- HR-analyser handler om å øke produktiviteten
HR-analyser handler ikke bare om å måle innsats og resultater og automatisere rapporter. - Det er når rapportene brukes til å løse problemer, at virksomhetene kan tjene store penger på det, mener Max Blumberg.
Han er forfatter, foredragsholder, for tiden gjesteforsker ved University of Leeds Business School og ikke minst grunnlegger av Blumberg Partnership, som rangeres på den globale lista over «Top 50 HR Analytics Influencers». Blumberg kommer til konferansen HR-Analyser 2019 for å fortelle om hvorfor HR-analyser øker i popularitet, hva organisasjonene som lykkes med dette gjør, og gi noen råd til hvor man bør starte.
- Det hevdes gjerne at det er de ansatte som drar nytte av HR-analyser, men først og fremst handler det om å øke produktiviteten. Derfor er det virksomheten, og spesielt dens aksjonærer og investorer som tjener på at det gjennomføres HR-analyser, mener Max Blumberg.
Øker i popularitet
Trenden er klar: HR-analyser øker veldig i popularitet. - Fram til nå har HR fokusert på å gjennomføre prosesser som rekruttering, kursing, forfremmelser og så videre. Nå oppdager flere og flere at arbeidsstyrken kan bli mer effektiv hvis de også måler innsatsen og resultatene av disse prosessene, sier Blumberg og gir et par enkle eksempler: Hvor mange prosent av de ansatte yter høyt? Hvor mange prosent av de som kurses oppnår en form for forfremmelse?
Gjennomførbart for alle
Å innføre HR-analyser krever på sitt enkleste plan ikke så mye, og bør være gjennomførbart for selv de minste organisasjoner, mener eksperten.
- På det enkleste nivå handler HR-analyse bare om å måle innsats og resultat av menneskelige prosesser, sier han og utdyper:
- HR-analyser har to mål: Det ene handler om å automatisere rapporter som det tar lang tid å gjøre manuelt. Dette vil frigjøre tid til det neste målet, som handler om å identifisere spesifikke problemer i virksomheten, som kan knyttes til menneskene som jobber der. Ved hjelp av HR-analyser kan man løse disse problemene.
- Bruk rapportene
Å automatisere rapporteringen krever ikke mer enn innkjøp av rapportverktøy, som for eksempel Tableau eller Power BI, og et kort kurs for å lære dem.
- Det andre målet, som handler om å identifisere og løse virksomhetens utfordringer, krever lite teknologi, men det krever mer å lære seg hvordan man bruker statistikk og undersøkelsesmetoder, sier Blumberg. Han mener dette er årsaken til at de fleste selskaper ikke kommer lenger enn til å automatisere rapportene sine.
- Det er en skam, siden det er når problemene løses, at virksomhetene virkelig kan tjene en formue, mener Blumberg.
- Eksisisterer for å løse «business problems»
Derfor: Når HR-rapportene er automatiserte, er neste steg å finne en såkalt sponsor i virksomheten – altså noen som har en utfordring som prosjektet skal kunne løse.
- HR selv har sjelden problemer som kan løses med HR-analyser, finn en sponsor i den operasjonelle delen av virksomheten. HR-analyser eksisterer for å løse «business problems», påpeker Blumberg igjen.
Han oppfordrer HR til å bruke casestudier til å overbevise ledelsen om at HR-analyser er verdt å satse på.
- Vis dem hvordan det kan øke produktivitet, kvalitet, innovasjon og kundevekst, sier Max Blumberg.