Hva skjer når kunstig og naturlig intelligens møtes i ledergruppa? Her er noen som vil finne det ut
Hva gjør kunstig intelligens med en ledergruppe? I Tieto vil de gjerne vite det. Derfor har de tatt inn en algoritme i ledergruppe. De kaller henne Alicia T.
Alicia T. har fått et stort mandat til tross for at hun foreløpig er noe begrenset. Var det et virkelig menneske, ville man i beste fall kunne si at hun er i puberteten, i og med at hun fremdeles er et forsknings- og utviklingsprosjekt.
– Bakgrunnen for prosjektet er at vi vil høste erfaringer med hvordan beslutninger tas i et team sammensatt av både roboter og mennesker, forteller markedssjef Knut Ekern i Tieto Norge.
Det er ledergruppa i Tieto Data Driven Business som har tatt inn det nye medlemmet. Alicia er ikke fysisk tilstede, men tilkalles fra skyen via ulike enheter som er tilgjengelig for de andre ledergruppemedlemmene.
Så langt er oppgavene veldig «junior-aktige». Hun overvåker media og trender, og sjekker grunnleggende kunnskapsdatabaser som Wikipedia på forespørsel fra kollegene sine.
– Neste oppgave er å støtte beslutningsprosesser med trender og oppdatert markedsinformasjon slik at beslutninger kan fattes på best mulig grunnlag, sier Knut Ekern.
Selskapets eksperimentering er markedsdrevet i den forstand at de vil smake medisinen de sannsynligvis skal foreskrive kundene i fremtiden.
– Det handler om å lære hvordan samspillet mellom mennesker og kunstig intelligens fungerer, sier Cristina Petrescu, som er selskapets øverste leder innenfor offentlig sektor, utdanning, helse og velferd.
– De kundene vi jobber best sammen med er de vi kan være innovative sammen med, legger hun til. – Kunder velger ofte det trygge fremfor det optimale, ikke fordi de vil, men fordi regelverket krever det. Så da tar vi medisinen selv. Skal vi bygge forsvarsverk mot disruptivitet må vi selv være disruptive.