Euan Semple: — Smarte folk er så smarte at de vet at de ikke vet alt
«Hvis talent er en virksomhets viktigste aktiva, så er det HR som skal lede den digitale transformasjonen»
En virksomhet hvor de ansatte jobber på sosiale medier og i en nettverksstruktur kan oppnå store fordeler, først og fremst knyttet til tilgang på kompetanse. Ingen enkeltpersoner er smarte nok til å ha alle svarene, men det er heller ingen enkeltvirksomheter som er smarte nok til å ha alle svarene.
Barrierene for en privatperson er relativt lave, men barrierene for en virksomhet er høye.
Blant hindringene som står i veien er det både siloer og revirer.
— Steve møtte motstand fra folkene som drev med internkommunikasjon, sier Semple. — Andre møter motstand fra ledelsen, andre fra eksternkommunikasjon. Ledelsen er redd noen skal blamere seg, mens kommunikasjonsfolkene frykter at de blir overflødige. Derfor sitter fremdeles mange kommunikasjonssjefer og mener at posting på sosiale medier på vegne av virksomheten bør gå gjennom kommunikasjonsavdelingen.
Da stopper det av seg selv, av frykt, usikkerhet og tvil.
Skal man høste fordelene, må barrierene fjernes.
Og det er HR sin jobb å bryte dem ned.
— Hvis talent er en virksomhets viktigste aktiva, så er det HR som skal lede den digitale transformasjonen, sier Semple. — Dette handler ikke om teknologi, det handler om kultur.