Digitaliseringskonsulentene som tok sin egen medisin
Selskapet QVARTZ er en raskt voksende utfordrer til selskap som McKinsey og Boston Consulting Group. De gir blant annet råd om digitalisering. Det siste året har de smakt egen digitalmedisin i et prosjekt ledet av HR.
Elise Langerød er Head of People i QVARTZ. Selskapet har vokst raskt og er i dag 350 ansatte fordelt på Oslo, Stockholm, København, Hamburg, New York og Singapore. I løpet av få år regner de med å være 500 ansatte.
Da hun fikk oppdraget med å forenkle rutiner og tilrettelegge for bedre kunnskapsdeling i QVARTZ, tok hun en pragmatisk tilnærming.
— Jeg er lei av buzzwords som disruptivitet og digitalisering og folk som står på en scene og driver name dropping, fastslår hun. — For meg handler digitalisering om å gjøre ting enklere og jobbe smartere.
På HR Tech skal hun fortelle konkret om den reisen selskapet har gjort fra å ha data spredt over mange systemer og stort sett utilgjengelig for andre enn den siste som brukte dem, til å strukturere kunnskap og databaser og bygge verktøy for enkel tilgang til disse dataene rundt.
— Vi hadde mange forskjellige systemer og datatyper; finanssystem, CRM, Excel, Powerpoint, mail, Sharepoint. Det blir som et stort, utilgjengelig arkiv, og lite nyttig for analyser eller sammenstilling av data fra ulike kilder for ny innsikt, sier hun.
— I dag har vi fått på plass en SQL, en masterdatabase med grunndata. Da dette var på plass bygde vi applikasjoner rundt det, som for eksempel et system som heter HubPlanner. Det har forenklet hverdagen for alle medarbeidere, inkludert oss i HR.
Hun bruker et eksempel på hvordan hverdagen er blitt enklere.
— Sitter en i et prosjekt og det plutselig blir behov for en spesifikk kompetanse, for eksempel en som snakker mandarin, er det bare å åpne mobilappen vi har laget og i løpet av noen få tastetrykk er den rette medarbeideren funnet.
Blant andre tjenester som er bygget med utgangspunkt i den store grunndatabasen er engasjementsundersøkelser, personalhåndbøker, og et team-barometer som jevnlig måler hvordan det står til i teamene. Alt kan håndteres gjennom mobilappen.
— Hva var de viktigste barrierene for å få dette til?
— Det første var å få på plass hoveddatabasen og få den ut i skyen. Deretter måtte vi finne et system som passer vår forretningsmodell. Du aner ikke hvor mange systemer og leverandører det fins der ute, Workday, SAP, et hav av alternativer, og det var en stor utfordring å finne det rette for oss. Vi endte altså med HubPlanner. Det tredje var å få på plass mobilappen.