Jacob Schrams drøm, verdens største rebranding og en fersken
Året var 2012. Statoil Energy & Retails toppleder Jacob Schram var klar for et nytt styremøte. Da trakk styreleder Birger Magnus ham til side, og sa at «akkurat nå sitter det et canadisk selskap og forhandler med Statoil om kjøp av aksjene i Energy & Retail».
Statoil hadde skilt ut bensinstasjonene og børsnotert det to år tidligere, men satt fremdeles med 54 prosent eierandel.
Nå satt selskapet i forhandlinger med canadiske Alimentation Couche-Tard (ACT).
— Det var et supersjokk, sier Jacob Schram. — Vi visste jo at utskillingen fra Statoil ville bety at vi før eller siden ble solgt, men dette kom mye raskere enn vi hadde trodd. Det var også en skuffelse. Vi hadde jo akkurat «flyttet hjemmefra», så ble vi «giftet bort» før vi fikk sjansen til å vise hva vi var gode for.
«Vi hadde jo akkurat "flyttet hjemmefra", så ble vi "giftet bort" før vi fikk sjansen til å vise hva vi var gode for.»
«Vi kunne ikke være en gjeng fettere og kusiner, men brødre og søstre»
«Business er som en fersken»
«Jo Nesbø sa du skal begynne med vaskeseddelen … han forkastet 10-12 utkast før jeg skjønte at jeg ikke hadde erfaring nok»