Hvordan blomstre i en «perfekt storm»?
Vi går mot en verden hvor varer og tjenester leveres stadig mer effektivt. Roboter og kunstig intelligens overtar produksjon, salg og levering av både fysiske og intellektuelle produkter. Resultatet blir en massiv produktivitetsøkning, men uten at det skaper nye arbeidsplasser. HR står foran nye, uvante utfordringer.
«Marriott wants to add 30,000 rooms this year. We will add that in the next 2 weeks»- Brian Chesky (@bchesky), Airbnb-gründer
«Marriott sier de skal utvide med 30.000 rom i år. Vi utvider med det de neste to ukene», tvitret Airibnbs med-gründer Brian Chesky for mer enn tre år siden.
Siden da har fokuset på disruptive virksomheter som gjør ting tusen ganger bedre til en brøkdel av prisen blitt stadig sterkere.
Den sørafrikanske futuristen, journalisten og tidligere dotcom-gründeren Neil Jacobsohn er en av stemmene i dette koret. Han maler sine bilder av fremtiden med bred pensel og presenterer ofte og gjerne på konferanser rundt omkring i verden.
I november kommer han til Norge og HR Forum som en av hovedinnlederne.
Jeg snakket med ham på Skype en dag i juli.
En perfekt storm
– Endringene som foregår i dag skjer i en skala og en fart verden aldri har sett før, starter han. – Det påvirker alt, individer, virksomheter – hele menneskeheten. Det er en «perfekt storm».
En perfekt storm beskriver et værfenomen hvor en rekke faktorer spiller sammen for å skape spesielt dramatiske konsekvenser. Det brukes gjerne i overført betydning når andre sammenfallende faktorer, som i dette tilfellet teknologi, demografi, globalisering, kombinert med store fremskritt i en rekke vitenskapelige disipliner som genetikk, biologi og medisin. Til sammen skaper det enorme muligheter, men også et kaos uten sidestykke.
Neil er mer enn gjennomsnittlig opptatt av hva som ligger foran oss. Han har i en årrekke vært en av hovedpersonene bak «Mindbullets», et nyhetsbrev fra fremtiden. Artiklene er typisk datert ti år inn i fremtiden og skrevet som om det var i nåtid. De gir interessante og faktisk oftest ganske jordnære perspektiver på utviklingen.
– Så Neil, hvordan ser verden ut fra et HR-perspektiv i 2027?
– Da må vi først se det store bildet. I 2027 vil praktisk talt 100 prosent av verdens befolkning være på nett. Det vil ha foregått en massiv automatisering av arbeidsoppgaver, og ikke bare av jobber innen industrien, men av advokater, revisorer, leger, lærere. Det vil utløse milliarder av dollar i ny produktivitet. Forretningsprosesser som i dag tar dager, uker og kanskje måneder vil automatiseres og gå i sanntid, sier han.
– Den økte produktiviteten vil ikke gi tilsvarende mange nye jobber. Tvert imot vil antallet jobber gå ned, og vi vil se nasjoner innføre borgerlønn for å ta vare på de som blir overflødige. Av de som jobber, vil svært mange være en del av den såkalte «gig-økonomien» og gå inn og ut av prosjekter.
– Dette gir også HR mange nye utfordringer, sier han. – I en forretningsvirkelighet hvor noen er ansatte, noen er innleid, noen befinner seg på stedet, andre er hjemme, og atter andre er på den andre siden av kloden, vil en viktig rolle for HR være å drive prosjektstyring. HR vil måtte se på hvordan de rekrutterer, hvordan de administrerer mennesker, hvordan opplæring og kompetanseutvikling skal skje. Ikke minst vil de måtte overbevise ledere på alle nivåer om viktigheten av å gjøre ting annerledes.
Ingen nåde
Ingen bransjer eller virksomheter vil finne nåde for tsunamien av endringer drevet fram av teknologien.
– Virksomheter som ikke blir agile vil dø. Virksomheter som ikke setter kunden i førersetet og leverer produkter og tjenester som er tilpasset den enkelte kunde vil også få store utfordringer. Virksomheter som ikke utvikler sin forretningsmodell og sin kompetanse likeså. Jeg gjorde nylig et oppdrag for et stort, globalt revisjons- og rådgivningsfirma, forteller Neil. – De regner med at om bare få år er 50 prosent av det de lever av i dag automatisert, og ser nå på hvordan de kan utvikle nye forretningsområder og ny kompetanse for å møte disse utfordringene.
Futuristen forutser også store endringer i organisasjonsdesign som følge av at en «digitalt født» generasjon overtar i arbeidslivet.
– I den gamle verden sendte man folk på kurs og seminarer. I den nye vil folk oppdatere seg kontinuerlig, online. I den gamle verden lagde man produkter til «alle». I den nye har vi en markedsplass på én person. I den gamle verden aksepterte vi middelmådige ledere. Når en generasjon arbeidstakere som er vokst opp med «likes» og rangeringer av alt vokser til vil middelmådige ledere bli avkledd. De ansatte vil også forvente kontinuerlig tilbakemelding på sine prestasjoner, ikke en oppsamling av feedback en eller to ganger i året.
Godt lederskap blir av fundamental betydning, mener Jacobsohn, og snakker om «360-graders lederskap».
– Du skal ikke lede fra fronten, men fra sentrum, og ha et 360-graders blikk på alle interessenter, sier han. – Det krever fundamentalt nye egenskaper.
– Hva ser du som den største utfordringen?
– Mangel på tillit. Folks tillit til hverandre og til sine ledere svekkes dag for dag over hele verden. Trump gjør det bare verre. I mitt eget land, Sør-Afrika, er mangelen på tillit til det politiske systemet komplett. Landets president har 800 saker mot seg. Det skaper stor usikkerhet i næringslivet, og mange industrier som egentlig har gode naturlige kår, som gruvedrift, er praktisk talt utslettet.
– Hva er medisinen mot manglende tillit?
– Åpenhet og transparens. De beste virksomhetene har en åpenhetskultur hvor ting ikke holdes hemmelig som standard, men tenker omvendt: Alt er i utgangspunktet åpent og tilgjengelig, og dersom det skal gjøres unntak skal det være godt begrunnet. Man må bygge en kultur for åpenhet.
– Og hvordan bygge kultur i en «gig-økonomi»?
– Digitale verktøy. Det fins nå flere verktøy tilgjengelig enn noensinne, de når lettere ut til folk, og kan nå ut til alle interessenter, avslutter Neil Jacobsohn.
Om Neil Jabobsohn
Neil Jacobsohn er senior partner ved FutureWorld International. Han har lang erfaring innen kommunikasjon og en stor interesse for fremtiden. Jacobsohn er en digital entreprenør og markedsfører, samt at han har fått flere utmerkelser for sitt arbeid som journalist. Han har vært med på å grunnlegge FutureWorld Network, og har fasilitert workshoper og prosjekter for blant andre Stockholm School of Economics, Oxford SAID Business School, The Indian School of Business, Duke Corporate Education og London Business School.