— Spesielt i kommunene har vi sett at politikerne legger seg tungt på administrasjonen når det gjelder det faglige innholdet av sakforeleggene, og de senere årene ser vi tilløp til det samme i departementene. Vi får nå faglige utredninger på juridiske områder hvor det synes ganske tydelig at de skriver det politikerne ønsker, ikke det som er faglig korrekt, sier han.
Han nevner en rekke eksempler. Et av dem er Fremskrittspartiets flaggsak om at det skal bli tillatt å bruke snøscooter i friluftsområder.
— I utgangspunktet var det en bestemmelse i Friluftsloven som uttrykkelig forbød dette. I første omgang forsøkte ikke Regjeringen å endre denne lovbestemmelsen, men brukte en eldre lov om forsøk i kommunal virksomhet, som hjemmel for å gi dispensasjon fra Friluftsloven. Men denne forsøksloven gir overhodet ikke hjemmel til til å fravike klare lovforbud i andre lover, den handler om tillatelse til å flytte forvaltningsansvar fra statlige eller fylkeskommunale organer til kommuner, ikke om innholdet i de lovene det kan være tale om.
— Etter at departementet først hadde insistert på at de kunne bruke forsøksloven som hjemmel for å fravike Friluftslovens regel, fremmet man til slutt forslag om de nødvendige lovendringer.
Et annet eksempel er hyperaktuelt i forbindelse med presset for kommunesammenslåinger.
— Bestemmelsene i Inndelingslova var klare nok: når to kommuner hadde slått seg sammen skulle det holdes nytt kommunevalg. Men dette kunne være praktisk belastende og politisk problematisk, så det ble gitt tillatelse til at kommunestyrene kunne avtale seg imellom hvordan det nye kommunestyret skulle se ut. Det ble gjort med henvisning til en diffus dispensasjonsparagraf i loven som klart nok ikke tok sikte på et så alvorlig inngrep i velgernes mulighet til å påvirke sammensetningen av kommunestyret.
— Departementet holdt imidlertid lenge fast på dette var lovlig, men til slutt endret de loven og tok inn den nødvendige hjemmelen for slike særordninger.
Bernt mener en annen vesentlig drivkraft bak denne utviklingen i både stat og kommune er det stadig sterkere fokuset på budsjettkontroll for å sikre et tilstrekkelig økonomisk spillerom for politisk ledelse på prioriterte områder.
— Økonomi har gradvis blir mer styrende også der Stortinget har lovfestet minimumsytelser og standardkrav for stønad og tjenester til borgerne, sier Bernt.
Som eksempel på dette nevner han utviklingen når det gjelder styring av og kontroll med sosialtjenestene i kommunene.
— Lenge var sosialkontorene ledet av fagfolk som så sitt faglige ansvar for å oppfylle lovgivers intensjoner om sosial trygghet og rettssikkerhet som sin fremste forpliktelse. Det skapte problemer for de som satt sentralt og hadde fokus på å holde budsjettene.
— Særlig i løpet av 90-tallet skjedde det en gradvis utskiftning av ledere i mange sosialkontorer. Det ble satt inn ledere med utdanning i økonomi eller offentlig administrasjon, og med en klar oppfatning av at deres viktigste suksesskriterium i denne stillingen var evnen til å holde budsjettet.
— Dette møter vi igjen i sosialtjenesten i dag. Jeg har hatt samtaler med familier med sterkt handicappede barn som ikke får den hjelpen de trenger, der velmenende saksbehandlere bare slår ut med armene og sier at de har ikke ressurser til å gi bedre tilbud.
— For pappaen som ble sykmeldt på grunn av stresset og får beskjed om at støtten til familien reduseres fordi «pappa er jo hjemme», blir det presentert som et nullsumspill. «Hvis dere skal få, må vi ta fra noen andre.»