uttrykke seg, eksperimentere og gjøre ting som ikke er «normalt». Men nå må de minne seg selv og sine ledere om å fokusere på psykologisk trygghet. Det er et paradoks.

Peter Hinssen

Peter Hinssen er seriegründer, forfatter og rådgiver som spesialiserer seg innenfor radikal innovasjon, ledelse og den digitale påvirkningen på samfunnet. Han lanserte nylig boken «The Day After Tomorrow» som handler om hvordan selskaper kan overleve under radikale endringer.


Artikkelen er skrevet av Paal Leveraas, coach, skribent og foredragsholder og utgiver av bloggen og ukebrevet
Tirsdag morgen.